Pokaždé, když se zvednou ceny cigaret, kuřáci houfem přecházejí na levnější značky, které stojí do sedmdesáti korun. Takových už teď ale moc není. "Z důvodu zvýšení minimální sazby daně z původních 2,10 korun na 2,18 korun došlo k zásadnímu zvýšení daňové zátěže, která vede ke zvýšení maloobchodních cen až o čtyři koruny za krabičku," říká Kamil Provazník ze společnosti Imperial Tobacco.
Drahé značky podražily o něco méně
Přestože daně se zvedly už v lednu, vyšší ceny se v případě těch levnějších značek projevují až v těchto dnech, kdy se doprodávají zásoby se starými kolky. Změny sazeb daní sice zdražily i dražší značky, ovšem o něco mírněji, asi o 3 koruny. "Nemělo žádný ekonomický smysl vytvářet nadměrné zásoby u těchto výrobků. Proto se drahé cigarety objevily na pultech maloobchodů s vyšší daní a tudíž s vyšší cenou již v březnu,“ vysvětluje Provazník.
Lepší asi nekouřitLevné cigarety jsou u nás nejžádanější, na celkových prodejích se podílí asi ze 70 procent. Tou vůbec nejprodávanější značkou byly loni Red & White. Ty teď místo 68 korun stojí 72 korun. Další zvýšení daní se přitom chystá i v příštím roce.
|