Jaké byly nejčastější závady v MHD? Nejvíce zjištěných závad se týká hlášení zastávek - buď byl vypnutý hlásič, nebo zastávky hlášeny místně nesprávně. Následuje nevydání jízdenky řidičem po převzetí hotovosti od cestujícího, kouření řidiče ve vozidle a pozdní odjezd z výchozí zastávky.
Pokuty za více než milion korun
"Zjištěné nedostatky jsou následně oznamovány dopravcům prostřednictvím služebních hlášení, kde jsou v souladu se sazebníkem postihů na základě smluvního vztahu s dopravci také předepisovány případné sankce," vysvětluje vedoucí odboru kvality služeb Petr Ježdík. "Poté je na dopravci, jak s vyměřenou sankcí naloží, tedy, zda ji přeúčtuje konkrétnímu pracovníkovi, který závadu zavinil, nebo zda se s uloženou sankcí vypořádá jinak. Smyslem udělování smluvních pokut je především vyloučit nejzávažnější závady, které jsou předmětem stížností cestujících," dodává Ježdík.
Přestože někdy lze pochybení řidičů vyřešit napomenutím, jindy přijde ke slovu pokuta. A těch loni kontroloři rozdali za více než milion korun. Sankcionovaných závad bylo 932. Navzdory dlouhodobě klesající tendenci se podle Ropidu souhrnný podíl závad na jeden kontrolovaný spoj mírně zvýšil na 0,49, což souvisí s úpravou systému kontrol a zaměřením na problémové linky. Například v roce 2011 připadalo 0,38 závady na jeden kontrolovaný spoj.