Do konce loňského roku jste pracovala jako vedoucí štábu Odboru dopravy města New York. Můžete tu pozici trochu přiblížit?
Radila jsem vládní komisařce při vytváření strategie odboru, pomáhala jí s každodenní agendou a dohlížela na zaměstnance. Do mé kompetence patřil i dohled nad Útvarem městského designu aumění stejně jako řízení velkých projektů městského plánování, designu adopravy. Byla jsem ve spojení s kanceláří starosty a dalšími městskými institucemi. Realizovala jsem starostovu politiku.
Vytvářela jste Manuál designu ulic pro New York. O co se opírá?
Zavedl designové standardy pro stavbu a design uliční krajiny pro celý New York. Zahrnuje geometrické uspořádání ulic a chodníků, materiály, osvětlení či městský mobiliář. Vznikl v roce 2009 jako první ucelený dokument svého druhu v USA.
Odkdy klade New York důraz na práva chodců?
Od roku 2007, změna nastala za starosty Bloomberga. Do té doby byly na úkor chodců a cyklistů upřednostňovány potřeby automobilistů.
Margaret Newmanová |
Jak je na tom podle vás New York s rovnováhou různých dopravních prostředků? Co byste měnila?
Jsem pro menší počet aut vulicích a pro více prostoru, který by byl vyhrazen výhradně autobusům a cyklistům. Také lodní doprava by si zasloužila větší zastoupení.
Jak úspěšný je projekt revitalizace opuštěných prostranství, která se na návrh neziskových organizací mění v živá místa?
Enormně úspěšný. Od jeho spuštění v roce 2007 do něj bylo přijato 59 prostranství. Po sedmi letech jeho fungování máme na stole více žádostí, než je
v našich silách zpracovat a financovat.
Jak moc je agenda Odboru dopravy ovlivněna přáními běžných Newyorčanů?
Většina návrhů je mixem návrhů profesionálů a běžných Newyorčanů. Zástupci občanských sdružení, volení zástupci, kancelář starosty ajednotlivci hodnotili všechny projekty, které odbor realizoval. Je téměř nemožné něco v New Yorku navrhnout či postavit bez toho, aby se ktomu veřejnost vyjádřila.
Od tohoto roku jste výkonnou ředitelkou Městské umělecké společnosti. Co je náplní její činnosti?
Společnost byla založena už v roce 1893 a její náplní je přispět k tvorbě městského prostředí, v němž se dobře žije. Kvalitu zastavěného prostředí měří podle úrovně městského plánování, designu, ochrany památek a také zuměleckého hlediska.