Omezí provoz kol v centru? Praha 1 řeší cyklisty na pěších zónách

  5:57
Už sedm set jmen je podepsáno pod výzvou sdružení Automat proti připravovanému omezení jízdy na kole v pěších zónách centra. Jak to s omezením bude vysvětluje radní pro dopravu Prahy 1 Richard Bureš.

Cyklistka v centru Prahy | foto: RekolaMetro.cz

Zejména na sociálních sítích se šíří spousta dohadů, co a proč tedy Praha 1 přijala.
V prvé řadě bych rád zdůraznil, že Praha 1 nenařídila zákaz provozu kol a neuvažuje ani o žádném plošném omezení. Celá situace je vyvolána požadavkem policie, která eviduje neúnosnou situaci na některých pěších zónách v rámci historického centra města. Tuto situaci způsobují nejen provozovatelé různých elektrokol, elektrokoloběžek a dalších podobných zařízení, ale ve velké míře také neohleduplní cyklisté.

Radní pro dopravu Prahy 1 Richard Bureš

Rada městské části Praha 1 tak svým usnesením uložila Odboru dopravy, aby posoudil odborným pohledem situaci na nejkritičtějších místech pěších zón a navrhl řešení možnou časovou regulací, a to maximálně v rozsahu plného provozu, tedy od 10 do 18 tak, aby ti, kteří využívají kolo pro své cesty do práce, nebyli omezeni.

Jak by opatření mělo vypadat
V praxi by takovéto opatření znamenalo, že například na Můstku, kde je koncentrace lidí enormní, by cyklisté mohly trasou projíždět do 10 hodiny a poté by měly dvě možnosti - kolo v trase po Můstku vést cca 300 metrů a dále pak pokračovat v jízdě, nebo využít trasy Příkopy, Havířská, Rytířská, Národní, tedy inkriminovaný úsek objet.

Praha 1 má pověst místa, kde cyklistice nepřejí. Jak to vidíte vy?
Praha je vyhledávaným turistickým místem, které nabízí ucelené historické centrum. Na rozdíl od některých evropských měst ale nedisponujeme širokými bulváry, které jsou pro cyklistiku v centru města vhodné. Na druhou stranu, když nyní plánujeme změnit v některých ulicích dlážděný povrch na asfalt a umožnit tím využití těchto komunikací cyklisty, setkáváme se s negativním stanoviskem nejen Odboru památkové péče, ale i Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.

Chápu, že co se týká cyklotras, má Praha značné nedostatky. Je však třeba vnímat potřeby všech skupin obyvatel a účastníků silničního provozu. AutoMat je známy svými požadavky na různá omezení či úplné vyloučení automobilové dopravy z mnoha míst. My nyní chceme jen zavést pořádek na pěších zónách ve smyslu platných pravidel.

Dlouhodobě vás kritizují cyklisté i různé městské organizace například za nedostatek stojanů. Jak je na tom Praha 1 s infrastrukturou pro cyklisty?
V našich plánech samozřejmě myslíme i na cyklisty. U plánovaných dobíjecích stanic pro elektromobily jsem požádal o možnost doplnění dobíjení elektrokol a návrh stojanů. Stejně tak v projektu safe boxů, které v Praze chybí, existuje varianta se stojany na kola. Pravdou však je, že Magistrát má na tyto věci v rozpočtu mnohonásobně více peněz a několik odborů a poradenských firem, které mají tyto věci přímo v kompetenci. Každý se má věnovat tomu, co je v jeho kompetenci a realizovat to, co si většina obyvatel žádá. A já necítím, že by v Praze 1 byla ze strany našich obyvatel takováto poptávka.

Podporujete cyklistiku? Chystáte na jedničce něco pro cyklisty?
V každém plánu výrazné revitalizace s cyklisty počítáme, a to všude tam, kde to je technicky možné. Ve stádiu spuštění je například úplná revitalizace ulice Národní. V její druhé části, tedy mezi ulicí Spálená a Jungmannovým náměstím se počítá nejen se zřízením kruhového objezdu na konci, zobousměrněním dopravy, ale i se zřízením cyklopruhu. Dalším takovým projektem je zklidnění Malé Strany, kdy je do rekonstrukce křižovatky Vítězná/Újezd také zahrnut plán na vytvoření cykloobousměrky, která opět výrazně pomůže cyklistické dopravě v daném místě.

Je opravdu nutné s vaničkou vylít i dítě, tedy kvůli elektrokoloběžkám a podobným vynálezům připravit i zákaz vjezdu kol?
Nesouhlasím s tím, že by povinnost vést kolo na nejkritičtějších a zcela přeplněných pěších zónách byla radikálním zásahem do svobod občanů. Občané jsou přeci i ti chodci, pro které je pěší zóna primárně zřízena a kteří jsou (ano, jen některými) cyklisty ohrožováni. Důležité je, že k posouzení vpuštění kol na pěší zóny existují jasná pravidla. Praha 1 byla dlouhodobě benevolentní a de facto souhlasila s jízdou kol i tam, kde by podle těchto pravidel jejich jízda povolena být nemohla.

Pokud bude platit zákaz, připravíte objízdné trasy? Uvažuje např. o moderní řešení tedy o zobousměrnění jednosměrek pro cyklisty?
Ano, samozřejmě s touto variantou počítáme. Rada proto uložila Odboru dopravy, aby ke každému navrženému opatření připravil i znázornění objízdné trasy dle možností daného místa.

Nejčtenější

Otevírací doba na Velikonoce 2025: Tuto neděli má zavřeno jeden velký řetězec

Velikonoce letos připadají až na druhou polovinu dubna. V křesťanské tradici jde o nejvýznamnější období roku, které vrcholí takzvaným svatým týdnem. Jako státní svátky jsou však oficiálně uznány...

Netflix, Max a T-Mobile se (opět) mění. Může za to spuštění nové videoslužby Oneplay

Streamovací platforma televize Nova – Voyo jde ve šlépějích slavnějšího a úspěšnějšího Netflixu, a dalších velkých internetových televizí, již několik let. Nástupem služby Oneplay to ovšem byla právě...

Vzhůru dolů. Která stanice pražského metra je nejhlubší v celé Evropské unii?

V labyrintu pražského metra by se i krtek ztratil. Jak dlouhý eskalátor vede do největších hlubin našeho hlavního města? A jak dlouho trvá jízda po něm? Hledali jsme odpovědi.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Kam v Praze mimo zoo za zvířátky? Poradíme místa, kde je vstupné maximálně 50 korun

Praha nabízí překvapivě mnoho míst, kde se děti mohou podívat na zvířata – a nemusí to být zrovna zoologická zahrada. Od malých zookoutků přes přírodní parky až po naučné stezky v lese. Prozkoumejte...

Radlická radiála. Štola není jen obyčejnou dírou v zemi, je to klíčový zdroj informací

Jedna z dopravně nejvytíženějších ulic v Praze, která se z městské ulice proměnila v tradiční výpadovkou směr západ od města, zůstává mezi dopravními stavbami prioritou pražského magistrátu. Radlická...

Soud řeší let balonu, který narazil do budovy. Nic jsem neporušil, hájí se pilot

Okresní soud v Ostravě se začal zabývat případem letu horkovzdušného balonu, při kterém předloni v říjnu proletěl přes větve stromu a dvakrát narazil do budovy střední školy. Souzený 27letý pilot...

22. dubna 2025  17:22,  aktualizováno  17:22

Na Rakovnicku hoří hromada plastů, těžká technika ji likviduje unikátní metodou

Hasiči likvidují obří požár skládky lisovaných plastů u Rynholce na Rakovnicku. Zasahuje přes 200 hasičů se speciální technikou a také chemická laboratoř. Platí zvláštní stupeň poplachu. V okolí je...

22. dubna 2025,  aktualizováno  17:20

Žáci automobilních oborů v Brně budou mít nové dílny za 117 milionů korun

Integrovaná střední škola automobilní v Brně plánuje rozšířit svůj areál o novou halu. Investice za 117 milionů korun bez DPH má přinést moderní dílny a učební...

22. dubna 2025  15:41,  aktualizováno  15:41

Karlovy Vary investují 21 milionů do rekonstrukce Husovy ulice

Karlovy Vary opraví na etapy Husovu ulici ve Staré Roli. Náklady na celkovou rekonstrukci převýší 20 milionů korun. Kromě opravené vozovky město vybuduje i...

22. dubna 2025  15:34,  aktualizováno  15:34

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

O Velikonocích se v Plzeňském kraji stalo méně nehod než loni a ubylo zraněných

Velikonoce na silnicích Plzeňského kraje byly letos klidnější než loni. Stalo se o něco méně nehod, nikdo při nich nezemřel a zranění utrpělo méně lidí než...

22. dubna 2025  15:32,  aktualizováno  15:32

Odborníci budou v Č. Budějovicích řešit trendy a rozvoj železniční dopravy

Aktuální trendy rozvoje železniční infrastruktury nebo nové možnosti ekologičtějšího provozu nákladní i osobní dopravy bude řešit odborné fórum. Ve čtvrtek jej...

22. dubna 2025  15:31,  aktualizováno  15:31

Kamenice nad Lipou chce kraji za téměř 26 mil. Kč prodat budovu školy

Kamenice nad Lipou chce prodat kraji budovu střední školy v Masarykově ulici a okolní pozemky. Cena je stanovená znaleckým posudkem na 25,7 milionu korun....

22. dubna 2025  14:13,  aktualizováno  14:13

Nezažil jsem, aby se tolik lidí chovalo tak slušně, líčí muž noční svěcení pokrmů

Na až mystický výjev narazil během velikonoční procházky nočním Brnem zdejší obyvatel. V Králově Poli jej udivily početné zástupy lidí, kteří mlčky postávali s košíky plnými jídla na zdejších...

22. dubna 2025  17:02,  aktualizováno  17:02

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Velký rekreační rybník Babylon u hranic se SRN vylepšil atrakce, vstup má zdarma

Domažlice dokončily nové atrakce a údržbu svého desetihektarového přírodního koupaliště Babylon u hranic s Německem, je připravený na sezonu. Nejznámější...

22. dubna 2025  15:15,  aktualizováno  15:15

Kraj chce v letovické nemocnici vybudovat tělocvičnu pro rehabilitace

Jihomoravský kraj chce v Nemocnici Letovice na Blanensku, která je léčebnou dlouhodobě nemocných, vybudovat půdní vestavbu s šatnami a tělocvičnu pro...

22. dubna 2025  12:51,  aktualizováno  12:51
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.