Letos v listopadu uplynulo od premiéry tohoto oscarového filmu 50 let. Národní technické muzeum se nejvýznamnějšímu českému filmu z drážního prostředí rozhodlo výstavou vzdát hold a zároveň to tematicky propojit se svou bohatou železniční sbírkou. Návštěvníci budou moci obdivovat třeba historickou drezínu Tatra z muzejních sbírek, která si ve filmu „zahrála“, nebo sošku Oscara, kterou film získal.
Úspěšný film, natočený roku 1966 v režii Jiřího Menzela podle stejnojmenné předlohy Bohumila Hrabala ve stanici Loděnice na trati Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun, zachytil každodennost venkovského nádraží mezi roky 1939 a 1945 a situaci, kdy partyzánské skupiny podporované českými železničáři, kteří znali logistiku ostře sledovaných vlaků, tedy transportů s vojenským materiálem, uskutečňovali akce, které pomáhaly rozkládat válečné hospodářství nacistické říše.
Dokreslení dobové atmosféry období protektorátu se pokouší navodit modely vozidel, která se v protektorátní Loděnici mohla objevit, život a práci na železniční stanici pak dokládá Morseův rycí telegraf či záložní stavědlový přístroj, kterým příslušný zaměstnanec stavěl vlakovou cestu a ovládal signalizaci v daném úseku tratě.
„Z pohledu historika dopravy zaujme Menzelův film i precizním vytvořením iluze technického vybavení nádraží období protektorátu, kterou o téměř třicet let později, v době, kdy film vznikal, nebylo zcela jednoduché navodit,“ uvedl Petr Kužel, kurátor železniční sbírky muzea.