Na první pohled je platba kartou v autobusech naprosto snadný úkon. Stačí, když cestující přiloží k terminálu u řidiče bezkontaktní bankovní kartu a pípne si s ní podobně, jako třeba při nákupu v trafice či potravinách. Organizátor dopravy před několika dny požádal o zpětnou vazbu šest autobusových dopravců, kteří zajišťují dopravu na příměstských linkách v Praze a ve Středočeském kraji, a nestačil se divit. Z jejich údajů vyplynulo, že lidé o novince ani po půl roce příliš nevědí. Cestujících, kteří chtějí zaplatit v autobuse kartou, zatím není mnoho. V celkovém množství prodaných jízdenek tak počet těch koupených novým způsobem nedosahuje ani jednoho procenta. „Snažíme se informovat veřejnost, stejně tak jako nejrůznějšími nálepkami přímo na autobusech,“ reaguje Ropid na svém facebooku.
Nízkou oblibu placení jízdného kartou ale nemá na svědomí jen nevědomost cestujících. Podle zjištění deníku Metro stojí za problémem často také neochota či neznalost jednotlivých řidičů. Podle Zdeňka Šindeláře, který jezdí s Arrivou, totiž nejsou někteří šoféři napříč různými dopravci ani po půl roce ochotni své čtečky zprovoznit. Jiní cestující zase na facebooku přiznávají, že mají pouze kontaktní karty. Nechtějí proto zdržovat ostatní zadáváním PINu.
Kontaktní kartou ale platit v autobusech zatím vůbec nelze. „To by asi nas...lo nejen cestující, ale i řidiče, kdyby někdo nejdřív hledal peněženku, pak někam strkal kartu, zadával PIN. To vše kvůli dvanácti korunám,“ komentuje na facebooku Pražské integrované dopravy uživatel Jaroslav Matura.
Jízdenky v mobiluJednodušší než si kupovat lístek v autobuse u řidiče je jeho nákup z mobilního telefonu přes aplikaci PID Lítačka.
|