Ondřej Trojan si v thrilleru Ve stínu zahrál zásadového kriminalistu Hakla, který se v 50. letech postaví všudypřítomné krakatici Státní bezpečnosti. Jeho – jak se později ukáže jen zdánlivým – protihráčem je východoněmecký major Zenke (Sebastian Koch), který převezme od místních vyšetřovatelů komplikovaný případ údajného židovského spiknutí, jehož vliv sahá za hranice tehdejší republiky.
Tím skutečným protivníkem se pro ně oba ale stane nevyzpytatelná StB a vše směřuje k závěrečnému střetu, přičemž není těžké přijít na to, kdo bude mít navrch. Nutno podotknout, že se celý film odehrává ve velmi přesvědčivě ztvárněných kulisách Prahy v dusivé atmosféře 50. let, jež skvěle vystihla filmem noir inspirovaná kamera.
Dlouho nebyl v kinech český film s tak úchvatnou výpravou
Ve stínuHodnocení: 3/5
|
V tuzemsku se žánrové snímky zase tak často netočí, a když už, nedopadne to obvykle příliš valně. Nový film režiséra Davida Ondříčka není vůbec špatný pokus, už dlouho nebyl v kinech domácí snímek s tak úchvatnou výpravou, která se sama sebou neopájí, ale slouží k ještě většímu ponoru do samotného příběhu. Ale po zhlédnutí tohoto thrilleru je i přes opravdu slušné herecké výkony jasné, že právě příběh, respektive scénář, je jeho Achillovou patou.
Film se totiž nespokojí jen s obyčejným detektivním příběhem, ale je také ambicióznějším pokusem o nadčasovou výpověď – boj jedince se zlovolným systémem. Tato snaha ale vyznívá do prázdna a zůstává především v rovině chtění. Drobnější scenáristické přešlapy a klišé týkající se hlavně dějové linie spojené s majorem Zenkem by se ještě daly přejít. Což už neplatí o samotném závěru, který ve snaze o přesah a překvapivé vyústění končí za vlasy přitaženou situací plnou zbytečného patosu. Což zamrzí hlavně kvůli tomu, že je film řemeslně téměř dokonalý a v mnoha jiných ohledech přesvědčivý víc než dost.