Jak na vaší škole letos proběhly zápisy do prvních tříd? Potýkáte se s nedostatkem žáků nebo naopak s nadbytkem?
Zápis do prvního ročníku provádíme každoročně formou hry na několika stanovištích, která předškoláček s rodičem obejde. Paní učitelky za pomoci drobných herních úkolů s kostkami, obrázky, barvami nebo tvary zjistí úroveň jeho dovedností a školní připravenosti. Děti získávají obrázková razítka a na závěr malý dárek. Zájemců máme už několikátým rokem nadbytek, ale pouze mírný. Naše spádová oblast, Malá Strana, je minimálně osídlena, tudíž velká část dětí se k nám hlásí z okolních čtvrtí. Otevřeme dvě první třídy a místo se nedostane asi na 20 dětí z jiných částí Prahy.
Kolik procent dětí dostalo odklad?
O odklad žádá asi 13 % rodičů. Většina z nich požádala o zařazení do přípravné třídy, kterou budeme také otevírat.
K zápisu musí letos rodiče doprovodit všechny děti narozené od 1. září 2008 do 31. srpna 2009. Liší se nějak letošní předškoláci od těch z předchozích let?
Žádné výraznější rozdíly nevnímáme. Přetrvává větší množství dětí s logopedickými vadami nebo se špatným úchopem tužky. V posledních letech přichází hodně cizinců nebo dětí z bilingvních rodin, ale s tím už máme zkušenosti.
Potýká se vaše škola v rámci městské části s nějakými problémy? Pokud si rodiče stěžují, na co nejčastěji?
Žádné vážnější problémy s městskou částí neřešíme. V posledních čtyřech letech nám pouze citelněji chyběla finanční podpora na psychologickou a speciálně-pedagogickou péči, na kterou jsme dříve byli zvyklí. Tento deficit se naštěstí podařilo překlenout díky evropskému projektu. Po posledních jednáních se zřizovatelem věřím, že prostředky na psychologa a speciálního pedagoga získáme. Stížnosti rodičů dostáváme jen výjimečně a vždy se je snažíme řešit ke vzájemné spokojenosti a hlavně ku prospěchu dětí.
Ministerstvo školství ve snaze o sjednocení podoby zápisů napříč republikou vydalo loni doporučení, že by předškoláci měli komunikovat s učitelem během zápisu maximálně dvacet minut. Je to podle vašeho názoru proveditelné?
To nám nečiní problém. Když je zápis dobře zorganizován, pak 20 – 30 minut stačí.
Některé městské části zavádějí přípravné třídy, které dětem nahrazují nepřijetí do školy v důsledku odkladu nultým ročníkem. Má podle vás takový způsob řešení odkladů budoucnost a smysl?
Myslím, že se mýlíte. My jsme přípravnou třídu otevřeli vloni na vlastní žádost. A způsob práce s dětmi je tam výrazně odlišný od první třídy. Jde hlavně o získání pracovních a sebeobslužných návyků, přivyknutí si na pobyt ve školním kolektivu, nácvik grafomotorických dovedností a intenzivní logopedickou nápravu, stejně jako intenzivní výuku češtiny u dětí, které ji nemají, jako mateřský jazyk - zejména rozšíření slovní zásoby, porozumění pokynům a komunikační dovednosti. To vše se samozřejmě dělá i v rámci předškolní výchovy v mateřských školách, ale v přípravné třídě je 8 až 15 dětí a díky možnosti individuálního přístupu je práce efektivnější.