metro.cz

Počasí v Praze

12 °C / 24 °C

Středa 15. května 2024. Svátek má Žofie

Praha a Metrostav budou o Blance jednat do pátku, pak sdělí závěr

  16:55
Hlavní město a stavební firma Metrostav chtějí o problematice tunelu Blanka jednat do pátku, kdy vystoupí se společným prohlášením. "Dohodli jsme se, že do té doby nebudeme průběh jednání komentovat," řekl náměstek primátora Jiří Nouza. Už nyní je jasné, že se Praha snaží předejít zastavení stavby, kterou Metrostav avizoval na 7. prosince.
V tunelu Blanka | foto: Metro.cz

"Předpokládáme, že v pátek bychom mohli mít nějaký výsledek, ale nechci předjímat, situace je právně složitá," řekl dnes Nouza. "Do té doby jsme si dali bobříka mlčení," doplnil. Metrostav přitom v pondělí ústy mluvčího Františka Poláka sdělil, že oficiální jednání ještě nezačala. Nouza to dnes označil za "nedorozumění v komunikaci". Právníci podle něj vedou intenzivní jednání. "Mou osobní ambicí je dohodnout se tak, aby se stavba nemusela zastavit," doplnil.

Informace o problémech s proplácením faktur za vícepráce na tunelovém komplexu Blanka se objevují už řadu měsíců. Situace eskalovala minulý týden ve středu, kdy Metrostav oznámil termín zastavení prací. Praha mu totiž dluží 2,1 miliardy korun. Vedení města na to reagovalo oznámením, že smlouvy s Metrostavem jsou s největší pravděpodobností neplatné. Diskutuje se o možnosti vyřešit situaci před rozhodčím soudem.

Bez řádných smluv se stavěla Blanka i Trojský most, tvrdí Praha

Smlouvy ke stavbě tunelu Blanka, který je součástí městského okruhu, vznikly v éře primátora Pavla Béma. Stavební a technologická část měly dohromady vyjít na zhruba 25 miliard korun. Postupně se ale ukázalo, že se dílo kvůli vícepracím prodraží o deset miliard. Současné vedení Prahy neví, jak za takové práce zákonným způsobem zaplatit a navíc přišlo s překvapivou informací, že smlouvy patrně neplatí. Nebyly totiž součástí usnesení rady a neprojednalo je ani zastupitelstvo. Problematická je i stavba Trojského mostu, která je součástí komplexu staveb. Na most údajně není řádná smlouva. Původní cena půl miliardy se navíc navýšila až na stávající zhruba 1,2 miliardy korun.

Blankou se původně měli první řidiči projet už v roce 2011, termín se ale odsunul na jaro roku 2014 a ani nyní není jasné, kdy bude největší městský tunelový komplex Evropy dokončen. Roční náklady na zastavení a konzervaci stavby odhaduje Praha na 1,6 miliardy korun.

Autor: ČTK

Hlavní zprávy

Vystupte z auta a počítejte. Ať nemusejí zasahovat „opilci z Kobry“. O zácpách rozhodují i tři kostky

vydáno 14. května 2024  5:29

Pravidlo „tří kostek“. Tak jsme spolu s jedním řidičem tramvají pojmenovali opatření, které může zabránit komplikacím v pražské dopravě (viz box). Často...  celý článek

Polonahé komiksové retro playmate jsou znova v kurzu. Fandům se plní sny

vydáno 15. května 2024  4:11

Zlatá šedesátá léta a Batman tak, jak ho neznáte? Česká nakladatelství se kromě aktuálních hitů vracejí i ke kultovkám z více či méně dávné minulosti....  celý článek

Devětkrát týdně? V páru „souložíme“ podstatně častěji. Češi prozradili vše o sexu

vydáno 14. května 2024  14:00

Většina lidí v české kotlině je se svým sexuálním životem spokojená. Dává přednost partnerským aktivitám před těmi solitérními. Přibližně 3,1 procent...  celý článek

Fotr na tripu: Život na celém světě je v podstatě stejný. O Jižní Koreji nevíme vůbec nic

vydáno 13. května 2024  15:56

Bývalý dabér, cestovatel, redaktor a jedna z hlavních tváří pořadů Autosalon i Fotr na tripu. Tím vším je Josef Vrtal, jehož vousatá usměvavá tvář je...  celý článek