metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 5 °C

Neděle 8. prosince 2024. Svátek má Květoslava

Praha už zkoumá, jak vyžene stará auta z centra

  12:14
Praha plánuje v roce 2015 zavést nízkoemisní zóny, které by omezily vjezd do centra vozidlům produkujícím velké množství škodlivin. Informoval o tom radní Radek Lohynský. Město si v současnosti nechává zpracovat studii proveditelnosti. Zóny by pravděpodobně zahrnuly území zhruba od Jižní spojky po Stromovku a od Hradčan, Malé Strany a Smíchova na západě po Staré, Nové Město, Nusle a Krč na východě.
Mnohá pražská auta limity nízkoemisních zón nesplní. | foto: Petr Čáp

"O zavedení zóny bychom chtěli rozhodnout ještě v tomto volebním období tak, aby v roce 2015 mohla začít platit," řekl Lohynský. Studie proveditelnosti by podle něj mohla být hotova zhruba do dvou měsíců. Radní už má první návrhy, z kterých vyplývají dvě varianty rozsahu zóny.

Jezdíme ve starých autech

  • Průměrné stáří osobních aut v tuzemsku je téměř 14 let.
  • Přes 60 procent ze 4,6 milionu registrovaných vozidel je starších deseti let a třetina jezdí na silnicích déle než 15 let.

První počítá se zavedením zóny především v území ohraničené zhruba Jižní spojkou, Strakonickou a Radlickou ulicí na Smíchově, Strahovským tunelem, tunelem Blanka a dále ulicí Svatovítskou a Jugoslávských partyzánů v Dejvicích. Na východě by území sahalo k magistrále, zahrnulo by zároveň část Vinohrad a Nuslí. Do zóny by ale nepatřily například Holešovice a Karlín. Druhá varianta by území rozšířila více na východ, zóna by pak platila i v Libni, na Jarově, ve Strašnicích a Michli.

Zóny jsou levnější než zavedení mýtného

Podle Lohynského je pravděpodobnější spíše zavedení zóny v menším rozsahu. Praha si od tohoto opatření slibuje zlepšení životního prostředí a úbytek dopravy. Ze studie by mělo vyplynout, kolika vozidel se opatření dotkne.

"Je to levnější opatření než zavedení mýtného," uvedl Lohynský. Kterou emisní normu by musela vozidla splňovat, zatím není jasné. Podle Lohynského ale budou platit stejné podmínky v celé zóně. Výjimku by město mohlo udělovat například tělesně postiženým.

Lidé si stěžují na nedýchatelný vzduch

Praha se dlouhodobě potýká se zatížením nadměrnou dopravou, na kterou si lidé stěžují například v okolí magistrály nebo na Spořilově. V metropoli v současnosti platí zóny zákazu vjezdu nákladních automobilů nad 3,5 tuny, šest tun a autobusů.

Vláda na začátku února schválila pravidla pro zavedení nízkoemisních zón. Obce si budou moci samy rozhodovat o rozsahu zón, přísnosti podmínek, tedy jakou emisní kategorii budou muset automobily vjíždějící do zóny splňovat, a zároveň budou obce moci udílet jednotlivé výjimky.

Autor: ČTK

Hlavní zprávy

Punk jako pes! Navštívili jsme letenský ateliér Jaromíra 99. Renesanční člověk umí překvapit

vydáno 8. prosince 2024  5:23

Jaromír Švejdík alias Jaromír 99 je významnou postavou české kulturní scény, která se pohybuje na pomezí hudby, výtvarného umění a literatury. Jak to...  celý článek

Úspěšný principál si přivydělával také reklamou. Propagoval auta, boty i zubní pastu

vydáno 7. prosince 2024  5:05

Někdo chce být od dětství lékařem, jiný popelářem, archeologem či filmovou hvězdou, a jen málokdo se těší, až se konečně stane deratizátorem či...  celý článek

Některé věci nelze zapomenout. Dokonalý cizinec je až příliš roztahaným comebackem Cuaróna

Strážce streamu
vydáno 6. prosince 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU „To si pusť, to se vám se ženou bude líbit,“ zasypávala mě v posledních týdnech doporučení na zhlédnutí seriálové mysteriózní novinky režisérské legendy...  celý článek

Ve Švédsku lze petkou přispět například na charitu. Česko na zákon o zálohování zatím čeká

vydáno 6. prosince 2024  5:01

Všechny země kolem nás už zálohují plastové a hliníkové nápojové obaly. Slováci třetím rokem, Poláci letos. Jen v Česku se už roky vedou debaty. Češi jsou...  celý článek