"O zavedení zóny bychom chtěli rozhodnout ještě v tomto volebním období tak, aby v roce 2015 mohla začít platit," řekl Lohynský. Studie proveditelnosti by podle něj mohla být hotova zhruba do dvou měsíců. Radní už má první návrhy, z kterých vyplývají dvě varianty rozsahu zóny.
Jezdíme ve starých autech
|
První počítá se zavedením zóny především v území ohraničené zhruba Jižní spojkou, Strakonickou a Radlickou ulicí na Smíchově, Strahovským tunelem, tunelem Blanka a dále ulicí Svatovítskou a Jugoslávských partyzánů v Dejvicích. Na východě by území sahalo k magistrále, zahrnulo by zároveň část Vinohrad a Nuslí. Do zóny by ale nepatřily například Holešovice a Karlín. Druhá varianta by území rozšířila více na východ, zóna by pak platila i v Libni, na Jarově, ve Strašnicích a Michli.
Zóny jsou levnější než zavedení mýtného
Podle Lohynského je pravděpodobnější spíše zavedení zóny v menším rozsahu. Praha si od tohoto opatření slibuje zlepšení životního prostředí a úbytek dopravy. Ze studie by mělo vyplynout, kolika vozidel se opatření dotkne.
"Je to levnější opatření než zavedení mýtného," uvedl Lohynský. Kterou emisní normu by musela vozidla splňovat, zatím není jasné. Podle Lohynského ale budou platit stejné podmínky v celé zóně. Výjimku by město mohlo udělovat například tělesně postiženým.
Lidé si stěžují na nedýchatelný vzduch
Praha se dlouhodobě potýká se zatížením nadměrnou dopravou, na kterou si lidé stěžují například v okolí magistrály nebo na Spořilově. V metropoli v současnosti platí zóny zákazu vjezdu nákladních automobilů nad 3,5 tuny, šest tun a autobusů.
Vláda na začátku února schválila pravidla pro zavedení nízkoemisních zón. Obce si budou moci samy rozhodovat o rozsahu zón, přísnosti podmínek, tedy jakou emisní kategorii budou muset automobily vjíždějící do zóny splňovat, a zároveň budou obce moci udílet jednotlivé výjimky.