metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 20 °C

Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav

Pražská MHD se má rozrůst o sdílená kola. Pro jejich odemknutí postačí Lítačka

  5:30
Nápad propojení časových jízdenek s půjčováním bicyklů nepřichází podle kritiků ve vhodnou dobu. Zdražují totiž lístky.
Kolo Nextbike si v Praze můžete půjčit už teď. | foto: NEXTBIKE

Prodloužená ruka pražské hromadné dopravy. Tak hovoří zástupci společnosti Nextbike, největší tuzemské firmy zprostředkovávající sdílení kol, o novince, kterou chystají společně s vedením hlavního města. Praha by se podle nich mohla stát prvním českým městem, ve kterém se propojí časové jízdenky na městskou hromadnou dopravu se službami sdílených kol.

Podle provozního ředitele společnosti Nextbike Tomáše Karpova by každý držitel Lítačky jednoduše odemkl například na konečné tramvaje sdílené jízdní kolo a zadarmo na něm dojel až domů.

„Nyní jednáme s pražskou městskou společností Operátor ICT a především organizátorem dopravy Ropid, od kterého nápad vzešel. Momentálně řešíme hlavně to, zda je to vůbec technicky proveditelné. Pokud by to ale vyšlo, bylo by to pro Pražany skvělé. Podotýkám, že by pak šlo Lítačku používat i k odemykání sdílených kol konkurence. Nejen našich,“ vysvětluje pro deník Metro Karpov. Že se o propojení sdílených kol a MHD jedná, potvrdil i náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

„Nextbike působí v Česku již ve 23 městech včetně Prahy. Podporu od města pak přímo využíváme v devatenácti z nich. Je otázkou, nakolik bude něco podobného dávat v Praze smysl,“ dodává pro Metro Karpov.

Jako příklad, kde se systém podpory osvědčil, uvádí město Tábor. Město platí firmě peníze, aby mohla místním občanům nabídnout prvních patnáct minut jízdy zdarma. Podobně to funguje také v Ostravě či Mladé Boleslavi. „V případě Tábora se za patnáct minut dá přejet celé město, takže je to zde logicky nejvýhodnější. V případě větších měst jde pak o onu příslovečnou prodlouženou ruku MHD,“ popisuje Karpov.

Nápad zapojit sdílená kola do systému MHD však již nyní schytává od Pražanů kritiku. Začátkem srpna si totiž kvůli tarifním změnám připlatí zejména ti cestující, kteří byli zvyklí využívat při cestování hromadnou dopravou jednorázové jízdenky. Lístek na půl hodiny bude nově stát nikoliv původních 24, ale 30 korun a devadesátiminutový zdraží z 32 na 40 korun. Zdraží také SMS jízdenky. Co se naopak zdražovat nemá, jsou dlouhodobé kupony nahrané na Lítačce. Někteří tak mají pocit, že peníze na projekt získají úředníci z jejich kapes.

„Uznávání tarifu PID samozřejmě nebude zadarmo, takže částku, kterou magistrát bude Nextbiku dávat, musí nutně vytáhnout na jízdném. Takže já budu osobně platit za to, že si někdo půjčí kolo?“ píše na Facebooku Ropidu uživatel Tomáš Löbl. Ve své kritice není sám. „Také v tom vidím spíše zadní vrátka do městského rozpočtu. Praha ať se stará o kvalitní MHD a zábavu ať si každý hradí z vlastní kapsy,“ píše Patrik Chrz.

V Praze se sdílí, co se jen dá

  • Možností sdílení kol a jiných vozítek je v hlavním městě několik. Jejich využití je poměrně jednoduché. Je třeba se zaregistrovat u některého z poskytovatelů a poté využívat danou mobilní aplikaci. K úhradě služby je nutné použít platební kartu. U většiny je možné platit zvlášť každou jízdu či využít předplacený tarif.
  • V metropoli působí kromě firmy Nextbike také elektrokola Bolt, Rekola, sdílené elektrokoloběžky Lime nebo údajně technologicky nejpokročilejší bezstanicový e-bikesharing Freebike. Již druhou sezonu brázdí ulice Prahy elektrovozítka polské franšízy blinkee.city. 
  • Mezi zaniklé bikesharingové firmy naopak patří společnost Velonet, jež skončila v roce 2020. Stojany Velonetu, které byly na rozdíl od konkurence nikoliv virtuální, ale fyzické, byly v hlavním městě rozmístěné například na území Prahy 4.
  • Pokud by jednání o pilotním provozu propojení sdílených kol s MHD v Praze dopadla úspěšně, šlo by o průlom v chápání sdílených kol v Česku.
  • Jednotný městský systém, který by lépe provázal kola a MHD a třeba umožnil si na Lítačku půjčit kolo, se v hlavním městě plánoval již před několika lety. Ve hře byla dlouhou dobu společnost Rekola se svými růžovými koly. Dopravní podnik ale firmu vyloučil z tendru. Ta pak soutěž napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ten ji poté zrušil.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek