metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 20 °C

Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav
Palác Koruna na Václavském náměstí | foto: ČTK

Pražští památkáři chtějí přísněji posuzovat reklamu v centru

  13:23
Památkáři vypracovali materiál, podle kterého budou přísněji rozhodovat o firemních označeních a reklamě v památkové rezervaci Prahy. Na magistrátním výboru pro kulturu a cestovní ruch ho již představil šéf pražských památkářů Jiří Skalický. Pravidla mají zlepšit a sjednotit vzhled fasád tak, aby nenarušovaly historický ráz centra.

"V současné době z ekonomických důvodů stále vzrůstá tlak na zvýšení počtu, velikosti plochy a viditelnosti těchto prvků. Pro maximální zvýšení efektu upoutávky jsou fasády historických objektů zahlcovány nevkusnými a nadbytečnými prvky, které již nelze považovat za standardní firemní označení," píše se v materiálu památkářů.

Reklamy nesmí blikat nebo měnit barvy

Pravidla pro zahrádky

  • Magistrátní odbor památkové péče připravil už dříve podobný manuál i pro restaurační zahrádky.
  • Ten zakazuje například příliš objemné zahrádky s kompaktním zastřešením a ohrazením, které jsou navíc umístěny na vysokých podestách.
  • Nad zahrádky se nesmí umísťovat ani objemné markýzy, grily, výčepní a chladicí pulty nebo televize.

Památkáři chtějí, aby se reklamní a informační označení stalo nerušivým doplňkem fasád. Chtějí omezit jejich počet na nezbytně nutné množství, například u obchodu bude moci být pouze jeden vývěsní štít. Jen v odůvodněných případech, jako například u provozovny se vstupy na dvou nárožích, mohou být dvě označení. "Při volbě materiálu je vhodné preferovat tradiční materiály, kov, dřevo, sklo, v případě návrhů s výjimečnou designovou a řemeslnou kvalitou lze využít i soudobé materiály," radí památkáři.

Firemní označení ani reklamy by neměly být nasvětleny přídavným zařízením osazeným na fasádě. Nepřípustné jsou reflektory, lampy nebo svítící LED pásky. Případné osvětlení musí být součástí reklamy nebo loga a osvětlení musí být tlumené, nesmí blikat nebo měnit barvy. Součástí materiálu je i obrazová příloha s příklady správného umístění firemních a reklamních štítů. Památkáři si jsou vědomi, že nelze stanovit jednotné řešení pro celé historické centrum. "Posouzení každého návrhu proto zůstává individuální, v závislosti na podobě fasády, jejíž kompozice může zcela znemožnit osazení některého z jinak běžných prvků firemního označení či reklamního a informačního zařízení," stojí v materiálu.

Komentáře

Hlavní zprávy

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek