„Řidiči se mohou s našimi opravami setkat téměř po celé České republice, kde jsme již zacelili přes tisícovku výtluků. V Praze úzce spolupracujeme s TSK. Samotná oprava výtluku nebo trhliny do velikosti šedesát až osmdesát centimetrů není vázaná na dlouhodobou uzavírku či objížďku, protože zabere dvoučlenné posádce s jedním vozidlem a strojem FT3 maximálně hodinu času – a to v jakémkoli ročním období. Oprava je navíc trvalá,“ říká pro deník Metro Rušikvas.
Popište prosím čtenářům, na jakém principu funguje preventivní údržba vozovek prostřednictvím technologie mikrovlnného ohřevu? V čem je lepší než klasická metoda, která se v hlavním městě dosud používala?
Hlavní výhoda opravy výtluku mikrovlnnou technologií spočívá z pohledu českého řidiče v tom, že je rychlá a fakticky při ní nedochází k uzavření vozovky, dlouhým objížďkám ani dopravním kolonám. Oprava totiž trvá jen několik desítek minut a obvykle probíhá v noci, takže není spojená s omezením plynulosti a bezpečnosti dopravy. Další výhodou je, že oprava mikrovlnnou technologií uvádí asfaltovou vozovku do původního stavu. Opravené místo je stejně kvalitní a má shodné parametry jako okolní vozovka. Opravený výtluk je bezespárý, takže je jeho životnost podstatně delší než u tradičních způsobů opravy.
Ještě v něčem jsou infrapaprsky lepší variantou?
Celoroční údržba asfaltových vozovek prostřednictvím mikrovlnné technologie by měla probíhat již v rané fázi vzniku výtluků, aby se zabránilo většímu poškození vozovky a prodloužila se její celková životnost. Zajistí se tak větší plynulost a bezpečnost dopravy, omezí riziko vzniku velkých finančních ztrát a zmenší se produkce CO2, vydávaná jinými metodami oprav.
Jak se liší „vaše“ údržba od té konkurenční z hlediska finanční náročnosti?
Současné opravy vozovek neprobíhají preventivním způsobem, tedy v době, kdy dojde ke vzniku výtluku. Pokud se výtluky nezacelí brzy poté, co vzniknou, začnou se dále rozrůstat, což má za následek nevratné poškození asfaltového povrchu vyžadující radikální zásah – včetně vyfrézování celého povrchu silnice a s tím spojených rozsáhlých dopravních uzavírek. Za hlavní výhodu naší mikrovlnné technologie proto považujeme právě možnost podchycení rané fáze poškození vozovky a její následné bezespáré opravy mikrovlnnou technologií, která ji uvede do původního stavu.
A výše nákladů?
Náklady na opravu vozovky prostřednictvím mikrovlnné technologie FUTTEC jsou přibližně poloviční oproti nákladům na její opravu dosud využívanými způsoby. Na jednotlivé opravy navíc dáváme záruku tři roky. Nedochází po ní totiž k opakovaným opravám výtluků, které nejsou na počátku zaceleny dokonalým způsobem.
Chystáte stroj, který umí spočítat přesné množství asfaltu na jednotlivou díru. Kdy ho bude možno opatřit? Je cílovkou hlavně vedení velkých měst?
Aktuálně máme flotilu mikrovlnných strojů/cestářů skládající se z pilotního stroje a tří jeho vylepšených verzí. V přípravě však máme, jak uvádíte, novou generaci mikrovlnného cestáře s označením FT5, do něhož plánujeme integrovat prvky digitalizace a automatizace. Nový stroj bude disponovat třikrát větším výkonem než současná zařízení, a navíc bude zcela autonomní – jednotlivé části jeho příslušenství jako mikrovlnný aplikátor, mikrovlnná pec a elektrický generátor se tak budou nacházet přímo v jeho útrobách. FT5 by měl být dostupný v řádu týdnů a je určený zejména pro stavební firmy opravující asfaltové vozovky, případně pro správce komunikací.
Samostatnou kapitolou je oprava Barrandovského mostu. Popište nám, co jste zde přesně prováděli?
Naše společnost zde během jedenácti dní opravila v nočních hodinách celkem padesát pět havarijních výtluků, a to bez jakéhokoliv výrazného omezení dopravy. Vše se podařilo stihnout v krátkém čase a v požadované kvalitě, takže silničáři mohli na mostě plynule navázat s další etapou generálních oprav. Ty, jak víme, běží dodnes.
Nejen mikrovlnka
|