metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 20 °C

Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav

Radní se nemůžou na déčku shodnout

  7:50
Hazard s penězi města, či legitimní způsob, jak vybudovat podzemní trasu včas? Pražští radní se stále nemohou shodnout, zda při stavbě nové trasy dát na názor komise dopravního podniku a vybudovat ji ve spolupráci se soukromou investiční skupinou Penta. Ta se má podílet pouze na výkupu pozemků a následné výstavbě budov nad stanicemi.
Vizualizace vstupu do plánované stanice metra D Olbrachtova. | foto: Metroprojekt

Proti spolupráci, se kterou byli minulý týden seznámeni pražští zastupitelé, se nyní staví například Piráti. Těm se nelíbí třeba fakt, že má Praha ve společném podniku vlastnit více než polovinu akcií, čímž podle předsedy pirátského klubu v zastupitelstvu Adama Zábranského může firma nejen obejít město v rozhodování.

„Je otázka, zda je velký společný podnik vůbec potřeba. Rozvoj kolem stanic metra by se dal vyřešit společnostmi založenými pro rozvoj konkrétní stanice,“ říká pirátský zastupitel Viktor Mahrik. „Tím by se mohla soutěž otevřít i pro menší investory, než je moloch typu Penty,“ dodává.

Podobného názoru je také náměstkyně primátorky a radní pro územní rozvoj Petra Kolínská. Po vstupu do společného podniku podle ní již nebude moci město garantovat kvality projektu i to, jak budou utraceny veřejné peníze.

Naopak velkými podporovateli spolupráce s Pentou je například náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek nebo primátorka Adriana Krnáčová, kteří argumentují hlavně tím, že díky spolupráci s Pentou ušetří město čas i peníze.

Horlivým podporovatelem Déčka je také starosta Prahy 4 Petr Štěpánek, podle kterého výstavbě v jeho městské části brání jen posledních pár restituentů. „Metro D je projekt, který byl schválen už v sedmdesátých letech, a hlavní město ho tedy Praze 4 dluží,“ podotýká Štěpánek.

Podle zástupců Penty je podepisování smlouvy s dopravním podnikem ještě daleko. Spolumajitel skupiny Marek Dospiva v minulosti prohlásil, že pokud ke spolupráci skutečně dojde, má být prospěšná všem stranám, nikoliv jen jeho firmě.

Déčko

  • Výstavba plánované trasy metra D z Pankráce do Depa Písnice by měla vyjít na 39,7 miliardy korun. Nejvíc peněz z rozpočtu spolyká výstavba tunelů a vestibulů – má se jednat o 21 miliard.
  • Nejprve proběhne geologický průzkum. Ten startuje letos v létě a ražby budou během jednoho roku probíhat na čtyřech místech. Vyjít mají na zhruba miliardu.
  • Samotná stavba začne nejdříve v úseku Pankrác–Olbrachtova. Následně bude vybudován zbylý úsek do Písnice.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek