metro.cz

Počasí v Praze

-1 °C / 0 °C

Neděle 12. ledna 2025. Svátek má Pravoslav

Recenze: Co viděly kamery v hledišti na fotbale? Bylo to umění

  8:00
Dokument, který je od včerejška v kinech, se na fotbalové derby dvou pražských "S" dívá z jiné perspektivy než kamery televizních přenosů. A o fotbal nakonec ani moc nejde.

Z dokumentu Dva nula | foto: AČFK

Dva nula

Hodnocení: 4/5

Žánr: dokument

Režie: Pavel Abrahám

Česko, 2012, 108 minut

Jestli lze v posledních letech mluvit v tuzemské kinematografii o nějakém  výraznějším trendu, je to bezesporu autorský dokument, který si získává
stále větší pozornost i u širší veřejnosti. Dokladem budiž třeba právě probíhající
festival dokumentárních filmů v Jihlavě nebo novinka tvůrců České RAPubliky s názvem Dva nula.

Scenárista Tomáš Bojar a režisér Pavel Abrahám se ve výtvarně vybroušeném
snímku zaměřili na jeden zápas Sparty se Slavií, na který se dívají z opačné perspektivy, než je běžné: kamery jsou obráceny do publika.

Tvůrci si během dvou let návštěv letenského stadionu vytipovali několik různých sparťanských fanoušků, které doplnili slávističtí rowdies a kukaň se dvěma intelektuály. Film je na rozdíl od časosběrných dokumentů několikanásobným
řezem do poměrně krátkého časového úseku. Ten se kromě sestřihu
z příprav stadionu na utkání omezuje především na několik klíčových momentů samotného zápasu, které nahlíží sledováním reakcí zmíněných skupinek diváků.
A protože si tvůrci (pochopitelně) vybírali ty nejvýřečnější a co možná nejkontrastnější "objekty", působí výsledný dojem trochu panoptikálně.

Občas se herci zkontrolují v kameře

Vedle dvou sázkařů, "pivních fotbalových teoretiků" či ochranky zabírá kamera také otce s dětmi či nespokojené italské turisty, kteří jsou znechuceni úrovní
utkání. Tvůrci možná také proto svůj dokument prezentují jako společenskou komedii plnou autentických postav. Ale právě s onou autenticitou
to patrně není tak horké. I přesto, že si mohli "herci" na kameru při zkouškách zvykat, je občas možné spatřit zcela výmluvný kontrolní pohled do kamery.

Samozřejmě jsou člověk od člověka v míře sebekontroly cítit velké rozdíly, ale i tak se rozhodně nejedná o nějakou sociologickou sondu. Mnohem zajímavější
téma, které v dokumentu jaksi bezděčně krystalizuje, je totiž právě to, jak se
jednotliví herci chopili svých rolí. A v tom je nakonec dokument nejpřitažlivější:
v hledání tenké a téměř nezřetelné hranice, kdy už herci začínají splývat se
svou rolí.

Autor: Aleš Mečíř Metro.cz
Témata: film

Hlavní zprávy

Pražské figurky. Bystré fotooko Františka Dostála. O fotografovi, který viděl i neviditelné

vydáno 12. ledna 2025  11:58

Denně potkáváte v ulicích města tisíce lidí. Chodců spěchajících tam a nazpátek. Setkáváte se s lidmi za pulty obchodů, za přepážkami, v MHD. Přemýšlíte...  celý článek

Kvásek je naší pýchou, říká Sicilián, který upekl svou první pizzu už v devíti letech

vydáno 12. ledna 2025  8:17

Gurmánská pizzerie Amuni sicilského střihu není na pražské gastronomické scéně nováčkem – svou první pobočku otevřela již v roce 2017 na Vinohradech.  celý článek

Nejhezčí „vánočky“ brázdí ulice maďarského Miškovce. O titul soutěžilo 36 měst Evropy

vydáno 11. ledna 2025  13:50

Nazdobené a osvětlené tramvaje jsou pro lidi lákavým objektem k fotografování. V anketě hlasovaly téměř čtyři tisíce fanoušků hromadné dopravy.  celý článek

Developeři nabízejí „legobyty“. Chtějí je stavět hlavně pro města jako nájemní bydlení

vydáno 11. ledna 2025  9:34

Dlouhé roky bylo ve stavebním byznysu nájemní bydlení málem „sprosté slovo“. Projekty mířily výhradně k prodeji do soukromého vlastnictví. Developeři mění...  celý článek