metro.cz

Počasí v Praze

13 °C / 16 °C

Čtvrtek 10. října 2024. Svátek má Marina

Hlavák má novou střechu. Rez ji prodražila o 127 milionů

  12:18
Na Hlavním nádraží v Praze zbývá už jen nainstalovat prvky proti holubům a zatmelit spoje.
Pohled na Hlavní nádraží

Pohled na Hlavní nádraží | foto: MAFRA

Oprava sto let staré ocelové konstrukce, která kryje nástupiště Hlavního nádraží, je konečně u svého konce. Kvůli rozsáhlé korozi, kvůli které bylo nutné vyměnit několik nosných částí a ­dva ocelové oblouky držící klenbu nad nástupištěm, se celá akce prodražila o 127 milionů korun.

Podle Kateřiny Šubové ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) byla totiž ocelová konstrukce v­ mnohem horším stavu, než se původně počítalo. Smlouva se stavebními firmami stanovila cenu oprav na 470 milionů korun, stavební náklady se ale vyšplhaly na zhruba 600 milionů korun.

„Některé nosné konstrukce již nešlo repasovat a musely být vyrobeny znovu. Bohužel tato skutečnost se nedala předvídat. Průzkumy provedené před zahájením stavby tomu nenapovídaly,“ uvedla Šubová.

Hala za 690 milionů

Celková hodnota opravy příjezdové haly pražského nádraží se včetně projektové části vyšplhala na 690 milionů korun. Z evropských fondů pak SŽDC na rekonstrukci čerpala příspěvek zhruba 480 milionů.

Původně mělo být hotovo letos v květnu. Posun termínu ale podle SŽDC s nečekanými pracemi nesouvisí, spíše jde na vrub loňským výlukám v železniční dopravě v nedalekých vinohradských tunelech.

Pravděpodobné prodražení stavby však SŽDC očekávala už v létě 2015, tedy zhruba půl roku po zahájení stavebních prací. Tehdy ale uváděla, že se zvýšené náklady budou pohybovat v řádu desítek milionů korun. Hlavní část oprav spočívala ve výměně skleněných tabulí na ­střeše haly. Ty byly zanesené jak ještě kouřem z parních lokomotiv, které na nádraží v minulosti jezdily, tak i ocelovými částečkami, které se uvolňují z kolejí a kol při brzdění vlaků. Zachovalé nosníky ocelové konstrukce pak byly opatřeny novým ochranným lakem a postaveny byly rovněž nové troleje pro elektrické lokomotivy. „Nečistoty ze ­skleněných ploch se budou muset nyní už odstraňovat pravidelně,“ uvedl Mojmír Nejezchleb, náměstek ředitele SŽDC zodpovědný za ­modernizaci dráhy. Podle něj by mohlo současné zastřešení bez větších oprav sloužit dalších několik desetiletí.

Přestože je hlavní část oprav již hotová, některé dokončovací práce ještě budou pokračovat. Na nádraží je ještě třeba dodělat ochranné prvky proti hnízdění holubů, musí se rovněž zatmelit spoje ve střeše, kterými v současnosti stále prosakuje voda. Definitivně hotovo by podle Nejezchleba mělo být napřesrok v květnu. Žádná z ­těchto prací by neměla mít dopad na provoz.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Objednali na zahraničním on-line tržišti a pak nevěřili, že je doručené zboží pravé

vydáno 10. října 2024  12:00

Pokud patříte mezi starší ročníky, možná neznáte v posledních letech hojně používaný přívlastek „z Wishe“. Ten se hojně používá například na sociálních...  celý článek

Češi moc nečtou. Někteří si vystačí jen s jednou jedinou knihou po celý rok

vydáno 10. října 2024  5:00

Řekni mi, co čteš, a já ti řeknu, kdo jsi. Výrok, který někteří připisují prezidentu Masarykovi, jiní spisovateli Mauriacovi. Je to ale prý anglické...  celý článek

Těžkým zkouškám nemusejí Pražané čelit jen sami. Pomůže sociální nadační fond

vydáno 9. října 2024  17:28

Jana je maminka malé dcery, která si prošla útrapami domácího násilí. Když našla odvahu odejít od svého manžela, stála před novým problémem – jak zajistit...  celý článek

Místo skládek nová hřiště. Projekt Sportovního údolí chce oživit prostor mezi Braníkem a Krčí

vydáno 9. října 2024  12:00

Velké plány na velkém území. Tak se dá ve zkratce shrnout projekt s názvem Sportovní údolí. To má vzniknout na území Prahy 4. Podle starosty městské části...  celý článek