metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 24 °C

Pondělí 29. dubna 2024. Svátek má Robert

Rozhovor: Baví mě jezdit noční, říká ředitel pražské záchranky

  9:03
Pražská záchranná služba se připravuje na 155. výročí své existence. Jedná se o nejstarší městskou organizaci. Co trápí jejího ředitele? A co znamená v jeho slovníku Velká pardubická?
Ředitel pražské záchranné služby Zdeněk Schwarz | foto: Zdeněk Schwarz

Za tři týdny oslaví pražská záchranka symbolických 155 let. Na linku 155 podle jejího ředitele Zdeňka Schwarze volají lidé během listopadu nejčastěji z celého roku.

Proč zrovna teď?
Lidé jsou během podzimu náchylnější k chorobám, ubývá světlo, mění se čas, změna počasí nesvědčí kardiakům, epileptikům. Nám v tomto období maximálně stoupá objem práce, je nejvíce úmrtí. Trvá to ale do konce roku a pak je to pryč.

Proč?
Nevím. Možná jak jsou lidé nastaveni na ten rok, všichni jsou hektičtí před Vánoci a­ Novým rokem, začne padat sníh, mrznout a nikdo už nemá dovolenou, každý mele z posledního. Příroda má na nás velký vliv. Ale úderem Silvestra jakoby lidé baterky vyměnili a jeli na nové a nápor opadne.

Pražská záchranka

  • Ředitelem záchranky je Zdeněk Schwarz už patnáct let. Příští rok mu bude 50. Je i senátorem za Prahu 1.
  • Záchranka má 433 zaměstnanců, z toho 335 zdravotníků.
  • Ve 12 hodinové směně slouží sedmdesát až sto lidí.
  • Denně má 300 až 350 výjezdů. 
  • V loňském roce to bylo zhruba 124 tisíc výjezdů.
  • Nepřetržitě slouží 6 až 8 dispečerek. Denně volá na linku 155 zhruba 600 lidí.
  • Kromě klasických skříňových sanitek má záchranka elektromobil Smart. Dále má vozy Rendez - vous, těmi jezdí lékaři a známý kamion Golem.

Trápí pražskou záchranku ještě něco jiného?
Rozpočet na příští rok je pro záchranku velká rána. Dostaneme o 19 milionů korun méně. Ale bohužel se potýkáme s nedostatkem peněz dlouhodobě. Společnost se musí chovat jako rodina a ­říct si, co chce. Měla by mít priority a to jsou podle mě především zdraví a bezpečnost. Peníze by se proto měly  brát někde jinde. Záchrance přitom paradoxně vzali nejvíc – všem uzmuli pět, nám skoro šest procent.

Budete stavět nové sídlo v ­Troji?
Nevím. Jsme nejstarší městská organizace a za sto padesát let jsme ještě neměli vlastní sídlo. Už mě nebaví pořád obhajovat, proč ho potřebujeme. Nové budovy je zapotřebí už jen proto, abychom ušetřili. Provoz rozházený po celé Praze není ekonomický. Budova by mohla stát snad za tři roky. Existuje projekt, řešíme povolení, vybíráme firmu, která budovu postaví. Všechno běží, pořád doufáme, že se k ní dopracujeme. Věřím, že se toho dožijeme.

Už měsíc nezachraňujete jen životy, ale provozujete i koronera. Jak to funguje?
Přijede doktor záchranky a­ konstatuje smrt. Zavolá koronera, který přijede udělat administrativní úkony. Nesmí je dělat doktor, který zachraňuje, tenhle je navíc. Koroner provede ohledání, určí jestli bude pitva, v případě podezření na násilnou smrt zavolá policii.

Kolik má koroner za den případů?
Někdy tři, pět, ale někdy taky dvacet. Ale průměrem je těch pět až deset,

Když se řekne koroner, každý si představí hrdinu z amerického seriálu. Je to hodně špatná představa?
Není to žádná detektivka, jen administrativa. Policie má navíc vlastního lékaře, který v případě násilného úmrtí celé tělo zabalí a rozbalí jej kvůli důkazům až na pitevně.

Jak tedy vypadá koroner?
Je to jedno staré auto s řidičem, aby měl kde dělat administrativu.

Jak oslavíte 155 let?
Všude ve světě se na historii staví a ta Pražské záchranky je asi nejstarší na světě. Tradice by se měla udržovat. Chystáme na výročí knihu o ­naší historii. Je to poprvé, co taková kniha vyjde.

Příští rok oslavíte i vy 15 let v ředitelském křesle, ještě sloužíte?
Jezdím hlavně noční. Baví mě to. Když nevyjedu, řeknu si krásná služba. Naopak když jezdím od jednoho případu k druhému, je to dramatické, spousta  adrenalinu. To už taková legrace není.

Má Praha z pohledu záchranky nějaké specifické problémy?
Říkám tomu Velká pardubická. Takové ty bílé obrubníky kolem kolejí, o které si ničíme sanitky, nejrůznější sloupky, betonové květináče, špatně zaparkovaná auta. Milion překážek. Nikde po světě není tolik překážek jako v ­Praze.

Autor: Robert Oppelt

Hlavní zprávy

Co krok, to dopravní značka či tabulka se zákazem. Česko se „výhrůžkami“ jenom hemží

vydáno 29. dubna 2024  11:59

Možná si ještě vybavíte pražskou „aféru“, kdy strážníci vykazovali ze svahů Petřína sáňkující děti. Aby pak udělalo město výjimku, když nechalo drobotinu...  celý článek

Umělá inteligence by se ráda stala psychoterapeutem. Opravdu dokáže pomoci?

vydáno 29. dubna 2024  5:53

Textů o AI jste už určitě četli mnoho. Umělá inteligence se snaží rozvíjet doslova v každém oboru. Jistě už jste slyšeli o AI v soudnictví, v IT...  celý článek

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Těžkooděnec udeřil obuškem muže na Majálesu, policie incident prověřuje

vydáno 29. dubna 2024  18:52

Policie prověřuje jednání těžkooděnce, který udeřil obuškem muže na sobotním festivalu Majáles v Praze. Na festivalu po jednom z večerních koncertů...  celý článek