„Před spuštěním projektu s koloběžkami jsme upozorňovali na většinu problémů, které nyní po realizaci nastaly. Doporučení vzešlá jak z praxe strážníků, tak ze zahraničí, však bohužel nebyla kompetentními osobami vzata v potaz,“ píší strážníci. Tvrdí, že nemalé problémy nezpůsobují jen válející se stroje, ale také jezdci na nich.
„Jezdec na koloběžce je podle zákona považován za cyklistu. Pokud tedy není místní nebo přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích stanoveno jinak, může cyklista/koloběžkář užít chodník, jen když kolo nebo koloběžku vede a při tom neohrožuje ostatní chodce. Nemůže tedy na chodníku koloběžku nebo jízdní kolo užít k jízdě,“ dodávají pražští strážníci.
V uplynulém roce odhalili více než dva tisíce přestupků cyklistů. Konkrétní přestupky uživatelů sdílených kol a koloběžek ale jejich statistici nerozlišují. Mezi nejčastějšími prohřešky cyklistů podle zkušeností městské policie v hlavním městě patří jízda v jednosměrných ulicích v protisměru, jízda na chodníku, jízda po přechodu pro chodce, nerespektování dopravního značení nebo jízda za snížené viditelnosti bez předepsaného osvětlení.
„Pokud strážníci nebo také kolegové ze státní policie takovéto jednání zjistí, mohou osobám porušujícím dopravní předpisy uložit v příkazním řízení pokutu až do výše dva tisíce korun nebo věc předat příslušnému správnímu orgánu,“ doplňují strážci městského pořádku. Provozovatelé koloběžkového byznysu se ale už dostali do střetu s městskými částmi, kde se koloběžky nejvíc vyskytují – například v Praze 2.
Bude hůř?2
|
Podle vedoucího odboru dopravy Prahy 2 Josefa Gála porušuje společnost Lime memorandum uzavřené s městem. Podle memoranda měla vhodná a bezpečná místa pro odkládání těchto dopravních prostředků řešit s městskými částmi.
Na kritiku Prahy 2 reagoval provozní manažer Lime Ondřej Široký. „Městská část měla k projektu podnětné připomínky. Proto jsme se rozhodli provoz koloběžek v této městské části dočasně omezit,“ sdělil Široký deníku Metro. Koloběžku Lime si může přes aplikaci půjčit kdokoli. Zaplatí jednorázově 25 korun a pak dvě koruny za každou ujetou minutu.
Svět je nemá rád
|