metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 24 °C

Pondělí 29. dubna 2024. Svátek má Robert

Tramvaje na Smíchově zrychlí, pomohu chytré semafory

  7:44
Cesta Smíchovem by měl být pro tramvaje snazší. Radnice Prahy 5 prosazuje zavedení přednosti tramvají hned na pěti zdejších křižovatkách.
Tramvaj (ilustrační foto) | foto: Robert NovákMetro.cz

Přednost pro tramvaje

  • Jak semafor pozná tramvaj? Jednoduše, buď na troleji nebo na kolejích je jednoduché zařízení, při jeho přejetí semafor zjistí, že se blíží tramvaj.
  • První semafory, které umožňovali upřednostňování vozidel hromadné dopravy, se v metropoli objevují od počátku 90 let. Všechny nové i z rekonstruované semafory jsou dnes běžně vybavovány zařízeními, která umožňují preferenci hromadné dopravy.
  • Podíl křižovatek s nějakým druhem upřednostnění tramvají v Praze přesáhl už loni 76 procent. Celkem je v Praze 248 křižovatek se semaforem. Tramvaj dokáže rozpoznat 189 z nich.

Důvod pro úpravy semaforů je jednoduchý, zefektivnit provoz městské hromadné dopravy. Preference znamená, že při příjezdu tramvaje do křižovatky naskočí autům červená a tramvajová souprava projede přednostně.

Podle mluvčí radnice Heleny Šmídové musí záměr schválit magistrát, radnice mu už své usnesení odeslala. Změny se mají týkat důležitých dopravních tepen v centru Smíchova, a to křižovatky Štefánikovy, Kartouzské a V Botanice, Plzeňské a Radlické, ulic Za Ženskými domovy a Radlické, křižovatky Nádražní s Vltavskou a Ostrovského a Lidické se Svornosti a Zborovskou.

„Na těchto křižovatkách má tramvají smysl, zefektivní se tím hromadná doprava,“ uvedl radní Prahy 5 Tomáš Homola. Preference podle Homoly navazuje na snížení rychlosti na Smíchově na maximálně 30 kilometrů v hodině, které letos radnice zavedla.

V minulém roce přibylo ve městě celkem pět takových semaforů, tři v Kobylisích, a křižovatky Myslbekova – Dlabačov a Koněvova – Spojovací. Letošní rok byl štědřejší. Na trati vedoucí ulicemi Vršovická a V Olšinách jich bylo obnoveno šest a všechny byly při té příležitosti vybaveny zařízením upřednostňujícím tramvaje a případně i autobusy.

Několik nových zařízené vylepšilo i semafory na Evropské. Všechny ale ještě nejsou v provozu. „Letos se dělalo několik obnov semaforů, ale úpravy se podařilo dokončit dříve, než byla schválená dopravní řešení. V dalších týdnech budou preference postupně aktivovány,“ upozorňuje Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, který má organizaci MHD v metropoli na starosti. Dopravní podnik také chystá studii, která by navrhla dopravní úpravy až do roku 2020.

Upřednostňovat hromadnou dopravu ale nemusí jen semafor, ale i jiná opatření. V Praze je v současnosti asi 38 kilometrů pruhů pro autobusy a 12 tramvajových kilometrů kolejí oddělených od aut.

Autor: Robert Oppelt

Hlavní zprávy

Co krok, to dopravní značka či tabulka se zákazem. Česko se „výhrůžkami“ jenom hemží

vydáno 29. dubna 2024  11:59

Možná si ještě vybavíte pražskou „aféru“, kdy strážníci vykazovali ze svahů Petřína sáňkující děti. Aby pak udělalo město výjimku, když nechalo drobotinu...  celý článek

Umělá inteligence by se ráda stala psychoterapeutem. Opravdu dokáže pomoci?

vydáno 29. dubna 2024  5:53

Textů o AI jste už určitě četli mnoho. Umělá inteligence se snaží rozvíjet doslova v každém oboru. Jistě už jste slyšeli o AI v soudnictví, v IT...  celý článek

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

vydáno 29. dubna 2024  16:42,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského okruhu, kde došlo k hromadné dopravní nehodě čtyř...  celý článek