Novinky zasazené mezi obrubníkovými kameny si většina obyvatel rakouského hlavního města při procházce ani nevšimne. Na úrovni jejich kotníků se přitom v těchto dnech odehrává malá technologická revoluce.
„Horko a sucho trápí i stromy. Vídeň proto vyvíjí a aplikuje jednoduché zařízení, které podle potřeby propustí vodu z ulice přímo ke stromu. Město tím udrží dešťovou vodu v místě dopadu, dřeviny či trvalky získají potřebnou vláhu a sníží se objem vody odtékající bez užitku do kanalizace,“ popisuje pro deník Metro mediální zástupce Zahraniční kanceláře města Vídně Martin Landa.
Chytrý kvádr
Speciální betonový kvádr se zabudovanou technikou nazývá vídeňská radnice „Schwammstein“ neboli houbovitý kámen. Uvnitř hranatého tělesa se nachází ventil ovládaný senzory a řídící elektronickou jednotkou, která se stará o automatizované otevírání a uzavírání průtoku z ulice k zeleni.
„Senzor reaguje na vodu a po předem definovaném čase otevře ventil. Díky tomuto zpoždění se první odtékající voda s nečistotami nedostane ke stromu, ale je odvedena běžným způsobem do uliční kanalizace. Zbylá voda se poté dostane ke kmenu uličních stromů,“ vysvětluje vídeňská radní pro plánování Ulli Sima. Jednoduchý nápad podle radnice přispívá i ke zlepšení přirozeného koloběhu dešťové vody a místního mikroklimatu díky následnému odpařování. Pomáhá však i při přívalových deštích, protože voda ze zpevněných ploch neodtéká bez užitku, zůstává na místě a nezatěžuje kanalizaci nebo přirozené vodní toky.
„Teplotní čidlo v ‚chytrém kameni‘ zabraňuje otevření ventilu při teplotě nižší než osm stupňů Celsia. Tím je zajištěno, že v chladném období, kdy je vegetace v zimním spánku, nedochází k přítoku dešťové vody,“ uvádí vídeňská radnice.
Pohon ze slunce
Veškerou potřebnou energii získává zařízení, které vyvinul specialista vídeňské Technické univerzity společně s pracovníky magistrátní správy silnic, přes solární článek umístěný v horní části pod pevným průhledným krytem. Ten je podle radnice konstruován i na přejezd vozidel. Dovnitř chytrého kamene instaluje Vídeň i baterie.
Cesty pro kořeny
Praha má pro správnou závlahu stromů vlastní inovativní fígl, který dřevinám prodlouží životnost. Kromě toho, že mají nové stromy kolem sebe klasický krychlový a o něco širší prokořenitelný prostor vyplněný substrátem, budují pracovníci Technické správy komunikací také mezi jednotlivými stromy dlouhé rýhy. Právě jimi se mohou kořeny dále táhnout i mimo svůj klasický výsadbový prostůrek. Životodárné cesty jsou podle odborníků revoluční. Více v boxu níže.