metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 13 °C

Čtvrtek 3. října 2024. Svátek má Bohumil

Vyřazené tramvaje míří na východ. Jedna stojí v průměru 152 tisíc

  12:31
Nový majitel za použité tramvaje z Prahy zaplatí třikrát tolik, než kolik by za ně dostal dopravní podnik, kdyby je prodal do šrotu.
Staré tramvaje T3 míří do Ruska a na Ukrajinu. | foto: Dopravní podnik Praha

Dopravní podnik loni prodal celkem 54 vyřazených tramvají T3. Tramvaje za 8 milionů korun míří převážně na Ukrajinu a do Ruska. Utržil tak více, než kdyby dal staré tramvaje do šrotu. V případě prodeje do šrotu, jak bylo běžné ještě v roce 2011, by pražský dopravce za 54 tramvají získal až čtyřikrát méně, tedy v rozmezí 2 až 3 miliónů korun

152 tisíc za jednu tramvaj. Jezdí i v KLDR

Muzejní kousky míří na východ

  • Zatímco tramvaje T3 u nás putují už jen do muzeí, u našich východních sousedů je o ně stále zájem.
  • V Praze byly T3 postupně nahrazovány tramvajemi Tatra T6A5, od roku 2005 nízkopodlažními tramvajemi Škoda 14T a od února 2011 novým typem Škoda 15T.
  • S některými modernizovanými typy tramvají T3 se budou cestující pražské MHD setkávat ještě dlouhá léta.

"Díky aukcím dokážeme nyní při prodeji vyřazených tramvají typu T3 zvýšit cenu oproti roku 2011 o troj až čtyřnásobek. Jednu tramvaj průměrně prodáme za 152 tisíc korun, nejvýše až za 200 tisíc. Při prodeji do šrotu jsme předloni získali jen 40 až 60 tisíc za vůz. Vzhledem k ekonomické výhodnosti, budeme prodeji rozhodně pokračovat i nadále," uvedl generální ředitel dopravního podniku Milan Křístek.

V letech 2008–2011 prodal dopravní podnik celkem 41 tramvají. Cena za tramvaj, která by jinak šla do šrotu, se tehdy pohybovala kolem 70 tisíc. Výjimku tvořila pouze zakázka do severokorejského Pchjongjangu z května 2008, jejíž součástí byla rozsáhlá oprava dodaných vozů. Cena se tak vyšplhala až na 650 tisíc korun za jeden vůz.

Na Ukrajinu i do muzea

Jen za rok 2012 prodal dopravní podnik 54 vyřazených tramvají, tedy o třináct více než za předchozí čtyři roky. Zájem o staré vozy T3 (a jejich modifikace) byl zejména na Ukrajině, bývalé pražské tramvaje tak jezdí v Krivem Rogu, Charkově, Kyjevě a Oděse. Deset tramvají odebralo ruské město Kursk a jeden vůz T3 byl prodán severočeskému Liberci. Tramvaje ale nemíří jen do provozu v Ukrajině a Rusku. Další čtyři vozy T3 zůstaly v Muzeu MHD, které provozuje dopravní podnik a kam byly tramvaje převedeny.

Autor: Robert Oppelt

Hlavní zprávy

Desfourský palác čeká proměna. V opuštěném domě na Florenci vznikne muzeum budoucnosti

GALERIE
vydáno 3. října 2024  15:38

Nahlédli jsme do budovy, na kterou se už trochu pozapomnělo. Z kulturní památky se má stát během pár let science centrum muzejního typu, jenž nemá v Česku...  celý článek

Vracejí se „předváděčky“. Podvodníci si našli skuliny. Proti nové strategii není zatím obrana

vydáno 3. října 2024  12:57

V roce 2022 vzrostly podvody na starších lidech o neuvěřitelných 83 procent. Škoda, kterou policie vyčíslila, přesáhla sedmdesát miliard. Pozor, řeč není...  celý článek

Hrozila jí demolice, nyní je zrekonstruovaná Spirála opět vytuněným prostorem

vydáno 3. října 2024  5:07

Právě dnes se po 20 letech otevírá známá kruhová budova Spirála na Výstavišti. Tam, kde Češi měli poprvé naživo slyšet slavný americký muzikál Jesus...  celý článek

Jako za války. V Terezíně proběhne už čtvrtý ročník Memoriálu terezínské fotbalové ligy

vydáno 2. října 2024  19:17

Po pětileté pauze se na stadionu TJ Sokol Terezín poblíž Litoměřic uskuteční netradiční turnaj žáků prvoligových fotbalových klubů. Memoriál, který...  celý článek