metro.cz

Počasí v Praze

-2 °C / -2 °C

Sobota 2. prosince 2023. Svátek má Blanka
Staré tramvaje T3 míří do Ruska a na Ukrajinu. | foto: Dopravní podnik Praha

Vyřazené tramvaje míří na východ. Jedna stojí v průměru 152 tisíc

  12:31
Nový majitel za použité tramvaje z Prahy zaplatí třikrát tolik, než kolik by za ně dostal dopravní podnik, kdyby je prodal do šrotu.

Dopravní podnik loni prodal celkem 54 vyřazených tramvají T3. Tramvaje za 8 milionů korun míří převážně na Ukrajinu a do Ruska. Utržil tak více, než kdyby dal staré tramvaje do šrotu. V případě prodeje do šrotu, jak bylo běžné ještě v roce 2011, by pražský dopravce za 54 tramvají získal až čtyřikrát méně, tedy v rozmezí 2 až 3 miliónů korun

152 tisíc za jednu tramvaj. Jezdí i v KLDR

Muzejní kousky míří na východ

  • Zatímco tramvaje T3 u nás putují už jen do muzeí, u našich východních sousedů je o ně stále zájem.
  • V Praze byly T3 postupně nahrazovány tramvajemi Tatra T6A5, od roku 2005 nízkopodlažními tramvajemi Škoda 14T a od února 2011 novým typem Škoda 15T.
  • S některými modernizovanými typy tramvají T3 se budou cestující pražské MHD setkávat ještě dlouhá léta.

"Díky aukcím dokážeme nyní při prodeji vyřazených tramvají typu T3 zvýšit cenu oproti roku 2011 o troj až čtyřnásobek. Jednu tramvaj průměrně prodáme za 152 tisíc korun, nejvýše až za 200 tisíc. Při prodeji do šrotu jsme předloni získali jen 40 až 60 tisíc za vůz. Vzhledem k ekonomické výhodnosti, budeme prodeji rozhodně pokračovat i nadále," uvedl generální ředitel dopravního podniku Milan Křístek.

V letech 2008–2011 prodal dopravní podnik celkem 41 tramvají. Cena za tramvaj, která by jinak šla do šrotu, se tehdy pohybovala kolem 70 tisíc. Výjimku tvořila pouze zakázka do severokorejského Pchjongjangu z května 2008, jejíž součástí byla rozsáhlá oprava dodaných vozů. Cena se tak vyšplhala až na 650 tisíc korun za jeden vůz.

Na Ukrajinu i do muzea

Jen za rok 2012 prodal dopravní podnik 54 vyřazených tramvají, tedy o třináct více než za předchozí čtyři roky. Zájem o staré vozy T3 (a jejich modifikace) byl zejména na Ukrajině, bývalé pražské tramvaje tak jezdí v Krivem Rogu, Charkově, Kyjevě a Oděse. Deset tramvají odebralo ruské město Kursk a jeden vůz T3 byl prodán severočeskému Liberci. Tramvaje ale nemíří jen do provozu v Ukrajině a Rusku. Další čtyři vozy T3 zůstaly v Muzeu MHD, které provozuje dopravní podnik a kam byly tramvaje převedeny.

Komentáře

Hlavní zprávy

Slibované kontroverze i férovost hledejte jinde! Hra na oliheň: Výzva překonává očekávání

Strážce streamu
vydáno 1. prosince 2023  14:00

STRÁŽCE STREAMU Zbohatni nebo chcípni. Předtím si ale zahraj sérii v tuzemsku většinou neznámých dětských her. A buď v nich nejlepší ze všech. Tohle jednoduché motto se...  celý článek

Čtyři roky s covidem. Rozhovor s epidemiologem Rastislavem Maďarem Poučili jsme se?

vydáno 1. prosince 2023  5:25

Čas šíleně letí. Právě dnes jsou tomu čtyři roky, co v Číně odhalili neslavně proslulý virus covid-19. Deník Metro přináší rozhovor s epidemiologem...  celý článek

Přízračná oblaka páry v Hostivaři dosyčí. Na Vánoce po nich nebude památky

vydáno 30. listopadu 2023  16:59

Žádná díra není pro deník Metro a jeho čtenáře málo významná. Zní to jako nadsázka, ale tento fakt platí zejména tehdy, když se z ní skoro dva roky valí...  celý článek

Je tu prostě příliš mnoho aut. Praha není nakufovací, líčí náměstek primátora Zdeněk Hřib

vydáno 30. listopadu 2023  11:00

Magistrát chystá reformu zón placeného stání. Účinnost nového nastavení systému by měla začít 1. října 2024.  celý článek