Tvůrci tramvaje T2, především František Kardaus (autor designu) a Antonín Honzík (hlavní konstruktér), stvořili doslova legendu. "Tramvaje T3 vyjely 21. listopadu poprvé na linku číslo čtyři, a to ve chvíli, kdy měl dopravní podnik těchto vozů přibližně pětadvacet," vzpomíná ředitel muzea MHD Milan Pokorný. Velká změna přišla v roce 1974. Do tohoto roku jezdili v tramvajích průvodčí, kteří seděli za pokladnou – z tohoto důvodu se mohlo nastupovat jen předními dveřmi.
Stejné tramvaje jezdily i v Brně nebo Košicích
13 713Tramvaje T3 jsou zapsány v Guinnessově knize rekordů jako nejpočetněji vyrobený typ tramvají na světě. |
Dnes jezdí po Praze přes 600 různých typů těchto vozů a dodnes tak tvoří zhruba 40 procent vozového parku pražských tramvají. Smíchovská Tatrovka dodala pražskému dopravnímu podniku celkem 1184 tramvají T3. Odběrateli těchto tramvají byla v minulosti i další československá města s tramvajovým provozem, prvními byly v roce 1963 Brno a Košice. Tramvaje se objevily ale i v zahraničí. Nejprve v tehdejším východním Německu, v Karl-Marx-Stadtu, Schwerinu, pak v jugoslávském Osijeku a Sarajevu.
Největším odběratelem se ale stal bezesporu tehdejší Sovětský svaz. "Do 34 měst bylo v letech 1963 až 1987 dodáno neuvěřitelných 11 353 tramvají T3," vypočítává Pokorný. Jediným městem, kde v bývalém Sovětském svazu české tramvaje už nejezdí, je čečenský Groznyj. Koleje a tramvaje tu nepřežily válku.
Přestože od 90. let dochází k vyřazování T3 v českých městech, její zmodernizované verze budou po Praze jezdit ještě desítky let.
Nostalgická jízda tramvají T3
Jedinečnou šanci projet se po metropoli historickou tramvají T3 budou mít cestující tuto neděli. "V rámci nostalgické linky č. 91, která vyjíždí ze Střešovické vozovny v časech 12, 14 a 16 hodin," slibuje ředitel muzea MHD ve Střešovicích Milan Pokorný. Cestující bude za cenu normálního jízdného vozit vůz č. 6102 z roku 1962, druhý nejstarší vyrobený vůz tohoto typu.
Zájem je i o vyřazené vozy
|