"První vozy T1 byly nasazovány od roku 1952 zpočátku především na linku číslo 4 a od 1. prosince 1955 na sedmnáctku. Během let se pochopitelně vystřídaly na mnoha dalších linkách,“ uvedl vedoucí archivu pražského dopravního podniku Pavel Fojtík.
Jezdily v Československu i v zahraničí
Žehlička v číslech
|
Tramvaj Tatra T1 vyráběly podniky Tatra Smíchov a ČKD Stalingrad. Na rozdíl od výrazně známější verze T3 jsou tyto vozy o něco užší a byly vepředu osazeny jen jedním světlometem. Tramvaji, na níž ve své době nemohla chybět typická rudá hvězda, se pro její atypický tvar někdy přezdívalo "žehlička".
Praha celkem koupila 133 tramvají T1. Ve druhé polovině 70. let ale jejich počty začaly pomalu klesat. Linky číslo 23 a 26 byly poslední, na nichž tento typ tramvají, které se nespřahovaly do dvojic, jezdil. Kromě Prahy brázdily rovněž ulice Plzně (zde dojezdily až v roce 1987), Ostravy, Olomouce, Mostu, Litvínova a Košic. Tramvaj T1 se dokonce podívala i do zahraničí. Jezdila v polské Varšavě i ruském Rostovu na Donu.
Historickou tramvaj si můžete pronajmout
|