Brouzdat na sociálních sítích nebo si přečíst čerstvé zprávy ve svém mobilu či tabletu zdarma, bez použití placených mobilních dat, bylo až doteď v pražském metru nemyslitelné. Dopravní podnik ale nyní po roce příprav konečně nakoupil potřebnou techniku a na přelomu září a října hodlá spustit zkušební provoz své vlastní wi-fi v nejvytíženějších stanicích.
Internet zdarma
|
„Jedná se o pilotní projekt ve stanicích metra Hlavní nádraží, Pražského povstání, Náměstí Republiky, Smíchovské nádraží, Florenc B a Florenc C,“ řekla deníku Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Zavádění bezplatného pokrytí internetem by ale podle zkušeností cestujících v londýnském metru, kde se lze bez problému připojit ve všech stanicích, nemuselo mít jen pozitiva. Podle Čecha Rudolfa Palduse, který v hlavním městě Velké Británie již přes rok žije, zde místní i turisté při cestování podzemkou neumějí od svých mobilů a tabletů odtrhnou oči.
„Ze zírání do obrazovek se tu stal národní sport. Ještě že tu není pokrytí i ve vagonech. Většina to dělá tak, že jsou na Facebooku či jiných sociálních sítích, jen když vagon stojí nebo na něj čekají. Při jízdě mobil vytahují jen krátce, třeba když stojí vlak ve stanici a mají zase chvíli wi-fi,“ popisuje Paldus.
Firma JCDecaux, zajišťující městský mobiliář, spustila wi-fi zdarma na některých tramvajových zastávkách letos v červnu. Původně začínali na dvaceti sedmi místech s velkým obratem lidí jako Florenc, Anděl, náměstí Míru, I. P. Pavlova či Husinecké, která se nachází před Vysokou školou ekonomickou, do konce letošního roku se ale chtějí dostat na tři stovky zastávek.
Podle technického ředitele společnosti Tomáše Tenzera se již nyní na zastávkách připojují tisíce lidí denně.
„Dle údajů JCDecaux se jedná o třicet tisíc připojení denně a jejich počet každý měsíc roste,“ říká Tenzer. Podle psychologa Jana Kulhánka z Psychoterapie Anděl je však již nyní znát, že se zavedením jen mobilního signálu a internetových dat ve vestibulech metra pražští cestující degradují. „Stále více se odtrhují od okolního světa a padají do autistického stavu. Ztrácejí pozornost i při chůzi po nástupištích či na eskalátorech,“ míní Kulhánek. Výhodou ale je třeba to, že si lidé rychle najdou další spoj.