Čtvrtá a pátá městská část se v budoucnu dočkají přímého propojení. Magistrát chce totiž zhruba za miliardu korun postavit mezi Podolím a Zlíchovem kubistický most. Ten by měl na obou březích Vltavy ulehčit nejen automobilovému provozu, ale propojit obě městské části novou tramvajovou tratí.
„Dvorecký most bude zárodkem sledované takzvané jižní tramvajové trasy, propojí významné tramvajové tratě od Barrandova a od Modřan,“ říká architekt Institutu plánování a rozvoje Roman Koucký s tím, že nové spojení umožní převážet lidi jinudy, než přeplněnými úseky v centru.
Mosty přes Vltavu20 Tolik mostů povede přes Vltavu poté, co bude postaven Dvorecký most. Zatím poslední most přes celou její šířku, Trojský most, byl zprovozněn v říjnu 2014. |
Podle náměstka primátorky Petra Dolínka nelze zatím přesně určit, kdy by mohl most přesně vzniknout. Velkou roli totiž hraje i plánovaná výstavba na bývalém smíchovském nákladovém nádraží. Momentálně je jisté pouze to, že bude přemostění zapovězeno pražským řidičům. Podle Dolínka na něj totiž budou moci pouze pěší, cyklisté, MHD a také hasiči se záchrankou.
Podoba mostu odkazující na kubismus vzešla z architektonické soutěže, která byla vyhlášena loni na podzim. Ze sedmi návrhů, které postoupily do druhého kola výběru, vyhodnotila magistrátní komise jako nejlepší most zpracovaný ateliéry Tubes a Atelier 6. Ten má odkazovat na tradici obloukových mostů bez konstrukce nad mostovkou a na existenci blízkých kubistických staveb. Tvarově by pak měl most podle magistrátu působit jako bílá brána do města.
„Sama jsem byla členkou hodnotící komise, proto mohu říct, že výběr nebyl vůbec snadný. Myslím, že se nám podařilo zvolit dobře. Věřím, že most uleví nejen dopravě, ale také obohatí pražskou architekturu,“ dodává primátorka Adriana Krnáčová.
Východní vyústění mostu bude podle současných plánů umístěno u Žlutých lázní severně od Jeremenkovy ulice. Západní pak povede poblíž tramvajové zastávky Lihovar. Na novém mostě počítá město také s tramvajovou a autobusovou zastávkou Dvorecký most, která bude umístěna na smíchovské straně. Měla by zároveň umožnit přestup mezi autobusy jedoucími přes most a tramvajemi jedoucími po Podolském nábřeží.