„Přátelé, dejte si pozor na změnu přednosti v jízdě, když jedete ze Strahova dolů na Smíchov. Nějaká chorá hlava vymyslela, že když jedete seshora do levotočivé vracečky, tak dáváte přednost lidem, co jedou proti vám nahoru.“ S tímhle varováním přišel před pár dny na svém Facebooku Pavel Rouha.
V křižovatce Turistické ulice a ulice Pod Stadiony, o které čtenář hovoří, skutečně došlo v předchozích týdnech na různé drobné srážky. Nebezpečné situace pravděpodobně vznikají proto, že si účastníci nehody myslí, že se nacházejí na hlavní silnici. A mají proto přednost. I přesto, že značky a čáry na vozovce minimálně pro jednoho z řidičů hovoří o opaku.
„Pokud chtějí křižovatku zachovat tak, jak je teď, měla by být upozornění na změnu režimu a předností minimálně podstatně výraznější,“ dodává čtenář. Deník Metro se obrátil na několik institucí, aby zjistil, kdo je za opatření zodpovědný. Kritika, která souvisí s nepřehlednou křižovatkou, je totiž na sociálních sítích směřována především na Technickou správu komunikací (TSK). Ta ale podle své mluvčí Barbory Liškové za vzniklý problém nemůže.
„Dopravní režim na komunikaci a jeho změny schvaluje příslušný silniční správní úřad. V tomto případě je třeba obrátit se na magistrát a organizátora pražské dopravy Ropid, který o to požádal v květnu loňského roku. Úprava byla tedy námi následně provedena. TSK však v tomto případě sehrává funkci pouze správce komunikace,“ říká Lišková.
Autobus má přednost
Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala vzniklo opatření v křižovatce kvůli plynulejšímu průjezdu autobusů na lince 191. „Autobusy této linky musely při příjezdu z ulice Pod Stadiony zastavit u značky Stůj, dej přednost v jízdě a následně se do významného stoupání rozjíždět. Realizované opatření přináší každému spoji zkrácení jízdní doby o jednotky až desítky sekund a zároveň nedochází k negativním projevům zastavování autobusu, jako jsou například exhalace, vibrace a vliv na vozovku,“ vysvětluje pro deník Metro Drápal.
Odsouhlaseno odborníky
Řešení křižovatky podle něj schválili nejen úředníci, ale také dopravní inženýři Policie ČR. Problém tak podle Drápala není v tom, že by byla křižovatka nebezpečná. Řidiči mají podle něj tendenci jezdit po paměti.
„Pokud se jedná o levé odbočení z ulice Turistická ve směru dolů, zde je patrné zejména zvykové nastavení části účastníků silničního provozu, kteří změnu přednosti vstřebávají pomalu. To je bohužel obecná vlastnost při změně přednosti v křižovatkách a je na ni upozorňováno dočasným dopravním značením. Proto se ke změnám přednosti přistupuje pouze v odůvodněných případech,“ dodává Drápal.
Opatření hájí i náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. „Realizované opatření přináší každému spoji linky 191 zkrácení jízdní doby až o desítky sekund,“ doplňuje pro deník Metro náměstek.
Nejezdit po paměti
Značka s pouhým upozorněním na přednost zkrátka některým řidičům mířícím od Strahova na Smíchov nestačí. O případném umístění trojúhelníkové výstražné značky ale magistrát ani Ropid zatím neuvažují. Se situací neplánuje nic dělat ani předseda Výboru pro dopravu Prahy 5 Jan Panenka. Jelikož se totiž křižovatka nachází na území páté městské části, musela s ní souhlasit i místní radnice. A tak také učinila. „Opatření už platí od jara. Lidé by proto neměli jezdit po paměti, ale podle dopravních značek,“ uzavírá pro Metro Panenka.