metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 25 °C

Pondělí 29. dubna 2024. Svátek má Robert

Viktor Pivovarov v Zahradách mnicha Rabinoviče prochází zákoutími lidské psychiky

  16:35
A proč zrovna zahrady? „Zahradа je v lidské kultuře přítomná od počátku. Začíná to rajskou zahradou, na kterou se nabalují další a další významy. Je obrazem ztraceného ráje, který každý z nás nosí v sobě, a také touhy po něm. Mimo to jsem fascinován zahradami jako takovými. Když jsem se začal tímto tématem zabývat, pro zajímavost jsem se pustil do průzkumu toho, jaké zahrady ve světě existují, a zjistil jsem, že je to překrásný a úžasný kosmos. Nemám dostatek slov, abych popsal tu nádheru.“

Postava mnicha Rabinoviče se v autorově tvorbě poprvé objevila v roce 2006, konkrétně v díle Sútry strachů a pochybností. A představuje-li mnich Rabinovič umělcovu alternativní osobnost, pak jeho zahrady jsou v této Sútře pojaty jako zvláštní mapy lidské psychiky. „Sútra se skládá ze dvou částí. První jsou strachy a druhá část jsou pochybnosti. A ty plány zahrad, to jsou okna do jiného světa.“

Role umělce

V díle Viktora Pivovarova lze nalézt jak realismus, tak i značně redukovaný, abstrahovaný projev. Autor zdůrazňuje, že nová brněnská výstava je z velké části založena na abstraktním umění, i když většina výstav, které doposud pořádal, byla postavena spíše na kontrastní dramaturgii. „Ale zároveň se domnívám, že kontexty, se kterými pracuji, jsou i zde přítomny. To znamená metafyzické osamění člověka, touha po nesmrtelnosti, sen o čisté existenci zbavené traumatických stavů a tak dál,“ dodává.

Když Viktor Pivovarov mluví o traumatických stavech, nelze se nezamyslet nad tím, jaká je aktuální situace na Ukrajině, ke které jej navíc pojí osobní vazby. „Válečná hlášení oznamují, že je bombardováno město Vasilkov nedaleko Kyjeva. V tomto městě žil můj dědeček a babička, tady se narodila moje máma. Jediná zbraň, kterou můžu držet v ruce, je štětec. Ale nemůžu touto zbraní bránit žádnou živou duši. Jsem bezmocný vůči násilí. Jsem zoufalý,“ říká se zřetelným pohnutím.

Možná umělec a umění nejsou ale přeci jen tak bezmocní, jak se může na první pohled zdát. „Například pohádky. Žádný režim neustojí Andersenovy pohádky. V nich je tak obrovský arzenál lidskosti, dobroty а krásy, že je schopný narušit jakoukoliv totalitní ideologii. Stejně jako obrazy Rembrandta, Boticelliho nebo Terborcha v Ermitáži a v Puškinově muzeu. Jestli má umění tak velkou sílu, jak jsem popsal, tak není možné nebrat je hluboce vážně. Něco jiného je ale umělec. Když umělec začne brát vážně sám sebe, je to konec. My jsme jen nástroje, tím, kdo hraje, je někdo jiný,“ uzavírá Viktor Pivovarov své vyprávění.

Hlavní zprávy

Co krok, to dopravní značka či tabulka se zákazem. Česko se „výhrůžkami“ jenom hemží

vydáno 29. dubna 2024  11:59

Možná si ještě vybavíte pražskou „aféru“, kdy strážníci vykazovali ze svahů Petřína sáňkující děti. Aby pak udělalo město výjimku, když nechalo drobotinu...  celý článek

Umělá inteligence by se ráda stala psychoterapeutem. Opravdu dokáže pomoci?

vydáno 29. dubna 2024  5:53

Textů o AI jste už určitě četli mnoho. Umělá inteligence se snaží rozvíjet doslova v každém oboru. Jistě už jste slyšeli o AI v soudnictví, v IT...  celý článek

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Nové podmínky pro brigády a benefity škodí všem, zní z firem

vydáno 29. dubna 2024  14:30

Novela zákoníku práce počítá i se změnami podmínek zaměstnávání pracovníků takzvaně na dohodu o provedení práce. Firmám to jen přidělává starosti.  celý článek