metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 6 °C

Neděle, 23. ledna 2022. Svátek má Zdeněk.

Dalších 9 fotografií v galerii
Pohled na Hlavní nádraží | foto: MAFRA

Hlavák má novou střechu. Rez ji prodražila o 127 milionů

  12:18
Na Hlavním nádraží v Praze zbývá už jen nainstalovat prvky proti holubům a zatmelit spoje.

Oprava sto let staré ocelové konstrukce, která kryje nástupiště Hlavního nádraží, je konečně u svého konce. Kvůli rozsáhlé korozi, kvůli které bylo nutné vyměnit několik nosných částí a ­dva ocelové oblouky držící klenbu nad nástupištěm, se celá akce prodražila o 127 milionů korun.

Fotogalerie

Podle Kateřiny Šubové ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) byla totiž ocelová konstrukce v­ mnohem horším stavu, než se původně počítalo. Smlouva se stavebními firmami stanovila cenu oprav na 470 milionů korun, stavební náklady se ale vyšplhaly na zhruba 600 milionů korun.

„Některé nosné konstrukce již nešlo repasovat a musely být vyrobeny znovu. Bohužel tato skutečnost se nedala předvídat. Průzkumy provedené před zahájením stavby tomu nenapovídaly,“ uvedla Šubová.

Hala za 690 milionů

Celková hodnota opravy příjezdové haly pražského nádraží se včetně projektové části vyšplhala na 690 milionů korun. Z evropských fondů pak SŽDC na rekonstrukci čerpala příspěvek zhruba 480 milionů.

Původně mělo být hotovo letos v květnu. Posun termínu ale podle SŽDC s nečekanými pracemi nesouvisí, spíše jde na vrub loňským výlukám v železniční dopravě v nedalekých vinohradských tunelech.

Pravděpodobné prodražení stavby však SŽDC očekávala už v létě 2015, tedy zhruba půl roku po zahájení stavebních prací. Tehdy ale uváděla, že se zvýšené náklady budou pohybovat v řádu desítek milionů korun. Hlavní část oprav spočívala ve výměně skleněných tabulí na ­střeše haly. Ty byly zanesené jak ještě kouřem z parních lokomotiv, které na nádraží v minulosti jezdily, tak i ocelovými částečkami, které se uvolňují z kolejí a kol při brzdění vlaků. Zachovalé nosníky ocelové konstrukce pak byly opatřeny novým ochranným lakem a postaveny byly rovněž nové troleje pro elektrické lokomotivy. „Nečistoty ze ­skleněných ploch se budou muset nyní už odstraňovat pravidelně,“ uvedl Mojmír Nejezchleb, náměstek ředitele SŽDC zodpovědný za ­modernizaci dráhy. Podle něj by mohlo současné zastřešení bez větších oprav sloužit dalších několik desetiletí.

Přestože je hlavní část oprav již hotová, některé dokončovací práce ještě budou pokračovat. Na nádraží je ještě třeba dodělat ochranné prvky proti hnízdění holubů, musí se rovněž zatmelit spoje ve střeše, kterými v současnosti stále prosakuje voda. Definitivně hotovo by podle Nejezchleba mělo být napřesrok v květnu. Žádná z ­těchto prací by neměla mít dopad na provoz.

Komentáře

Hlavní zprávy

Tady býval ráj netuzexových československých hifi nadšenců

PRAHA? AHA!
vydáno 22. ledna 2022  23:08

Zvedněte pohled od displeje mobilního telefonu a zkuste vnímat, kudy chodíte, kolem čeho chodíte a po čem chodíte. Možná vás překvapí, co vám celé roky...  celý článek

Youtuberská limuzína stojí. Žáci buštehradské školy se vozí raději ve svém

vydáno 22. ledna 2022  8:46

Na „buštěhradském hrádku“ se studenti učí nejen točit videa, ale také hrát a vytvářet počítačové hry. Pro některé to je splnění velkého snu.  celý článek

Nejen Hra na oliheň. Jižní Korea umí pro Netflix točit i kvalitní reality show

Strážce streamu
vydáno 21. ledna 2022  14:00

STRÁŽCE STREAMU Už jste stihli zkouknout všech osm dílů seznamovací reality show Peklo pro nezadané, která měla na Netflixu premiéru kolem vánoc? Pokud ne, tak to...  celý článek

Chcete-li jezdit autem s ELkovou SPZkou, musíte mít kde dobíjet. Teď je to však snazší

vydáno 21. ledna 2022  12:27

SPZka s písmeny EL vám zajistí spoustu výhod. Od parkování zdarma na modrých zónách, přes umožnění vjezdu tam, kam se ostatní vozy nedostanou, až po...  celý článek

Vaše fotky z Prahy