metro.cz

Počasí v Praze

0 °C / 2 °C

Pondělí, 17. prosince 2018. Svátek má Daniel.
Nová střecha je po rekonstrukci průhledná.
Dalších 9 fotografií v galerii
Pohled na Hlavní nádraží | foto: MAFRA

Hlavák má novou střechu. Rez ji prodražila o 127 milionů

4. října 2017  12:18 Filip Jaroševský Metro.cz
Na Hlavním nádraží v Praze zbývá už jen nainstalovat prvky proti holubům a zatmelit spoje.

Oprava sto let staré ocelové konstrukce, která kryje nástupiště Hlavního nádraží, je konečně u svého konce. Kvůli rozsáhlé korozi, kvůli které bylo nutné vyměnit několik nosných částí a ­dva ocelové oblouky držící klenbu nad nástupištěm, se celá akce prodražila o 127 milionů korun.

Fotogalerie

Podle Kateřiny Šubové ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) byla totiž ocelová konstrukce v­ mnohem horším stavu, než se původně počítalo. Smlouva se stavebními firmami stanovila cenu oprav na 470 milionů korun, stavební náklady se ale vyšplhaly na zhruba 600 milionů korun.

„Některé nosné konstrukce již nešlo repasovat a musely být vyrobeny znovu. Bohužel tato skutečnost se nedala předvídat. Průzkumy provedené před zahájením stavby tomu nenapovídaly,“ uvedla Šubová.

Hala za 690 milionů

Celková hodnota opravy příjezdové haly pražského nádraží se včetně projektové části vyšplhala na 690 milionů korun. Z evropských fondů pak SŽDC na rekonstrukci čerpala příspěvek zhruba 480 milionů.

Původně mělo být hotovo letos v květnu. Posun termínu ale podle SŽDC s nečekanými pracemi nesouvisí, spíše jde na vrub loňským výlukám v železniční dopravě v nedalekých vinohradských tunelech.

Pravděpodobné prodražení stavby však SŽDC očekávala už v létě 2015, tedy zhruba půl roku po zahájení stavebních prací. Tehdy ale uváděla, že se zvýšené náklady budou pohybovat v řádu desítek milionů korun. Hlavní část oprav spočívala ve výměně skleněných tabulí na ­střeše haly. Ty byly zanesené jak ještě kouřem z parních lokomotiv, které na nádraží v minulosti jezdily, tak i ocelovými částečkami, které se uvolňují z kolejí a kol při brzdění vlaků. Zachovalé nosníky ocelové konstrukce pak byly opatřeny novým ochranným lakem a postaveny byly rovněž nové troleje pro elektrické lokomotivy. „Nečistoty ze ­skleněných ploch se budou muset nyní už odstraňovat pravidelně,“ uvedl Mojmír Nejezchleb, náměstek ředitele SŽDC zodpovědný za ­modernizaci dráhy. Podle něj by mohlo současné zastřešení bez větších oprav sloužit dalších několik desetiletí.

Přestože je hlavní část oprav již hotová, některé dokončovací práce ještě budou pokračovat. Na nádraží je ještě třeba dodělat ochranné prvky proti hnízdění holubů, musí se rovněž zatmelit spoje ve střeše, kterými v současnosti stále prosakuje voda. Definitivně hotovo by podle Nejezchleba mělo být napřesrok v květnu. Žádná z ­těchto prací by neměla mít dopad na provoz.

Komentáře

Hlavní zprávy

Sloupek Ondřeje Hrabce: Předpředehra

Ondřej Hrabec, psycholog a výzkumník videoher
vydáno 17. prosince 2018  11:56

„Slovo hra je u mnoha národů spojené s erotikou opředenou aktivitou,“ píše ve svém sloupku psycholog.  celý článek

Malou arénu za 1,3 miliardy dokončí v létě. Pojme 10 tisíc lidí

Nová hala.
vydáno 17. prosince 2018  8:53

Hala ještě nestojí, ale už jsou v ní naplánované akce. Například koncert Ewy Farne.  celý článek

Na Pražský Semmering se vrací vlaky. Podívejte se, jak vypadal bez kolejí

Nejprve bylo nutno odtěžit původní zásypy.
vydáno 17. prosince 2018  6:41

Místo motoráčků se po hlubočepských viaduktech několik měsíců projížděl bagr. Mosty z roky 1870 prošly náročnou opravou, která končí právě v těchto dnech....  celý článek

Metropoli v letošním roce navštívilo více než devět milionů lidí.

Ilustrační snímek
vydáno 16. prosince 2018  13:47

Turistický ruch celosvětově sílí a Praha patří k nejnavštěvovanějším metropolím. S tímhle výsledkem přišla britská analytická společnost Euromonitor...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám