metro.cz

Počasí v Praze

17 °C / 31 °C

Středa, 12. srpna 2020. Svátek má Klára.
Nová střecha je po rekonstrukci průhledná.
Dalších 9 fotografií v galerii
Pohled na Hlavní nádraží | foto: MAFRA

Hlavák má novou střechu. Rez ji prodražila o 127 milionů

4. října 2017  12:18 Filip Jaroševský Metro.cz
Na Hlavním nádraží v Praze zbývá už jen nainstalovat prvky proti holubům a zatmelit spoje.

Oprava sto let staré ocelové konstrukce, která kryje nástupiště Hlavního nádraží, je konečně u svého konce. Kvůli rozsáhlé korozi, kvůli které bylo nutné vyměnit několik nosných částí a ­dva ocelové oblouky držící klenbu nad nástupištěm, se celá akce prodražila o 127 milionů korun.

Fotogalerie

Podle Kateřiny Šubové ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) byla totiž ocelová konstrukce v­ mnohem horším stavu, než se původně počítalo. Smlouva se stavebními firmami stanovila cenu oprav na 470 milionů korun, stavební náklady se ale vyšplhaly na zhruba 600 milionů korun.

„Některé nosné konstrukce již nešlo repasovat a musely být vyrobeny znovu. Bohužel tato skutečnost se nedala předvídat. Průzkumy provedené před zahájením stavby tomu nenapovídaly,“ uvedla Šubová.

Hala za 690 milionů

Celková hodnota opravy příjezdové haly pražského nádraží se včetně projektové části vyšplhala na 690 milionů korun. Z evropských fondů pak SŽDC na rekonstrukci čerpala příspěvek zhruba 480 milionů.

Původně mělo být hotovo letos v květnu. Posun termínu ale podle SŽDC s nečekanými pracemi nesouvisí, spíše jde na vrub loňským výlukám v železniční dopravě v nedalekých vinohradských tunelech.

Pravděpodobné prodražení stavby však SŽDC očekávala už v létě 2015, tedy zhruba půl roku po zahájení stavebních prací. Tehdy ale uváděla, že se zvýšené náklady budou pohybovat v řádu desítek milionů korun. Hlavní část oprav spočívala ve výměně skleněných tabulí na ­střeše haly. Ty byly zanesené jak ještě kouřem z parních lokomotiv, které na nádraží v minulosti jezdily, tak i ocelovými částečkami, které se uvolňují z kolejí a kol při brzdění vlaků. Zachovalé nosníky ocelové konstrukce pak byly opatřeny novým ochranným lakem a postaveny byly rovněž nové troleje pro elektrické lokomotivy. „Nečistoty ze ­skleněných ploch se budou muset nyní už odstraňovat pravidelně,“ uvedl Mojmír Nejezchleb, náměstek ředitele SŽDC zodpovědný za ­modernizaci dráhy. Podle něj by mohlo současné zastřešení bez větších oprav sloužit dalších několik desetiletí.

Přestože je hlavní část oprav již hotová, některé dokončovací práce ještě budou pokračovat. Na nádraží je ještě třeba dodělat ochranné prvky proti hnízdění holubů, musí se rovněž zatmelit spoje ve střeše, kterými v současnosti stále prosakuje voda. Definitivně hotovo by podle Nejezchleba mělo být napřesrok v květnu. Žádná z ­těchto prací by neměla mít dopad na provoz.

Komentáře

Hlavní zprávy

KOLOBLOG: „Haló? Zrovna šlapu, ale klidně mluv“

Ilustrační snímek Koloblog
vydáno 12. srpna 2020  16:25

Redaktor Pavel Hrabica je cyklista tělem i duší. Na kole vyráží do práce i na výlety. Ve své rubrice Koloblog dává čtenářům tipy, kam se vydat na...  celý článek

Některé cestovky turistům na povinný test přidají peníze

Filipínský zdravotník v ochranném obleku ukazuje odebraný vzorek pro testování...
vydáno 12. srpna 2020  13:41

Řecko má Čechy rádo. I jejich peníze. Přesto jim nyní vyslalo varování: Bez testů k nám teď nejezděte.  celý článek

Na domy se vrátila obří plachta. Horáková „kryje“ ilegální reklamu

Připomínka popravy Milady Horákové
vydáno 12. srpna 2020  10:01

Připomíná to zákopovou válku. Na jedné straně je Praha a soudy, na druhé majitel domů u Nuselského mostu a provozovatel reklam na nich. Kauza nelegálních...  celý článek

Otrnulo cestujícím? Strážníci řeší denně v metru přes 450 lidí bez roušky

Lidé v pražském metru se chrání rouškami. Od včerejška platí v Praze a několika...
vydáno 12. srpna 2020  5:16

Tři strážníci stojí u turniketů stanice metra Smíchovské nádraží. Další dva jsou na nástupišti. Zrovna nachytali cestujícího bez roušky. Během toho, kdy...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám