metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 16 °C

Středa 8. května 2024. Den vítězství

Revoluce, pak kocovina

  12:50
Hravou scénickou esej J. A. Pitínského hraje brněnské HaDivadlo.

Další 1 fotografie v galerii
Momentka z inscenace ’68 | foto: Petr NovákMetro.cz

Vrcholí rok osmičkových výročí; příležitostí k hrdosti nebo i smutku nad politickou zbabělostí. Odhaluje mezery v lidské paměti i neschopnost se poučit z chyb minulosti.

Jedno z nelichotivých jubileí jsme si připomněli během srpnových dnů. Ovšem pražské jaro nebylo zdaleka jedinou revolucí roku 1968, k prvním demonstracím došlo již v květnu ve Francii.

Právě pařížské studentské nepokoje, barikády z převrácených automobilů a týdenní generální stávka se staly výchozí situací pro scénickou koláž ’68, již vytvořil v brněnském HaDivadle J. A. Pitínský.

Inscenace, která měla být uvedena ještě před prázdninami, se v několika rovinách vyjadřuje k podtitulu uplynulé sezony HaDivadla „Věčný návrat – Krize budoucnosti“. Revoluční étos mladých levicově orientovaných intelektuálů je v ní představen prostřednictvím působivých scénických fragmentů.

Více o hře

  • Autorem inscenace ’68 jsou Matěj Nytra a kolektiv.
  • Režie: Jan Antonín Pitínský. Dramaturgie: Matěj Nytra. Scéna: Milan Nytra.
  • Kostýmy: Hynek Petrželka, Anna Chrtková.
  • Hrají: Jiří Svoboda, Zbyšek Humpolec, Mark Kristián Hochman, Táňa Malíková, Magdalena Straková, Marie Ludvíková, Miloslav Maršálek, Simona Peková, Cyril Drozda, Kamila Valůšková a Jan Lepšík.

robotizace

Pitínský nechá zaznít celou řadu klíčových singlů 60. let a umně cituje tehdejší vizuální kulturu. I scénografie – ústřední vstup do filmového muzea je mimochodem přímou citací z Truffautova filmu Ukradené polibky, natočeného během revolučního roku 1968, přičemž sám François Truffaut stejně jako další režisér Jean-Luc Godard, jenž se na jevišti vyjímá na osvětleném reklamním panelu, byl jedním z čelných demonstrantů.

Do pomyslné první části – pařížských výjevů obsadil Pitínský nejmladší členy souboru, kteří dokážou být v plamenných filipikách až naivně zatvrzelí. Jejich výstupy výborně zrcadlí se skutečnými pamětníky revoluce, ovšem nikoli té francouzské, ale české – sametové. Ti se nejprve objevují v rolích pozorovatelů revolučního běsnění, aby posléze usedli v zapomenuté čtyřkové putyce, v nekonkrétním bezčasí a prožili osobní poločas rozpadu. Zůstávají jakýmsi polistopadovým mementem, symbolem revoluce po, které přišla kocovina.

Inscenace ’68 otevírá důležitou společenskou diskusi o smyslu a funkci revolucí, ať už se hlásí k levicovým, či pravicovým ideálům, a poukazuje na to, že veškeré ideje budou jednou zpochybněny. Zároveň jde o svěží jevištní tvar plný imaginace.

Autor:

Hlavní zprávy

Znalec podzemního království má slabost pro stanici Náměstí Republiky

vydáno 8. května 2024  6:02

Znalec podzemního království Síť pražského metra není tak rozsáhlá jako v jiných, mnohem větších metropolích. „Svou architekturou, informačním systémem, kvalitou provedení a...  celý článek

Do hokejových fanzón bude vstup zdarma, platit zde půjde ale pouze bezhotovostně

vydáno 7. května 2024  17:27

Pivo za 110 korun, koncerty každý den a sledování hokejových přenosů na velkých obrazovkách. Fan zóny před arénami v Praze i v Ostravě se stanou hlavními...  celý článek

Replika mistrovského dresu československých hokejistů z roku 1947 se plete na etapy

vydáno 7. května 2024  11:10

Doprovázel Karla Černocha, spolupracoval s Karlem Gottem, pro které dokonce složil pár melodií. Po desetiletích v hudební branži zjistil, že jeho...  celý článek

„Naším úkolem není děti nadchnout, my musíme dělat vše proto, aby jim to nadšení vydrželo“

vydáno 7. května 2024  5:58

Sportovní ambice nezapírají. Jejich cílem ale není primárně vychovávat hvězdy. Kaufland škola hokejových talentů chce vytvořit bezpečné prostředí pro...  celý článek