metro.cz

Počasí v Praze

-2 °C / -2 °C

Středa 29. listopadu 2023. Svátek má Zina

Další 3 fotografie v galerii
Takhle by mohlo vypadat autonomní zásobování center metropolí studentů Ateliéru průmyslového designu UMPRUM Filipa Sobola a Davida Stingla. | foto: UMPRUM

Divoké sny, nebo předtucha? Studenti UMPRUM získali cenu za autonomní podzemní dráhu

  5:25
V řadě metropolí bývalého Československa byla v minulosti využívána nákladní tramvajová doprava. Tímhle způsobem se vozilo ledacos, třeba poštovní balíčky, pivo, stavební materiál či dokonce zvířata.

S využitím pražského metra pro nákladní dopravu se naopak nikdy nepočítalo a nepočítá. Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) se nechal v minulosti slyšet, že to není jen otázkou úpravy vagonů, ale i faktu, že jsou stanice v centru Prahy umístěné příliš hluboko, čímž jsou pro nákladní dopravu nevhodné.

Zcela jiná je situace v dánské Kodani, která chce být v roce 2025 uhlíkově neutrální. Místní radnice si dala před časem za cíl využít projekt místních studentek architektury, které by chtěly coby nejšetrnější a nejrychlejší alternativu k doručování zboží k zákazníkovi využívat ve městě právě metro.

Úspěch studentů
Odpověď na hypotetickou otázku, jak by mohlo takové nákladní metro v tuzemsku vypadat, nyní přinášejí mladí a úspěšní designéři z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM). Projekt autonomního zásobování center metropolí studentů Ateliéru průmyslového designu UMPRUM Filipa Sobola a Davida Stingla navíc čerstvě získal třetí místo v mezinárodní soutěži Michelin Movin On 2023. Je to vůbec poprvé za více než dvacetiletou historii mezinárodní soutěže se zastoupením v USA, kdy byl oceněn český projekt.

Obecné téma se soustředilo na autonomní metro. Sobol se Stinglem problém pojali šířeji a zaměřili se na problematiku zásobování metropolí. Autoři zkoumali možnosti inovací současné infrastruktury center velkých měst a s ní spojené ekologické zátěže a snížené kvality života obyvatel. „Přemýšleli jsme, jak téma zpracovat a dát mu přidanou hodnotu. Autonomní metro je běžnou součástí mnohých měst a jeho funkci jsme obohatili právě o zásobování. Přesunutí zásobování pod zem a zároveň využití stávající sítě metra je ideálním řešením pro komplexnější regulaci dopravy ve velkých metropolích, jako je například New York,“ popisuje pro deník Metro Stingl.

Platforma umožňuje doručit zboží přímo na místo určení při snížení zátěže městské dopravní infrastruktury.

Speciální platformy
Pro nakládku zboží navrhují mladí designéři využití depa metra, kde dojde k naložení zásobovacích boxů do speciálního prostoru v soupravách. „Mladí designéři respektují prioritu osobní dopravy, proto umístění boxů nijak ne- omezí přepravu cestujících. V cíli cesty, v centru města, dojde k vyzdvižení boxů autonomní platformou. Ta se z povrchu dostane samostatným nákladním výtahem umístěným na protilehlé straně nástupiště, aby nebyl omezen pohyb lidí,“ popisuje Tomáš Holý z UMPRUM.

Platforma umožňuje doručit zboží přímo na místo určení při snížení zátěže dopravní infrastruktury. Je přizpůsobena pro snadné manévrování ve městě díky nezávislé nápravě. Ta umožňuje samostatné natáčení kol. Je rovněž schopná oboustranné jízdy.

„Navržený design zefektivňuje rychlost přepravy vozu. Celkový neutrální vzhled je přizpůsoben vzhledu města tak, aby svým designem nepoutal přílišnou pozornost,“ vysvětluje pro deník Metro Holý.

Konec kamionů
Systém z velké části úplně nahrazuje standardně využívanou nákladní dopravu ve městě. Pracuje s více variantami boxů, například s boxem typu „parcel box“, nahrazujícím kurýrní služby a výdejny zboží. Další varianta je uzpůsobená pro zásobování malých podniků. Projekt od samotného začátku počítá s využitím dostupných a obecně používaných technologií, které mnohé společnosti v autonomní dopravě už nyní využívají, a inovuje jejich stávající užívání.

„Jsem pyšný, že naši studenti přišli s nápadem na hranici vynálezu. Jedná se o originální a silnou myšlenku, ve které vidím budoucnost a logické řešení dopravy,“ hodnotí týmovou práci svých studentů profesor Ivan Dlabač.

Platforma umožňuje doručit zboží přímo na místo určení při snížení zátěže městské dopravní infrastruktury.

Sklápěcí sedadla
S návrhem využívání zmiňovaného nákladního metra v Kodani přišly před lety studentky architektury Jana Possehnová a Meggan Collinsová. Převoz nákladů by se podle nich dal využít hlavně mezi ranní a odpolední špičkou. Vagony by vypadaly stejně jako v současnosti, akorát by měly sklápěcí sedadla. Cestující by tak mohli sdílet vozy společně s nákladem. Problém by tak byl pouze v tom, že by museli při jízdě většinou stát.

V amerických metropolích nákladní metro de facto již funguje. Kurýři velkých firem typu Amazon nemají často jinou možnost, jak se k zákazníkovi propracovat dostatečně rychle. V Praze jsou v metru k vidění spíše kurýři, kteří rozvážejí jídlo. I oni se zvládají centrem přesouvat nejrychleji právě podzemkou.

Artsemestr

Akce ARTSEMESTR léto 2023 je, jako již tradičně, opět tady. UMPRUM opět otevřela dveře ateliérů a zájemcům představí semestrální práce na celoškolní přehlídce.

Osobité návrhy studentů napříč katedrami architektury, designu, užitého umění, grafiky a volného umění jsou k vidění do zítřka, a to od deseti do osmnácti hodin.

Výstavu je možné zhlédnout v hlavní budově na náměstí Jana Palacha. Vstup je pro zájemce volný.

Komentáře

Hlavní zprávy

Naším cílem je, ať jsou lidé tady šťastní, říkají architekti k nové tváři hlavního nádraží

vydáno 28. listopadu 2023  17:01

Hlavní nádraží a jeho okolí projdou velkou proměnou. Architektonická soutěž určila, že těžký úkol dostane na svá bedra kodaňské studio Henning Larsen...  celý článek

Jsme ve vesmíru sami? Odpoví na to chystaná česká komedie Franta mimozemšťan?

vydáno 28. listopadu 2023  15:26

Na Jakuba Prachaře čekal úkol zhostit se dvou postav – reálného Franty a mimozemšťana Franťana. Mají něco společného? „Je tam určitá podoba. Jinak jsou...  celý článek

Světové časy u Florence i chytré displeje na zastávkách MHD. Praha vstupuje do budoucnosti

vydáno 28. listopadu 2023  5:46

„U ikonických hodin ukazujících světový čas na Florenci se finišuje s pokládkou dlažby, aby vše bylo, jak má být. V době, kdy jsem monument fotila, na...  celý článek

„Když se parta, jako jsme my, rozhodne udělat EP o lásce, nemůže to dopadnout dobře“

vydáno 27. listopadu 2023  15:46

Nu-metalová kapela Cocotte Minute působí na české hudební scéně víc než dvě desítky let. Její zpěvák Martin Zeller není v deníku Metro žádný nováček. Nyní...  celý článek