metro.cz

Počasí v Praze

13 °C / 20 °C

Pátek 3. května 2024. Svátek má Alexej

Divoké sny, nebo předtucha? Studenti UMPRUM získali cenu za autonomní podzemní dráhu

  5:25
V řadě metropolí bývalého Československa byla v minulosti využívána nákladní tramvajová doprava. Tímhle způsobem se vozilo ledacos, třeba poštovní balíčky, pivo, stavební materiál či dokonce zvířata.

Další 3 fotografie v galerii
Takhle by mohlo vypadat autonomní zásobování center metropolí studentů Ateliéru průmyslového designu UMPRUM Filipa Sobola a Davida Stingla. | foto: UMPRUM

S využitím pražského metra pro nákladní dopravu se naopak nikdy nepočítalo a nepočítá. Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) se nechal v minulosti slyšet, že to není jen otázkou úpravy vagonů, ale i faktu, že jsou stanice v centru Prahy umístěné příliš hluboko, čímž jsou pro nákladní dopravu nevhodné.

Zcela jiná je situace v dánské Kodani, která chce být v roce 2025 uhlíkově neutrální. Místní radnice si dala před časem za cíl využít projekt místních studentek architektury, které by chtěly coby nejšetrnější a nejrychlejší alternativu k doručování zboží k zákazníkovi využívat ve městě právě metro.

Úspěch studentů
Odpověď na hypotetickou otázku, jak by mohlo takové nákladní metro v tuzemsku vypadat, nyní přinášejí mladí a úspěšní designéři z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM). Projekt autonomního zásobování center metropolí studentů Ateliéru průmyslového designu UMPRUM Filipa Sobola a Davida Stingla navíc čerstvě získal třetí místo v mezinárodní soutěži Michelin Movin On 2023. Je to vůbec poprvé za více než dvacetiletou historii mezinárodní soutěže se zastoupením v USA, kdy byl oceněn český projekt.

Obecné téma se soustředilo na autonomní metro. Sobol se Stinglem problém pojali šířeji a zaměřili se na problematiku zásobování metropolí. Autoři zkoumali možnosti inovací současné infrastruktury center velkých měst a s ní spojené ekologické zátěže a snížené kvality života obyvatel. „Přemýšleli jsme, jak téma zpracovat a dát mu přidanou hodnotu. Autonomní metro je běžnou součástí mnohých měst a jeho funkci jsme obohatili právě o zásobování. Přesunutí zásobování pod zem a zároveň využití stávající sítě metra je ideálním řešením pro komplexnější regulaci dopravy ve velkých metropolích, jako je například New York,“ popisuje pro deník Metro Stingl.

Platforma umožňuje doručit zboží přímo na místo určení při snížení zátěže městské dopravní infrastruktury.

Speciální platformy
Pro nakládku zboží navrhují mladí designéři využití depa metra, kde dojde k naložení zásobovacích boxů do speciálního prostoru v soupravách. „Mladí designéři respektují prioritu osobní dopravy, proto umístění boxů nijak ne- omezí přepravu cestujících. V cíli cesty, v centru města, dojde k vyzdvižení boxů autonomní platformou. Ta se z povrchu dostane samostatným nákladním výtahem umístěným na protilehlé straně nástupiště, aby nebyl omezen pohyb lidí,“ popisuje Tomáš Holý z UMPRUM.

Platforma umožňuje doručit zboží přímo na místo určení při snížení zátěže dopravní infrastruktury. Je přizpůsobena pro snadné manévrování ve městě díky nezávislé nápravě. Ta umožňuje samostatné natáčení kol. Je rovněž schopná oboustranné jízdy.

„Navržený design zefektivňuje rychlost přepravy vozu. Celkový neutrální vzhled je přizpůsoben vzhledu města tak, aby svým designem nepoutal přílišnou pozornost,“ vysvětluje pro deník Metro Holý.

Konec kamionů
Systém z velké části úplně nahrazuje standardně využívanou nákladní dopravu ve městě. Pracuje s více variantami boxů, například s boxem typu „parcel box“, nahrazujícím kurýrní služby a výdejny zboží. Další varianta je uzpůsobená pro zásobování malých podniků. Projekt od samotného začátku počítá s využitím dostupných a obecně používaných technologií, které mnohé společnosti v autonomní dopravě už nyní využívají, a inovuje jejich stávající užívání.

„Jsem pyšný, že naši studenti přišli s nápadem na hranici vynálezu. Jedná se o originální a silnou myšlenku, ve které vidím budoucnost a logické řešení dopravy,“ hodnotí týmovou práci svých studentů profesor Ivan Dlabač.

Platforma umožňuje doručit zboží přímo na místo určení při snížení zátěže městské dopravní infrastruktury.

Sklápěcí sedadla
S návrhem využívání zmiňovaného nákladního metra v Kodani přišly před lety studentky architektury Jana Possehnová a Meggan Collinsová. Převoz nákladů by se podle nich dal využít hlavně mezi ranní a odpolední špičkou. Vagony by vypadaly stejně jako v současnosti, akorát by měly sklápěcí sedadla. Cestující by tak mohli sdílet vozy společně s nákladem. Problém by tak byl pouze v tom, že by museli při jízdě většinou stát.

V amerických metropolích nákladní metro de facto již funguje. Kurýři velkých firem typu Amazon nemají často jinou možnost, jak se k zákazníkovi propracovat dostatečně rychle. V Praze jsou v metru k vidění spíše kurýři, kteří rozvážejí jídlo. I oni se zvládají centrem přesouvat nejrychleji právě podzemkou.

Artsemestr

Akce ARTSEMESTR léto 2023 je, jako již tradičně, opět tady. UMPRUM opět otevřela dveře ateliérů a zájemcům představí semestrální práce na celoškolní přehlídce.

Osobité návrhy studentů napříč katedrami architektury, designu, užitého umění, grafiky a volného umění jsou k vidění do zítřka, a to od deseti do osmnácti hodin.

Výstavu je možné zhlédnout v hlavní budově na náměstí Jana Palacha. Vstup je pro zájemce volný.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Světový den filmové legendy Star Wars se blíží. Ve hře je pro soutěžící tisíc dolarů

vydáno 2. května 2024  18:58

Co kdyby vám někdo řekl, že dostanete pětadvacet tisíc korun za to, že zhlédnete ságu Star Wars? Má to ovšem malý háček. Šanci na prémii mají ti, kteří...  celý článek

V Plzni začínají Slavnosti svobody, už bez veteránů z USA a Belgie

vydáno 3. května 2024  0:11

V Plzni dnes začíná tradiční oslava konce druhé světové války a osvobození města americkými vojáky. Slavnosti svobody pořádá město od roku 1990 a po tři...  celý článek

Na Plzeňsku hořela hala sklárny, oheň zasáhl třetinu střechy

vydáno 2. května 2024  18:32,  aktualizováno  20:15

V Heřmanově Huti na severním Plzeňsku hořelo v areálu sklárny. Podle informací iDNES.cz od hasičů, kteří na místo po 17. hodině vyjeli se šestnácti kusy...  celý článek

Nova: Loňský rozsáhlý požár v Žebráku nezpůsobila technická závada, ale člověk

vydáno 2. května 2024  20:09

Příčinou rozsáhlého požáru průmyslové haly v Žebráku na Berounsku, který loni v létě podle policie způsobil škodu 1,8 miliardy korun, nebyla technická...  celý článek