Zákon č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách, sice stanoví hranice, ale například o konkrétní denní době, kdy se mohou či nemohou takové video inzeráty vysílat, se v paragrafech podrobně nemluví.
To je jedna z cest, jak upozornit i mladší diváky, že tu alkoholické nápoje jsou i pro ně. Až na to budou mít věk. U těch, kterým už bylo osmnáct ale výrobci alkoholických nápojů zjišťují, že mladší lidé jednak už tolik nepijí a jednak se soustřeďují na takzvané trendy nápoje. Především na perlivá a šumivá vína. „V obchodních řetězcích neustále narůstá jejich prodej na úkor klasických vín,“ říká Zbyněk Vičar, předseda Vinařského fondu.
Což znamená především to, že se vinaři chtějí soustředit na perlivý alkohol v populárních plechovkách a taková balení by se měla prosadit například na velkých akcích, jako jsou hudební festivaly. Zastřešit by to měla ochranná známka Bublina.
Odborníci na alkoholismus a další závislosti nad tímto trendem nejásají. „Abych byl upřímný, k problematice jsem se už vyjadřoval a moc milou reakci jsem nedostal. Moc se mi nechce stále dokola do toho šlapat. Stát se vzdává své role více a více a mně se to moc nechce suplovat,“ přiznává Michal Miovský, přednosta Kliniky adiktologie ve známém pražském Apolináři.
16Tolik kostek cukru v přepočtu na energetickou hodnotu obsahuje jeden jediný půllitr světlého piva dvanáctky. |
Problematiku sledují také další odborníci. „Dostupnost a míra konzumace alkoholu v České republice patří k nejvyšším na světě. Vidět to je i na spotřebě alkoholu mezi mladistvými: Konzumuje ho více než čtyřicet procent patnáctiletých,“ upozorňuje Kateřina Hellebrandová, ředitelka think-tanku Ministr zdraví. Vláda se ve svém programovém prohlášení zavázala k podpoře zdravého životního stylu. „Z hlediska prevence je tedy žádoucí zdanění vyšší – takové, které dorovná růst mezd, nárůst inflace a zohlední i fakt, že výroba alkoholu je silně dotovaná, zejména pokud jde o pěstování obilovin a cukrové řepy. Vyzýváme k tomu, aby nezůstalo pouze u proklamace na papíře, ale aby vláda také konečně našla odvahu svůj slib realizovat,“ dodává ředitelka Hellebrandová.
Vojáci z Brna se letos málem propili k vítězství
V těchto týdnech se Českem „valí“ tradiční studentská akce Gaudeamus Alkotour. Jednotlivé vysokoškolské týmy ze tří měst (Praha, Brno a Olomouc) soutěží v tom, kdo zvládne nejvíc alkoholických drinků. Minulý týden v Brně zvítězil již poněkolikáté tým Vysokého učení technického, letos se ale k prvenství propil jen těsně před studenty Univerzity obrany, budoucími strážci našeho bezpečí. Příští obránci vlasti a členských států NATO sice zahájili mohutnou ofenzivou, ale byli poraženi o 27 drinků.
Alkotour, která probíhá od roku 2010, se ale vedle techniků a vojáků účastní i budoucí lékaři. Jak jde dohromady poslání spojené s péčí o zdraví a zdravotní prevenci se soutěžními „chlastačkami“? O prvenství totiž v tour například zápasí pravidelně i tým Univerzity Karlovy, která budoucí lékaře také vzdělává. „Její“ tým bude usilovat o výhru v pražském kole právě dnes.
„Naše univerzita se od této ryze komerční akce dlouhodobě distancuje, neuděluje nad akcí záštitu a v minulosti žádala pořadatele, aby svévolně nezneužíval na propagačních materiálech logo univerzity,“ komentuje událost Václav Hájek, mluvčí nejstarší české univerzity. Škola se zaměřuje na nejrůznější vzdělávací a populárně-naučné aktivity, v nichž naopak podporuje prevenci užívání alkoholu.
„V roce 2020 jsme spustili například informační kampaň nazvanou Stop alkoholu v těhotenství, vyvinuli jsme také vlastní nealko pivo Slušný číslo,“ doplňuje snahy Univerzity Karlovy její mluvčí Václav Hájek.