Naše boty používal pro trénink i pilot F1, říká propagátor bosé obuvi

  5:15
„Skoro to vypadá, jako by se lidé báli vyjít bosí, protože by se jim chodidla mohla rozpadnout,“ říká Kamil Vedral, který propaguje bosou obuv. Ta zažívá v českých botnících boom. Kamil je výhradní distributor slavné značky Vivobarefoot v Česku a na Slovensku. Ještě předtím, než Čechům tyto boty ukázal, chodil bos. Protože nechtěl boty, které omezují chodidla.
Fotogalerie3

Kamil Vedral | foto: VIVO BAREFOOT

Značka Vivobarefoot se věnuje výhradně barefootové, tedy takzvané bosé obuvi. V čem jsou její výhody?
Hlavní výhoda této obuvi je v tom, že umožňuje chodidlu svobodný a přirozený pohyb. Chodidla díky tenké podrážce poskytují senzorickou zpětnou vazbu mozku o terénu, ve kterém se pohybujete, jako je tomu u chůze bez bot, kdy vás nic neškrtí, netlačí ani jinak neomezuje. Podrážka barefoot obuvi je tři milimetry tenká a oděruodolná. Špička obuvi je vyrobena v anatomickém tvaru chodidla, respektuje jeho tvar, a tak prsty mají svobodu pohybu. Barefoot obuv nemá podpatek a podporu nožní klenby. Chodidlo tedy může pracovat tak, jako by bylo bosé.

Co na boty říkají fyzioterapeuti?
Většina z nich doporučuje jako vhodnou obuv pro přirozený pohyb bez omezení. Je s podivem, jak málo lidé věří svým chodidlům. Kupujeme si boty, které jsou odtlumené, mají podporu nožní klenby, podpatek a úzkou špičku. Skoro to vypadá, jako by se lidé báli vyjít bosí, protože by se jim chodidla mohla rozpadnout, ale opak je pravdou. Lidské chodidlo se skládá z největšího počtu kostí, mnoha šlach a svalů, a tak je dokonale uzpůsobeno pohybu a nepotřebuje tlumiče, podporu ani další vymoženosti moderní doby k přirozenému pohybu.

Značka Vivobarefoot se věnuje výhradně barefootové, tedy takzvané bosé obuvi.

Jak je to s ostrými předměty na cestě? Co když šlápnu na střep?
Díky tenké podrážce cítíte terén, po kterém se pohybujete. Není to však bolestivé, naopak jde o příjemnou masáž. Boty Vivobarefoot mají v podrážce ochranu odolnou proti propíchnutí, takže šlápnete-li na střep, je riziko zranění minimální.

Firma se na vývoj bot soustřeďuje už od roku 1999, jak společnost vznikla?
Značka vznikla vlastně úplnou náhodou díky přátelství Tima Brennana, tenisty, a Galahada Clarka, zakladatele Vivobarefoot. Tim, který za svou kariéru prošel mnoha zraněními, za něž mohla také tlumená obuv, začal trénovat bos. Tento způsob tréninku mu dělal dobře, a tak začal shánět obuv simulující bosou chůzi. A tak Galahad, jenž pochází z dynastie obuvní značky Clarks, začal ve spolupráci s Timem studovat bosý běh a chůzi naboso. Tak v roce 2003 vznikl první prototyp a značka. O běhání v klasických botách a naboso vyšel knižní bestseller Born to Run. Tato kniha se točí okolo vývoje moderní běžecké obuvi a ptá se, proč se tolik lidí zraní v současných moderních botách, zatímco lidé běhající naboso nebo v minimalistických sandálech podobné problémy nemají.

Existuje nějaké vývojové centrum, kde se boty testují? 
Máme několik druhů testování. Testování zaměřené na podrážky a maximální pocit bosé chůze, při kterém se měří, jak daná podrážka umožňuje cítit povrch, po němž chodíte. Druhým způsobem je spolupráce se špičkovými ultra běžci, kteří testují prototypy v terénu a jejich chování při běhu a chůzi. Zjišťuje se odolnost podrážky, materiálů, ale hlavně celkový pocit z bot, zda nekloužou a zda fungují tak, jak mají. To znamená, jestli umožňují maximální svobodu pohybu. Dále se boty testují na speciálních strojích v laboratoři. V této fázi se testuje maximální počet ohnutí, odření a propíchnutí, dokud se bota nezničí. U vodotěsných a voděodolných materiálů se testuje jejich nepropustnost.

Vivo znamená latinsky žít, barefoot znamená v překladu z angličtiny bos

Napadá mě, že bota může být vhodná pro profesionální závodníky, kteří potřebují citlivou botu kvůli pedálům. Spolupracujete s nimi?
Víme, že jeden pilot F1 naše boty používal pro trénink. Problém je, že u bot pro motosport musí boty splňovat mnoho bezpečnostních kritérií, jako je například nehořlavost. My jsme se nikdy na motosport nesoustředili. Naší vizí je propojit lidi s přírodou a přirozeným pohybem. Lidé si kupují naše jak volnočasové, sportovní, tak outdoorové modely.

A co horolezci? Nebo jiná skupina lidí, která si boty oblíbila?
Jak jsem zmínil výše, obecně se mezi naše zákazníky řadí lidé zajímající se o outdoor. Nejvíce zákazníků k nám ale přivádí sporty, jako jsou fitness, běh nebo jóga. Nemalou část našich zákazníků tvoří vegani, pro které máme v nabídce modely vyrobené výlučně z neživočišných zdrojů, a maminky s dětmi. V poslední jmenované kategorii nastal neskutečný boom.

Jaké nejnovější módní i technologické trendy nyní ve vývoji bosé obuvi jsou?
Od roku 2021 chceme 90 procent materiálů na výrobu našich bot získávat z udržitelných zdrojů. Nabízíme boty vyrobené z recyklovaných PET lahví, kdy na jeden pár bot spotřebujeme sedmnáct použitých PET lahví. Vyrábíme boty z rostlinných zdrojů, v nichž jsou hlavní surovinou kukuřice nebo vodní řasy. Používáme prvotřídní kůži ze zvířat z volných chovů. Dále přírodní materiály, jako jsou bavlna, korek nebo přírodní guma. Snažíme se používat maximální množství recyklovaných a recyklovatelných materiálů a tímto směrem se budeme i nadále ubírat. 

Nejčtenější

Otevírací doba na Velikonoce 2025: Tuto neděli má zavřeno jeden velký řetězec

Velikonoce letos připadají až na druhou polovinu dubna. V křesťanské tradici jde o nejvýznamnější období roku, které vrcholí takzvaným svatým týdnem. Jako státní svátky jsou však oficiálně uznány...

Vzhůru dolů. Která stanice pražského metra je nejhlubší v celé Evropské unii?

V labyrintu pražského metra by se i krtek ztratil. Jak dlouhý eskalátor vede do největších hlubin našeho hlavního města? A jak dlouho trvá jízda po něm? Hledali jsme odpovědi.

Zpomalený čas v podzemí. Víte, který úsek pražského metra působí nekonečně dlouze?

Pražské metro každý den přepraví více než jeden milion cestujících. Věděli jste, že se ve zdejších tunelech nachází úsek, během kterého máte pocit, že cesta nikdy neskončí? Našli jsme ho.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Netflix, Max a T-Mobile se (opět) mění. Může za to spuštění nové videoslužby Oneplay

Streamovací platforma televize Nova – Voyo jde ve šlépějích slavnějšího a úspěšnějšího Netflixu, a dalších velkých internetových televizí, již několik let. Nástupem služby Oneplay to ovšem byla právě...

Radlická radiála. Štola není jen obyčejnou dírou v zemi, je to klíčový zdroj informací

Jedna z dopravně nejvytíženějších ulic v Praze, která se z městské ulice proměnila v tradiční výpadovkou směr západ od města, zůstává mezi dopravními stavbami prioritou pražského magistrátu. Radlická...

Zpěvačka Bára Zemanová: V SuperStar bylo hodně emocí, trémy a strachu

Talentovaná zpěvačka Bára Zemanová z Plzeňska na sebe poprvé úspěšně upozornila před lety v soutěži Česko hledá SuperStar. Nezařadila se však mezi některé další účastníky, jejichž jména rychle...

20. dubna 2025  10:52,  aktualizováno  10:52

Baltic express má nově lůžkový vagon

Cestování vlakem k Baltskému moři je od tohoto týdne o něco příjemnější. České dráhy na jeden pár nočních spojů mezinárodního vlaku Baltic express nasadily lůžkový vůz.

20. dubna 2025  10:47

Velikonoční trolejbus vyráží do ulic

Pondělí 21. dubna bude patřit velikonoční jízdě historickým trolejbusem č. 353. Na trase Třída Míru – Dubina – Dukla – Zborovské náměstí se cestující potkají také s veselým velikonočním zajícem.

20. dubna 2025  10:45

Na Aviatickou pouť dorazí i „Švalbina“

Dalším legendárním strojem z dob druhé světové války, který se představí v programu třiatřicátého ročníku Aviatické pouti, se stane legendární německý proudový letoun Messerschmitt Me 262 Schwalbe, u...

20. dubna 2025  10:42

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...} {LABEL}

Skuteč chce mít cyklostezku do konce roku

Ještě letos by se na konci roku měla otevřít téměř dva a půl kilometru dlouhá cyklostezka ze Skutče do Předhradí.

20. dubna 2025  10:37

Plameny zachvátily střechu garáže na Šumpersku, způsobily škodu za půl milionu

Škodu za půl milionu korun způsobil v neděli ráno požár střechy garáže u rodinného domu ve Svébohově na Šumpersku. Hasičům se včasným zásahem podařilo uchránit majetek za dva miliony korun, nikdo...

20. dubna 2025  10:22,  aktualizováno  10:22

Starousedlíci chápou, přistěhovaní se diví. Mohelnem obcházeli hrkači a klepači

Tradiční velikonoční klepání a hrkání se uskutečnilo v sobotu, v pátek a ve čtvrtek v Mohelnu na Vysočině. Městysem procházely skupinky dětí s řehtačkami, klepači s dřevěnými kladívky a trakařům...

20. dubna 2025  10:02,  aktualizováno  10:02

Útočník po hádce v Olomouci několikrát vystřelil plynovou pistolí na druhého muže

V olomoucké ulici Náves Svobody v sobotu večer muž při hádce vystřelil plynovou pistolí na druhého muže a lehce ho zranil. Oba byli v době incidentu pod vlivem alkoholu. Policisté útočníka zadrželi.

20. dubna 2025  9:42,  aktualizováno  9:42

Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr
Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr

Letňanský veletrh, zaměřený na budoucí maminky a rodiny s dětmi, přivítá v půlce dubna oblíbené vystavovatele a zároveň představí zcela nové značky...

Drátkování kraslic vyžaduje respekt k tradicím. Jedna vzniká přes hodinu a půl

Na Slovácku se zrodily jedny z nejpestřejších i nejnáročnějších technik zdobení kraslic. K těm méně obvyklým patří drátkované kraslice, které už 20 let vyrábí Lenka Durďáková z Uherského Hradiště.

20. dubna 2025  9:42,  aktualizováno  9:42

Kralupy n. V. obnoví veřejné plochy na sídlišti Hůrka, práce mají začít v červnu

Kralupy nad Vltavou na Mělnicku obnoví veřejné plochy na sídlišti Hůrka, práce mají začít v červnu. Oprava se bude týkat chodníků, zeleně i osvětlení. Město už...

20. dubna 2025  7:50,  aktualizováno  7:50
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.