10 °C / 20 °C

Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav
Harrison Ford oslaví 13. července narozeniny. Bude mu 81 let. | foto: Falcon

RECENZE: Poslední zbytečná výprava? Ani ne! Harrison Ford je ve formě a stále baví

13:54
Indiana Jones zase kosí nacisty a furt mu to pálí. Prim hraje nostalgie. Do tuzemských kin jde pátý díl legendární série zítra.

Dr. Henry Jones, známý spíš jako Indiana Jones, je archeolog. Takže si nejdřív probereme pár dat. Když v roce 1981 v kině běžel první díl série – Dobyvatelé ztracené archy – bylo Harrisonu Fordovi 39 let. Když byl před patnácti lety na velkém plátně čtvrtý díl s podtitulem Království křišťálové lebky, Ford měl už dávno tři vnoučata a na dortu sfouknul 66 svíček. Málokdo by se tenkrát, v roce 2008, vsadil, že se Indiana Jones ještě vrhne do dalšího dobrodružství. Kdo nemá rád slovní úlohy nebo si nepočítal na prstech, tak mu prozradím, že je legendárnímu herci osmdesát let. Za pár týdnů dokonce osmdesát jedna.

Nabízí se otázka, zda už není páté dobrodružství drsného dobrodruha s bičem už trochu přes čáru. Zahraniční recenze dokonce mluvily o zbytečném plácnutí do vody. Jenže Indiana Jones je fenomén. Když v 80. letech běžely filmy v kinech, malým holkám a klukům zářily oči, když v 90. letech snímky opakovaly v televizi, děcka hltala neuvěřitelná dobrodružství zase. Dobře si to pamatuji, jsem jedno z těch děcek. Závan tehdejších dobrodružství jsem v kině včera pocítil zase.

Opět zněla z repráků ta známá melodie, znovu Indiana Jones unikal o vlásek před pohromou a opět mu v cestě stáli nacisté. A hádejte, jak to znovu dopadne.

Indiana Jones a nástroj osudu, který jde zítra do kin, je nejdelším filmem z celé série, trvá přes dvě a půl hodiny. Přesto vám rychle uteče a po většinu sledování se budete usmívat. Ať už při narážkách na díly minulé, či při setkání se starými známými. Trochu jiný úsměv, nikoliv však posměšný, se vám na tváři objeví při některých akčních scénách. Ale na to už jsme si při sledování Indiany Jonese zvykli. Občas je akce přitažená za vlasy. Představte si starého profesora, který právě odešel do důchodu, jak prchá na policejním koni skrz slavnostní průvod, v jehož čele jedou astronauti Neil Armstrong, Edwin „Buzz“ Aldrin a Michael Collins. Celá honička vygraduje v metru, kde Indiana Jones v sedle cválá před řítící se soupravou. Tohle chcete vidět!

Indiana Jones
a nástroj osud

70 %

Jasně, tenhle koktejl už jste párkrát pili a nejspíš čekáte, že v roce 2023 dostanete něco trochu víc než jen příjemnou chuť nostalgie. V tomhle je ale nový Indiana Jones malinko zklamání. Nepřináší nic úplně nového. Ingredience jsou sice slibné. Mads Mikkelsen a Antonio Banderas jsou přísady, které umí udělat každý film o fous chutnějším. Zavoní vám také přítomnost Phoebe Waller-Bridge. Ve finále je to ale pořád ten stejný film jako před 42 lety. Jen tenkrát chutnal svěže a byl úplně novým zážitkem. Nyní je to prostě jen, jak praví ustálená fráze, starý dobrý Indiana Jones.

Harrisona Forda už nejspíš mockrát na velkém plátně neuvidíme, proto je Indiana Jones a nástroj osudu pro filmové fanoušky v podstatě povinnost.