Když se řekne Ota Hofman, co se vám vybaví?
Dnes jsou to již takové záblesky paměti. Jak spolu hrajeme stolní cvrnkací hokej, jak sedí máma s tátou nad kávou s partičkou pasiánsu. Byl to táta pro každou legraci, měl pochopení pro mé průšvihy, vždy pomohl, když jsem potřeboval. Občas mi pamětí zableskne, jak si nahlas u psacího stroje přeříkává dialogy.
Uvědomoval jste si jako kluk, co tatínek dělá?
Ne, pro mě to byl bezva táta a jeho výjimečnost a spisovatelskou genialitu jsem si začal uvědomovat až mnohem později. A považuji za velké štěstí, že mám šanci tátu objevovat stále znovu a nově s odstupem mnoha let při čtení knih, jeho poznámek, krátkých povídek, které mě nepřestávají fascinovat svou hloubkou. Jak pár slovy dokázal vyjádřit podstatu myšlenky. To jsem nikdy neuměl a umět nebudu.
Ota Hofman 90
|
Co měl podle vás otec za dar, že dokázal porozumět dětským divákům?
Tento směr zvolil již za studií společně s předčasně odešlým kamarádem režisérem Milanem Vošmikem. Údajně je k tomu vedl fakt, že honoráře dětských herců jsou nízké, ale to jsou jen domněnky.
Prožíval jste s tátou i osudy jeho postav? Radil se s vámi coby s dítětem?
Pokud jsem někdy do jeho práce vědomě zasáhl, tak o tom nevím. Nevědomě ano. Beru si za čest, že poznámky z mé žákovské knížky táta použil ve své knize Útěk. Ta zvítězila v celosvětové soutěži knih pro děti a mládež atomového věku a cenu si jel přebírat do Tokia. Ve druháku na gymplu jsem bojoval s profesorkou angličtiny, soudružkou Perglovou. Naše vzájemná antagonie vyvrcholila na vysvědčení čtyřkou. Následovalo nucené doučování na prázdninovém kurzu angličtiny v Karlových Varech. Příběh se promítl do vzniku filmu Karla Kachyni Setkání v červenci. Nicméně citové vzplanutí k profesorce Perglové u mě nenastalo.
K nejúspěšnějšímu seriálu Pan Tau, na kterém pracoval Ota Hofman spolu s Jindřichem Polákem. Je pravda, že název vymyslela vaše maminka?
Ano, je to pravda, ale to táta už později nepřiznal. Nebudu si vymýšlet, ale dovolte citovat tátova slova: „Když jsme s režisérem Jindřichem Polákem hledali jméno pro pána s černou buřinkou, kterého jsme si společně vysnili, a v řecké abecedě objevili písmeno Tau, ke kterému jsme přidali české Pan, netušili jsme, že mnohem později budou chodit do Prahy z řady zemí světa dopisy s adresou PAN TAU, Československo. Ty dopisy, psané většinou dětským písmem, pražská pošta dopravila na Vinohrady a předá je doopravdy Panu Tauovi, i když na dveřích jeho bytu je napsáno Otto Šimánek.“
V Německu se má točit dalších 52 dílů Pana Tau a dva celovečerní filmy. Jak těžké bude navázat na původní seriál?
Obdivuji odvahu společnosti Caligari. Jedná se o návrat do budoucnosti a držím jim palce. Je to strašně těžký úkol.
Čím to, že jeho filmy a seriály dokážou zaujmout i dnešní malé diváky?
Pravdou je, že nikdy neslevil z nároků na kvalitu dětského filmu. Ať již jako tvůrce, stejně jako vedoucí dramaturgické skupiny, která dávala vzniknout dnes kultovním filmům. Byl nekompromisní ke kamarádům a spolupracovníkům, se kterými tvořil. Uměl si prosadit vždy jen ty nejlepší třeba i s osobním rizikem, a to často i konspiračně, pokud zrovna byli na seznamech komunistickému režimu nežádoucích. Jan Procházka, František Pavlíček a další. Jejich jména v titulcích nenajdete, přesto by bez nich nevznikly třeba Tři oříšky pro popelku nebo Už zase skáču přes kaluže.