„Pro rodiče máme v rámci firemních benefitů i firemní školku, kterou mohou využívat.“ Právě takovouto informací zjistí chytrý personalista vaši rodinnou situaci, aniž by otázku, zda máte děti nebo je v brzké době plánujete, položil.
Na osobní rovinu vašeho života by se však při hovorech potenciální zaměstnavatel ptát neměl. Pokud se s tím přece jen setkáte, je dobré vědět, jak rozumně odpovědět, abyste se hned nevyřadili ze hry, pokud o pozici stojíte. Nebo naopak, pokud se o informaci z osobní roviny nebudete chtít podělit, je dobré vědět, že vás v takové situaci chrání legislativa.
Které dotazy nejsou povolené?
Zákon definuje celou řadu osobních údajů, které personalisté při výběrových řízeních nesmí požadovat. Jsou to takové informace, které bezprostředně nesouvisí s výkonem práce.
„Jedná se o dotazy týkající se pohlaví, věku, sexuální orientace, rasy a etnického původu nebo národnosti,“ vyjmenovává Lenka Čížková, která má na starosti nábor zaměstnanců.
„Dále potom otázky zjišťující majetkové poměry, náboženské vyznání, zdravotní a rodinný stav či počet dětí. Takové otázky by při pohovoru neměly vůbec zaznít,“ pokračuje Čížková.
Co by se během pohovoru nemělo objevit?Za diskriminační otázku může být společnostem udělena pokuta až jeden milion korun. Na co by se vás podle personální agentury Maxin’s Group nikdo neměl ptát?
|
Jakékoli dotazy, které by se výše vyjmenované informace snažily zjistit, jsou nejen nevhodné, ale mohou porušovat i zákon. Podle zákoníku práce se totiž potenciální zaměstnavatel může ptát pouze na to, co bezprostředně souvisí s pracovní náplní, vzděláním a s uzavřením pracovní smlouvy.
„Při pracovním interview by dotazy měly korespondovat s dobrými mravy, etikou a především by neměly porušovat zákon,“ upřesňuje Čížková.
Plánujete rodinu?
Přestože většina zaměstnavatelů i uchazečů přichází na pohovory s čistými úmysly a nebrání se otevřené komunikaci, otázka ohledně plánovaného těhotenství by neměla zaznít. Přesto se s tím v minulosti některé ženy setkaly.
Pokud se v takové situaci ocitnete, je důležité zůstat v klidu, i když se jedná o diskriminační otázku. Podle Čížkové mají kandidátky několik možností, jak reagovat, od upozornění na nevhodnost dotazu po odpověď otázkou, kam tím personalista míří.
„Pokud podobné dotazy při pohovoru zazní, měl by se uchazeč mít na pozoru a promyslet si, jestli chce opravdu v takové společnosti pracovat. I kandidáti si vybírají zaměstnavatele a pohovor může leccos o společnosti poodkrýt,“ upozorňuje Čížková.
Chtějte srdcaře
Podle personalistky Martiny Koláčkové by se měly společnosti soustředit na otevřený popis pracovní náplně včetně plusů a minusů.
„Cílem by mělo být nalezení šikovného pracovníka, pro kterého konkrétní minusy můžou být zajímavými profesními výzvami,“ vysvětluje Koláčková.
„Tím se zvýší šance, že pracovní spolupráce bude dlouhodobě fungovat. Je pravděpodobné, že kandidáti, kteří s charakterem práce nejsou kompatibilní, sami odstoupí z výběrového řízení,“ uvádí Koláčková.
Právě snaha najít správného člověka na správné místo by měla být na prvním místě. Jsou-li sympatie obou stran vzájemné, zaměstnavatelé mohou získat „srdcaře“, tedy zaměstnance, který pracuje se zápalem a angažovaností.
„Projevený zájem, nadšení pro firmu, pozici, obor a vůle na sobě pracovat můžou předčit nedostatek praxe a znalostí, mnoho věcí se dá doučit,“ nabádá Čížková.
Chyby kandidátů
Neméně důležitá je příprava samotných uchazečů, která začíná už u psaní životopisu. „Odradit může přílišná délka, doporučují se dvě A4. Dobře nepůsobí ani gramatické chyby, nepřehlednost a spousta klišé a prázdných vět,“ popisuje Koláčková.
Základem je na pohovory přijít včas, pokud dorazíte pozdě, můžete na personalisty působit nespolehlivě. Jestliže se vám na pohovor vůbec nechce a bez pádné omluvy nedorazíte, budete působit neuctivě a s pozicí v dané společnosti se můžete rovnou rozloučit.
První dojem vzniká už během 30 vteřin, proto byste měli zvolit vhodné a čisté oblečení, které podtrhuje vaši osobnost a odpovídá pracovní pozici. Mějte na paměti také neverbální komunikaci, která dokáže prozradit mnohem víc, než si myslíme.
„Pohovorů na určité pracovní pozice, například pro vyšší management nebo specifické pozice, se často účastní dva recruiteři a mají rozdělené úlohy – jeden se soustředí na verbální komunikaci, druhý na neverbální,“ připomíná ředitel personální agentury Maxin’s Group Roman Kučera.
„Pozor, v tomto případě dokáží velmi rychle zjistit, zda kandidát mluví pravdu, nebo jen mlží a vymýšlí si. Pokud se bije verbální a neverbální komunikace, kandidát se sám diskvalifikuje,“ varuje Kučera.
Dobře působí, pokud si dopředu připravíte pár otázek ohledně fungování společnosti a vaší pracovní pozice, můžete se personalisty zeptat, co ho na jeho práci baví.
Zajímejte se i o možnosti vzdělávání, které společnost nabízí. „Otázky by měly vycházet z vašich očekávání a toho, co je pro vás důležité. Dobře mířenými dotazy můžeme předejít pozdějšímu zklamání na obou stranách,“ říká Čížková.