metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 20 °C

Sobota 27. dubna 2024. Svátek má Jaroslav

Změny. Když si ti nahoře a ti dole moc nerozumějí. Ve velkých firmách bublá problém

  11:41
V politice máme jasno. Jsou tu papaláši, kteří všechno řídí a vše mohou, a pak jsme my, kteří je volíme a posloucháme.
Nulová nebo omezená komunikace ve firmě je stejná jako kdysi nástěnka plná zbytečných, nepotřebných a starých informací. | foto: MAFRA

České firmy může v nadcházejícím období potrápit problém, jenž zatím bublá pod povrchem a je leckde ještě mimo „rozlišovací schopnosti radaru“. Tím je bublající nespokojenost uvnitř velkých firem. Tentokrát specifická. Neviditelná bariéra totiž roste mezi lidmi v kancelářích a lidmi v provozu. „Základem je nedostatečná komunikace změn, které se v době transformace ve firmách dějí,“ varuje Ondřej Svrček, odborník na interní komunikaci.

V kancelářích mívají častěji lepší informace
Jde o to, že ekonomická stagnace nutí stále více firem, velkých i malých, aby výrazně měnily své plány, výrobní a obchodní strategie a také redukci pracovníků. Lidé se zcela pochopitelně začínají bát o práci a o budoucnost obecně. Aby firmy mohly přidat lidem na důležitých pozicích, musí zredukovat některé stávající pozice „dole“.

Ve firmách si ale často nevědí rady, jak a hlavně jak správně takové změny sdělit. K zásadním informacím se často dostanou lépe přes své vazby v kancelářích a častější kontakt s managementem rychleji bílé límečky ve firmě než ty modré, tedy lidé takzvaně od pásu nebo v terénu,“ připomíná Svrček. Což může v podniku vyvolávat nepříjemné napětí mezi těmi, kteří vědí vše včas a správně, a mezi těmi, kteří jsou bez varování postaveni před hotovou věc. Lidé to často potom vnímají tak, že ti „nahoře“ jsou na tom lépe než ti „dole“.

Jen má dáti – dal nestačí
Velké setkání všech zaměstnanců jednou za rok třeba na vánočním večírku je fajn, ale pokud je to jediná příležitost, kdy své kolegy informujete o tom, co se ve firmě děje, je to málo. Minimálně jednou za měsíc je potřeba interní komunikaci podpořit,“ doporučuje Markéta Miková, specialistka na firemní a marketingovou komunikaci.

„Pokud se šéf týmu či manažer většího úseku směrem k zaměstnancům omezí jen na sdělení finančních výsledků v daném měsíci, moc fanoušků si tím nevytvoří,“ dodává Miková. Doporučuje proto třeba kombinaci nutné informace s příjemnějšími a vtažení ostatních do firemního děje.

Tichá pošta

  • Neformální informace může k těm, jichž se věc týká, dorazit zkreslená.
  • Firmy s dobře informovanými zaměstnanci vykazují podle Gallupova institutu až o pětinu vyšší produktivitu a o 12 procent vyšší ziskovost.
  • Ve firmách s váznoucí komunikací se pohybuje fluktuace mezi 31 až 51 procenty.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
Témata: Radar

Hlavní zprávy

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek