„Vidíme, že tlačítka jsou skoro stejně výbušné téma jako třeba plastové sedačky.“ S tímhle prohlášením přišel v neděli pražský organizátor dopravy Ropid na svém Facebooku. Jeho profil totiž v posledních dnech žije deníkem Metro. Náš páteční článek zabývající se zažitým zvykem Pražanů plést si v autobusech hromadné dopravy čudlíky totiž zaujal natolik, že se někteří čtenáři rozhodli tuto instituci kontaktovat.
„Tlačítka dráždí cestující i řidiče – tento článek z pátečního deníku Metro jste nám posílali. Psalo se v něm o tom, že si někteří cestující pletou tlačítka s označením stop s ostatními tlačítky. Pokud to tak máte i vy, máme pro vás dobrou zprávu,“ otevíral v neděli tlačítkovou debatu Ropid.
Knoflíky v MHD
|
Organizátor dopravy již nějaký čas plní v metropoli takzvanou koncepci jednotného vzhledu vozidel. Ta mu ukládá nejen dohlédnout na jednotný vzhled sedaček či podlah v nových autobusech, ale také nové barevné rozdělení tlačítek – znamení k řidiči. Zjednodušení, po kterém volají i čtenáři Metra, tedy již Ropid realizuje.
„Ve všech nových modro-bílo-červených autobusech PID naleznete červené tlačítko stop, modré tlačítko pro výstup s kočárkem a žluté tlačítko pro otevření dveří. Doufáme, že se vám nové řešení zalíbí a usnadní vám cestování,“ dodává organizátor dopravy s tím, že barvy tlačítek samozřejmě vychází z barev, které jsou nyní nejčastěji používány.
„Jejich jasné určení však zajistí, že budou stejné úplně ve všech autobusech bez ohledu na výrobce,“ vysvětluje dále Ropid. Knoflíky dokáží v pražské MHD pozlobit nejen cestující, ale i řidiče. Sám Ropid ale přiznává, že nevěří tomu, že by se po jasném rozdělení barev tlačítek situace stoprocentně zlepšila. Podle slov jeho zástupců na sociálních sítích ale věří, že je dobré jít alespoň těm všímavějším cestujícím naproti.
„Toto opatření nejenže pomůže Dopravnímu podniku si tlačítka u nových vozidel sjednotit, ale sjednoceny budou i u dalších dopravců,“ popisuje Ropid.
Někteří Pražané by však podle svých slov šli ve zjednodušování knoflíků ještě dál. Chtěli by pouze jedno tlačítko, takové, jaké bylo ve starších červených autobusech Karosa. Tenhle nápad ale Ropid považuje za pošetilost, která by v dnešní době neobstála. „V době Karos sice bylo potřeba pouze jedno tlačítko, ale právě proto, že u těchto vozidel neexistovala nízkopodlažnost ani poptávkové otevírání dveří,“ reaguje na tyto názory organizátor dopravce.
Nedorozumění s tlačítky jsou v metropoli tedy i do budoucna nevyhnutelná. Nejen Ropid proto nabádá Pražany k vzájemné toleranci. Tu prokázal na Facebooku Ropidu řidič autobusu vystupující pod přezdívkou Bobix Denk. „Je mi jedno, co si kdo zmáčkne, hlavně ať je to včas,“ píše řidič.
Zmatek
|