metro.cz

Počasí v Praze

-4 °C / 7 °C

Neděle, 24. února 2019. Svátek má Matěj.
Elektrobus (ilustrační foto)
Další 3 fotografie v galerii
Elektrobus (ilustrační foto) | foto: Tadeáš Havlík

Vídeňský elektrobus s trolejí zklamal. V pražské zimě zamrzl už na testech

30. ledna 2014  7:00 Robert Oppelt
Neúspěch, tak hodnotí testy elektrobusu Siemens-Rampini na lince 216 pražský dopravní podnik. Vozidlo zapůjčené z Vídně vozilo od minulé středy do neděle cestující mezi Bořislavkou a Poliklinikou Petřiny. "Zkoušky úplně nenaplnily naše očekávání, ale kvůli tomu se dělají," vysvětluje technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský.

Do pátku jezdil bez problémů, pak začaly stroj postupně trápit různé neduhy a chladné počasí, v sobotu nestíhal dobíjet baterie, málo topil a cestujícím byla zima. Nakonec elektrobus v neděli úplně zamrzl. Stroj zaujal dopravní podnik díky tomu, že jako jediný umí dobíjet své baterie z tramvajových trolejí a na rozdíl od konkurenčních vozů nepotřebuje naftu ani k vytápění. "Ve Vídni tyto elektrobusy normálně fungují, jezdí na dvou linkách v centru města," popisuje Šurovský.

Siemens/Rampini

Siemens/Rampini

Siemens/Rampini

Siemens/Rampini

Pražské specifické podmínky prý ale stroji italské konstrukce nesvědčily. Na rozdíl od Vídně, kde jezdí po rovině, musel šplhat do kopců a vzhledem k tomu, že jezdil zdarma, byl o svezení větší zájem mezi cestujícími, než je na lince obvyklé. Přesto na testech Šurovský vidí řadu pozitiv.

"Ozvala se nám konkurence a například firma SOR nám už nabídla svůj elektrobus k testům," popisuje Šurovský. Na stejnou linku tak už brzo za stejných podmínek vyjede další elektrobus, který bude mít šanci dokázat, jestli jde o hračku, která nemá pro pražskou dopravu reálný význam, nebo ekologickou alternativu k naftovým motorům autobusů. Bez zajímavosti není ani to, ze linka 216 jezdí skoro stejnou trasou, kterou v roce 1936 jezdily první trolejbusy.

Elektrobusy v Praze

Cestování bez hluku a spalin je budoucnost hromadné dopravy.

  • Elektrobus Siemens-Rampini nezkoušela jen Praha. Na testy se vydal i v Brně nebo v Pardubicích.
  • Elektrobus stojí 11 milionů, zhruba dvakrát tolik co běžný městský autobus.
  • Dva elektrobusy od jiného výrobce dopravní podnik zkoušel už v roce 2010 na lince číslo 292, která jezdí z Malostranského náměstí do Nemocnice pod Petřínem.  Kvůli poruchovosti ale musely být vyřazeny z provozu.
  • Kromě trolejbusu zatím není žádná ekologická alternativa za klasický autobus.

Komentáře

Hlavní zprávy

Schindler tu zachraňoval Židy, nyní zde vzniká muzeum

V areálu bývalé textilní továrny v Brněnci se bude v novém muzeu promítat také...
vydáno 23. února 2019  14:05

Zanedbaný areál, kde dříve stála továrna na textil, obnovuje potomek rodiny Löw-Beerů.  celý článek

Pod Hradištěm voní Itálie. Kousek od Litoměřic funguje první česká pršuterie

Vlastimil Chovaneček mladší (vlevo) a jeho bratr Tomáš.
vydáno 22. února 2019  17:39

„Naší inspirací je italská cesta. Cesta slunce, vína, dobrého jídla a rodiny,“ říká Vlastimil Chovaneček mladší a rozhlíží se po Českém středohoří. Tady,...  celý článek

Starosto, přijeďte! Jsou čtyři ráno a kokrhá mi tady kohout

Volání v tramvaji (ilustrační foto)
vydáno 22. února 2019  15:12

Aby k nim měli občané blíž, zveřejňuje většina starostek a starostů malých obcí i menších měst číslo svých mobilních telefonů. Pro případ urgentních...  celý článek

Na kostel je přilepen stánek. Podle památkářů je konstrukce v pořádku

Stánky zde byly už v minulosti.
vydáno 22. února 2019  10:54

„Na toto jsem narazila v Týnské ulici. Na jednu z nejpůsobivějších památek Prahy, kostel Matky Boží před Týnem, je nalepen prodejní stánek, který čeká na...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám