metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 15 °C

Pátek 26. dubna 2024. Svátek má Oto

Další 3 fotografie v galerii
Elektrobus (ilustrační foto) | foto: Tadeáš Havlík

Vídeňský elektrobus s trolejí zklamal. V pražské zimě zamrzl už na testech

  7:00
Neúspěch, tak hodnotí testy elektrobusu Siemens-Rampini na lince 216 pražský dopravní podnik. Vozidlo zapůjčené z Vídně vozilo od minulé středy do neděle cestující mezi Bořislavkou a Poliklinikou Petřiny. "Zkoušky úplně nenaplnily naše očekávání, ale kvůli tomu se dělají," vysvětluje technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský.

Do pátku jezdil bez problémů, pak začaly stroj postupně trápit různé neduhy a chladné počasí, v sobotu nestíhal dobíjet baterie, málo topil a cestujícím byla zima. Nakonec elektrobus v neděli úplně zamrzl. Stroj zaujal dopravní podnik díky tomu, že jako jediný umí dobíjet své baterie z tramvajových trolejí a na rozdíl od konkurenčních vozů nepotřebuje naftu ani k vytápění. "Ve Vídni tyto elektrobusy normálně fungují, jezdí na dvou linkách v centru města," popisuje Šurovský.

Siemens/Rampini

Siemens/Rampini

Pražské specifické podmínky prý ale stroji italské konstrukce nesvědčily. Na rozdíl od Vídně, kde jezdí po rovině, musel šplhat do kopců a vzhledem k tomu, že jezdil zdarma, byl o svezení větší zájem mezi cestujícími, než je na lince obvyklé. Přesto na testech Šurovský vidí řadu pozitiv.

"Ozvala se nám konkurence a například firma SOR nám už nabídla svůj elektrobus k testům," popisuje Šurovský. Na stejnou linku tak už brzo za stejných podmínek vyjede další elektrobus, který bude mít šanci dokázat, jestli jde o hračku, která nemá pro pražskou dopravu reálný význam, nebo ekologickou alternativu k naftovým motorům autobusů. Bez zajímavosti není ani to, ze linka 216 jezdí skoro stejnou trasou, kterou v roce 1936 jezdily první trolejbusy.

Elektrobusy v Praze

Cestování bez hluku a spalin je budoucnost hromadné dopravy.

  • Elektrobus Siemens-Rampini nezkoušela jen Praha. Na testy se vydal i v Brně nebo v Pardubicích.
  • Elektrobus stojí 11 milionů, zhruba dvakrát tolik co běžný městský autobus.
  • Dva elektrobusy od jiného výrobce dopravní podnik zkoušel už v roce 2010 na lince číslo 292, která jezdí z Malostranského náměstí do Nemocnice pod Petřínem.  Kvůli poruchovosti ale musely být vyřazeny z provozu.
  • Kromě trolejbusu zatím není žádná ekologická alternativa za klasický autobus.

Komentáře

Hlavní zprávy

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Posílili jsme opatření, tvrdí pořadatel maratonu. Minule závodníci kolabovali

vydáno 26. dubna 2024  16:42

Přes osm tisíc běžců, z toho přibližně polovina ze zahraničí, a zhruba 200 milionů zisku pro českou ekonomiku. Taková čísla předesílá organizace RunCzech...  celý článek