metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 3 °C

Pondělí, 19. listopadu 2018. Svátek má Alžběta.
Maryša měla premiéru koncem listopadu
Větší foto
Maryša měla premiéru koncem listopadu | foto: Národní divadloMetro.cz

Maryša jde sice až na dřeň, ale k srdci nepřiroste

10. prosince 2017  15:44 Marcela Magdová
V hlavní roli hry bratří Mrštíků se představuje Pavla Beretová.

Národní divadlo uvedlo jedenáctou inscenaci Maryši bratří Mrštíků ve své historii. Původní předlohu zkrátilo o víc než polovinu. Rezignovalo na tradiční psychologizaci a postavy zasadilo do nových souvislostí. Přes artistní provedení vzbuzuje inscenace jen emoční apatii.

V pořadí již druhá inscenace Jana Mikuláška v pražském Národním divadle nese typické znaky jeho režijního stylu: dramatickou zkratku, stylizované herectví, v němž kontrastuje přepjatá exprese s civilním, až zběžným projevem, sklon ke grotesce, řetězec metafor i jistá chladná analytičnost. Je však otázkou, zda se tato, co do počtu inscenací prověřená forma, dá použít na kterýkoli dramatický text.

Maryša

Premiéry mělo představení 23. a 24. listopadu.

  • Předloha: Alois Mrštík, Vilém Mrštík
  • Režie: Jan Mikulášek
  • Scéna: Marek Cpin
  • Kostýmy: Kateřina Štefková
  • Hrají: Pavla Beretová, Vladimír Javorský, Taťjana Medvecká, David Prachař, Matyáš Řezníček, Martina Preissová, Filip Rajmont, Kateřina Císařová

S dramatikou Henrika Ibsena či A. P. Čechova, kterým se Mikulášek věnoval během svého ostravského a brněnského angažmá, si evidentně rozuměla. Oba autoři totiž ve svých pracech zkoumali degenerativní rozklad společnosti, vzájemné odcizení a životní banalitu. Nevadil jim ani groteskní škleb. Maryša bratří Mrštíků, byť drama ze stejné doby, je ale jiná. Maryša bojuje o svůj život, který nechce strávit po boku přestárlého tyrana Vávry, vzpírá se proti zvyklostem domluveného sňatku, možná víc mluví, než jedná. Když ji inscenátoři zbaví většiny slov, stejně jako další postavy Lízala a Lízalky a v neposlední řadě i Vávry, zůstane jen zmítající se puberťačka v prádle, co si postavila hlavu. O to nepochopitelnější je pak její razantní proměna – rezignace coby vdané ženy a neméně nesmyslné lpění na dobrých mravech, když odmítá někdejší lásku, Francka. O kafe, tedy Vávrovu otravu, jak sami inscenátoři v podtitulu uvádí, vůbec nejde.

O čem je tedy jejich Maryša? Aktualizační metafory jako plastové kelímky místo štamprlat s pálenkou, scénografie odkazující k nahrávacímu studiu, v němž nikdo nezačal hrát, jsou jen zástupným elementem, otázku ale nezodpovídají. Přesto je Mikuláškova Maryša minimálně v kontextu Národního divadla výjimečná a i přes svůj jevištní odstup stojí za pozornost.

Komentáře

Hlavní zprávy

Největší díry už jsou minulostí, ulice se opravuje

Legendární ulice U Seřadiště se proměňuje ve více etapách. V jedné části práce...
vydáno 19. listopadu 2018  5:54

Ulicí U Seřadiště brzy půjde projet bez strachu o tlumiče. Oprava vozovky je ale pouze provizorní.  celý článek

U Národního muzea si vystojíte frontu přes hodinu

Dlouhá fronta může některé návštěvníky odradit.
vydáno 18. listopadu 2018  10:30

Opravená budova přitahuje hlavně cizince. Třeba i na vstup zdarma.  celý článek

Čím se brání Cruise nebo Craig

Při tréninku se klade důraz na orientaci v prostoru.
vydáno 18. listopadu 2018  7:12

Neustálá ochrana hlavy je základem bojového umění keysi. Vzniklo mezi rváči na španělských diskotékách.  celý článek

Místo zahrady má vzniknout hřiště, k zemi zřejmě padne pár stromů

Na Smetance
vydáno 18. listopadu 2018  6:20

Vedle školy v Praze 2 vzniká multifunkční sportoviště. Místní mají z projektu obavy.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám