metro.cz

Počasí v Praze

6 °C / 20 °C

Pátek 10. května 2024. Svátek má Blažena

Dalších 9 fotografií v galerii
Autobus Karosa B732 č. 5827 v Neratovicích v roce 1996 krátce poté, co tam byla prodloužena příměstská autobusová linka č. 351. | foto: DPP

Fotogalerie: Poslední Karosa opouští Prahu. Když ji nikdo nekoupí, půjde do šrotu

  9:47,  aktualizováno  14:55
Dopravní podnik se tento pátek symbolicky rozloučí s autobusy Karosa B732, které v Praze jezdily již od roku 1987. Poslední vůz bude vypraven na linku číslo 122 po trase Depo Hostivař-Opatov. Vyřazením vozů Karosa končí provoz městských autobusů s mechanickou převodovkou.

Poslední vůz bude nasazen na lince v době od 14.45 do 17.06 hodin. Aby bylo umožněno jeho fotografování, bude v pátek již od 14 hodin přistaven do autobusového obratiště Depo Hostivař, odtud se pak vydá v 14.45 na svou trasu. Zájemci budou mít možnost se s autobusy Karosa B732 svézt na pravidelných linkách i dnes a to na linkách č. 201, 175 a 256. 

Autobusy už jsou příliš staré

Dopravní podnik se musí vozů Karosa zbavit, ať chce nebo ne. "S posledními autobusy Karosa B732 se dopravní podnik loučí proto, aby nepřekročil průměrné stáří autobusů, které je devět let, a jednotlivé stáří autobusů, které nesmí přesáhnout hranici dvaceti let,“ vysvětluje podmínky pro obnovu vozového parku Jan Lebeda, vedoucí jednotky Správa Vozidel a Autobusů.

Autobusy Karosa B732 se poprvé u dopravního podniku objevily v roce 1987, kdy jich bylo dodáno 107, a v dalších letech přibývaly až do roku 1994, kdy měl podnik v inventárním stavu už 860 autobusů tohoto typu. V letech 1997-2002 se u 192 autobusů tohoto typu provedla celková oprava spojená s dílčími prvky modernizace. Těmito opravami se prodloužila celková životnost vozů až na 20 let.

Karosa se dočkala vylepšení

V pozdějších letech byly autobusy Karosa B732 dodávány od výrobce s řadou různých vylepšení, například byl dosazen katalyzátor výfukových plynů, nová provedení sedaček, podlahové krytiny, retardérů a hlavně nových motorů splňujících emisní normu Euro 1 a Euro 2. V roce 1990 bylo pět autobusů B 732 přestavěno zkušebně na pohon zemním plynem.

Pokud je nikdo nekoupí, půjdou do šrotu

  • Autobusy Karosa B-732 budou likvidovány standardním způsobem, nabídnou se obálkovou metodou k odprodeji, případně se ekologicky zlikvidují. 
  • V současné době má dopravní podnik v evidenčním stavu 1271 autobusů s průměrným stářím 8,78 let. 
  • Nejvíce zastoupeným typem autobusů ve vozovém parku je Citybus standard nízkopodlažní - 324, SOR NB18 kloubový - 225 a SOR NB12 standard nízkopodlažní - 166 autobusů. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Metropole v roce 1836. Miluju Prahu a Metro vybírají nejkrásnější pražské veduty

vydáno 9. května 2024  17:57

Idylický pohled na Týnský chrám a Staroměstské náměstí zachytil v roce 1836 Karel Würbs. Šlo o nový pohled na chrám, na který Pražané čekali bezmála 20...  celý článek

Pražské metro je neoddělitelná součást tváře města, říká pro deník Metro architekt Kotas

vydáno 9. května 2024  17:57

Tramvaje, metro, vlaky, mosty, veřejný prostor. Na tom chtěl pracovat už jako kluk. Tehdy ještě dávno před školou si stavěl modely měst. A svůj sen si...  celý článek

Matisa, Theurer či Plassermatic. Prohlédli jsme si „neviditelné dělníky“ ze zákulisí podzemky

vydáno 9. května 2024  11:59

Jsou jich desítky, a ačkoliv je cestující v podstatě nemají šanci v běžném provozu zahlédnout, bez nich by pražské metro zkrátka nefungovalo. Řeč je o...  celý článek

„Byrokratická mašinérie nakonec udolala i zdánlivě všemocného normalizačního ministra“

vydáno 9. května 2024  5:55

O umění v metru toho ví opravdu hodně. Je autorem úspěšné knihy Metroart, která mapuje a provází výtvarným světem pražského metra. Loni navíc historik...  celý článek