metro.cz

Počasí v Praze

8 °C / 11 °C

Úterý, 13. listopadu 2018. Svátek má Tibor.
Škoda 15T ForCity
Škoda 15T ForCity | foto: Škoda Transportation

Praha bude tramvaje ForCity splácet déle. Zakázka tak dopravní podnik neohrozí a jízdné nezdraží

14. března 2014  11:22,  aktualizováno  12:57 ČTK
Pražský dopravní podnik a strojírenská firma Škoda Transportation se po několikaměsíčním vyjednávání dohodly na úpravě problematické smlouvy na dodávku tramvají za 19,2 miliardy korun. Shodly se na rozložení splátek na období delší o čtyři roky. "Podnik bude ročně za tramvaje platit polovinu, tedy 1,14 miliardy korun," uvedl primátor Tomáš Hudeček. Smlouva tak už podle něj nebude zadlužený dopravní podnik, který je největší městskou firmou v Česku, ekonomicky ohrožovat.

"Výsledkem dohody je zakázka, která je výhodná pro Prahu a její obyvatele," prohlásil primátor. Dotkl se přitom zvláště v předvolebním roce citlivého tématu týkajícího se diskutované výše jízdného v městské hromadné dopravě. "Zastavíme zadlužování dopravního podniku a umožníme zachovat ceny MHD," řekl. Jak dlouho zůstanou ceny v nynější výši, ale odmítl komentovat. "Kontrakt Prahu vyčerpával, díky naší dohodě se finanční situace dopravního podniku stabilizuje," tvrdí. Součástí dohody je i to, že Praha bude nově moci kromě tříčlánkových souprav 15T ForCity využívat i dvou a čtyřčlánkových tramvají, což podle Hudečka zvýší efektivitu dopravy.

Smlouva znamenala velkou finanční zátěž

Dál bude dopravní podnik a strojírenská firma jednat o možnosti prodloužení záruční doby a o garanci cen náhradních dílů. Podnik navíc zvažuje ve spolupráci se Škodou Transportation opravu a prodej šedesátky převážně nevyužívaných poruchových tramvají 14T. Smlouva z minulosti znamenala pro zadlužený dopravní podnik velkou finanční zátěž. V původním kontraktu z roku 2006 se totiž Praha pod veděním tehdejšího primátora Pavla Béma zavázala odebrat do konce roku 2018 celkem 250 tramvají 15T ForCity. Každý rok to znamenalo investici přesahující dvě miliardy. Nízkopodlažní tramvaje navíc od začátku vykazovaly technické problémy. Podnik reklamoval třeba vadné brzdy.

Praha se proto rozhodla situaci řešit. Výpověď smlouvy s dodavatelem ale nebyla možná. Podnik by za ni zaplatil pokutu v řádu miliard korun. Několik měsíců se proto jednalo o úpravě údajně pro Prahu nevýhodného kontraktu. Diskutovalo se i o možnosti snížit počet odebíraných tramvají. Tato varianta ale nakonec padla. Dopravní podnik provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek. Hospodaření podniku negativně ovlivňuje řada zakázek uzavřených v minulosti, některé z nich prověřuje policie.

Komentáře

Hlavní zprávy

Kapsle místo pytlíků a tašek

Člen realizačního Hynek Balík představuje nabídku potravin.
vydáno 13. listopadu 2018  12:20

Bezobalový výdej potravin míří do obchodů, vyzkouší ho v Praze. Hned dvě prodejny značky Country Life začnou v nejbližších měsících testovat projekt...  celý článek

Sloupek Martina Švihly: Na levém místě

Martin Švihla, učitel aikida a lektor osobního rozvoje
vydáno 13. listopadu 2018  11:11

A pán si nenechal nic líbit, pohoršeně nadával na procházející lidi, píše Martin Švihla ve svém sloupku.  celý článek

Nádraží v novém, jen se neví kdy

Obří terminál na Smíchově bude možná vypadat takto.
vydáno 13. listopadu 2018  9:45

Smíchovský uzel získá kabát asi za miliardu. Za pět let tu zaparkují autobusy, vlaky i tisíce aut.  celý článek

Vnitrobloky žijí, o dvorky je zájem

Přehlídka vnitrobloků se konala 15. září.
vydáno 13. listopadu 2018  7:30

Odborníci poradí, jak zazelenit betonová prostranství.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám