Rozjet aukce ve větším a nakupovat společně i pro další městské organizace plánuje magistrát v půlce letošního roku. Důvod je prostý: díky elektronickým aukcím lze získat výhodnější nabídku a ušetřit.
Úspory mohou dosáhnout až desítek milionů korun ročně
Poněkud zvláštně se jeví záměr zřídit specializované oddělení, které bude mít elektronické aukce na starosti. Podle primátora Bohuslava Svobody se ale tito úředníci vyplatí. "Vznik specializovaného oddělení bude postupný, a to tak, aby předpokládaná úspora dosažená elektronickými aukcemi byla vyšší než mzdové náklady pracovníků tohoto oddělení," řekl deníku Metro primátor, podle kterého úspory mohou dosáhnout až desítek milionů korun ročně.
"Jsme přesvědčeni, že ušetřené peníze zcela jistě pokryjí mzdové náklady pracovníků tohoto oddělení. Zároveň budeme jako jeden z mála úřadů v celé zemi mít specializované oddělení nákupu, které je jednoduše kontrolovatelné a efektivně nakupuje zboží a služby z veřejných zdrojů," dodal primátor.
Premiérou byl nákup kancelářského papíru
Do března si chce nechat magistrát vypracovat takzvanou komoditní analýzu, které zboží a služby bude možné formou elektronických aukcí pořizovat. Zároveň bude jasné, pro které příspěvkové organizace se bude společně nakupovat. Tou úplně první aukcí byl v roce 2011 nákup kancelářského papíru pro úředníky radnice, vloni se nakoupily kancelářské potřeby pro úřad i pro městskou policii a podařilo se tak ušetřit 36 milionů.
Strážníci nebo Dopravní podnik se ale nemusí obávat, že by přišly o možnost vyhlašovat vlastní tendry. "Elektronické aukce jsou jen nástrojem pro snížení finální nabídkové ceny a jsou vhodné pouze pro určité kategorie zboží a služeb. Nelze je tedy využít pro veškeré typy výdajů, to znamená, že kategorie, které pro elektronické aukce nejsou vhodné, budou městské organizace pořizovat dále ve vlastní režii," dodal radní Lukáš Manhart.