metro.cz

Počasí v Praze

12 °C / 24 °C

Středa 15. května 2024. Svátek má Žofie

Virtuální realita vs. „berouskové“. Papírová klasika v kampaních stále vítězí

  16:54
Od dob autobusu Zemáku, ve kterém Miloš Zeman dobyl vrcholy české politiky, se neobjevil v předvolební kampani žádný politicko-marketingový trhák. Samozřejmostí se staly kampaně přes sociální sítě, ale toho dnes využívají všichni, nejen politici.
Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Trochu narušit stojaté vody se letos pokouší například Jakub Stárek, který se rozhodl, že bude své vize k vylepšení městské části Prahy 6, kde kandiduje, prezentovat přes stále častější virtuální realitu. „Zatím si ji lidé spojují spíše s herními aktivitami na počítačích, chci to trochu narušit,“ říká mladý politik.

Nechal si proto vyrobit krátké tříminutové video o tom, jak konkrétně si představuje některé architektonické a stavební změny v městské části. Divák má tak možnost ve 3D podobě vidět, jak by například vypadala rušná ulice, kdyby silnice zmizela pod zemí a nad ní byl chodník a zeleň. „Nemyslím, že tím oslovím tisíce lidí, ale chci spíše předvést jiný způsob myšlení i prezentace, ukázat i těm, kteří to neznají, k čemu lze moderní techniku využívat,“ říká Stárek. K dispozici má totiž jen několik brýlí, které bude k prezentaci nabízet lidem přímo v ulicích u stánku. Ví, že jich moc ne- osloví, ale chce být „technologickým“ pionýrem. „V devadesátých letech se lidé taky dívali s pochybami na první politické billboardy,“ dodává.

Zřejmě nejúčinnějším prostředkem politického boje se v posledních sněmovních a prezidentských kláních stali „berouskové“, obyčejné sololitové desky (nebo desky z umělé hmoty) s předvolební agitací a tvářemi politiků umístěné na sloupech veřejného osvětlení. Prastará reklamní metoda užívaná už za Rakouska-Uherska, nesoucí jméno po slavných cirkusech, výrazně přebíjí elektronické působení na voliče. Jen v Praze jich letos politická hnutí a strany mají bezmála třicet tisíc, vždy po dvou plakátech na každé lucerně. Počet objednávek byl ale značně vyšší, než mohla společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) nabídnout. Zadavatelé chtěli vyvěšení na téměř čtyřicet tisíc svítilen, ale tolik míst firma k dispozici nemá. „Ve srovnání s předchozími roky bude možné poptávku stran a politických hnutí uspokojit průměrně ze 47 procent,“ uvedl Tomáš Novotný, místopředseda představenstva THMP. Společnost podle vlastního vyjádření striktně dodržuje zásadu, že musí být poměrově uspokojeni všichni žadatelé v dané ulici.

Nebyly proto jakkoliv upřednostňovány větší politické subjekty, jež mají celopražskou působnost. Jednotlivé stožáry se reklamou osazovaly v průměru 29 dnů před termínem konání komunálních a senátních voleb. Cena za pronájem jednoho sloupu je symbolická – jedna koruna za sloup a den. Náklady na instalaci a následnou demontáž po volbách, (včetně nejméně jedné průběžné kontroly) vyjdou už na 280 korun bez DPH. Pokud strana dodala plakáty nalepené, za jejich instalaci na svítilny ušetřila šedesát korun za jednu lucernu. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Vystupte z auta a počítejte. Ať nemusejí zasahovat „opilci z Kobry“. O zácpách rozhodují i tři kostky

vydáno 14. května 2024  5:29

Pravidlo „tří kostek“. Tak jsme spolu s jedním řidičem tramvají pojmenovali opatření, které může zabránit komplikacím v pražské dopravě (viz box). Často...  celý článek

Polonahé komiksové retro playmate jsou znova v kurzu. Fandům se plní sny

vydáno 15. května 2024  4:11

Zlatá šedesátá léta a Batman tak, jak ho neznáte? Česká nakladatelství se kromě aktuálních hitů vracejí i ke kultovkám z více či méně dávné minulosti....  celý článek

Devětkrát týdně? V páru „souložíme“ podstatně častěji. Češi prozradili vše o sexu

vydáno 14. května 2024  14:00

Většina lidí v české kotlině je se svým sexuálním životem spokojená. Dává přednost partnerským aktivitám před těmi solitérními. Přibližně 3,1 procent...  celý článek

Fotr na tripu: Život na celém světě je v podstatě stejný. O Jižní Koreji nevíme vůbec nic

vydáno 13. května 2024  15:56

Bývalý dabér, cestovatel, redaktor a jedna z hlavních tváří pořadů Autosalon i Fotr na tripu. Tím vším je Josef Vrtal, jehož vousatá usměvavá tvář je...  celý článek