metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 15 °C

Pátek 26. dubna 2024. Svátek má Oto

Železniční muzeum představí čtyřicítků ocelových unikátů

  8:00
O krok blíž je Národní technické muzeu ke splnění jednoho ze svých velkých plánů, k otevření pražského Železničního muzea v areálu Masaykova nádraží.
Parní lokomotiva 322.302 "Donnersberg", Lokomotiv-Fabrik R. Hartmann, Chemnitz,

Parní lokomotiva 322.302 "Donnersberg", Lokomotiv-Fabrik R. Hartmann, Chemnitz, Německo, Německo 1870 | foto: NTM

Muzeum bude sídlit v areál bývalé železniční výtopny a dílen v budovách, které pamatují dobu, kdy do Prahy přijel první vlak tažený parní lokomotivou. "Ještě letos vypíšeme soutěž na jeho architektonickou podobu a pokud vše půjde podle plánu v roce 2019 chceme přivítat první návštěvníky," popisuje jeho ředitel Michal Novotný.

Představí se 40 vozidel

Tendrová parní lokomotiva 477.060, ČKD, Československo, 1955

Tendrová parní lokomotiva 464.053, ČKD, Československo, 1938

Tento areál vznikl už v roce 1845 a je jedním z nejstarších dochovaných areálů u nás. Hlavní budovy v areálu budoucího Železničního muzea pocházejí z této doby a více než 150 let sloužily železniční dopravě. "Kde jinde tedy vyprávět příběh železnice, než v prostorách, které jsou samy historickou kronikou," dodává Novotný. Ústřední budova Železničního muzea je největší klasicistní průmyslovou stavbou ve střední Evropě. "Umístění takto velké a významné památky technické povahy v centru hlavního města je jedinečné," vysvětluje Novotný.

Zatím neexistující muzeu už teď v depozitáři, který se nachází v bývalém lokomotivním depu v Chomutově, opatruje na 150 historických kolejových vozidel a stovky dalších drobnějších předmětů. Z nich by se v budoucnu měla v Praze představit zhruba  40 vozidel. Mezi jinými třeba parní lokomotivu 322.302 Donnersberg z roku 1870, salonní vůz následníka trůnu Františka Ferdinanda d´Este z roku 1909 nebo tendrová parní lokomotiva 477.060 Papoušek z roku 1955.

Tendrová parní lokomotiva 423.001, Lokomotivka PČM, Československo, 1921

Čtyřnápravový železniční salonní vůz Aza 1-0086 (Salon 22), F. Ringhoffer, Praha-Smíchov, 1909, vyroben pro Františka Ferdinanda d´Este

Vybudování muzeum zatím bránila stavební uzávěra, jejíž sejmutí v roce 2012 vrátilo realizaci Železničního muzea opět do reálného času. V červenci 2013 potvrdila existenci budoucího Železničního muzea i nová změna územního plánu. Protože muzeum zatím nemá vlastní expozici, zpřístupňuje příležitostně alespoň svůj chomutovský  depozitář. "Pro letošní rok připadají termíny zpřístupnění depozitáře na 14. a 15. června 2014 a 30. a 31. srpna," uvádí Novotný.

Autor: Robert Oppelt

Hlavní zprávy

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Dáte si lážo i plážo? Na kole za pivem, houpačkami, trampolínami i klobáskami

vydáno 25. dubna 2024  12:58

Vezměte děti na výlet v bezprostřední blízkosti Vltavy. Čekají na vás tři pecky, které jsou trochu gastronomické, trochu punkové a především velmi...  celý článek

Mění názor. Kvůli hrozbě černého kašle se nechávají očkovat i antivaxeři

vydáno 26. dubna 2024  7:02

Část rodičů, kteří zatvrzele odmítají nechat své děti očkovat, jsou nyní na vážkách a mění názor. Obávají se především černého kašle, ale i dalších...  celý článek