metro.cz

Počasí v Praze

16 °C / 20 °C

Úterý 17. května 2022. Svátek má Aneta

Větší foto
Sloup určený pro nabíjení elektromobilů vyrostl v Radotíně díky PRE. Svou síť má také její konkurent – skupina ČEZ. | foto: Metro.cz

Dobít auto lze i před biotopem. Příští rok přibude v metropoli dalších 350 stojanů pro elektromobily

  5:45
Zaparkovat u dobíjecího sloupku, propojit s ním automobil kabelem, aktivovat proces s pomocí QR kódu v telefonu či čipem a už to proudí. Takhle jednoduše funguje takzvaná stojanová dobíjecí stanice, která od včerejška slouží rezidentům v Praze- Radotíně.

„Nabíjení z tohoto nového sloupu, který naproti našemu místnímu biotopu zbudovala Pražská energetika, trvá zhruba tři hodiny. Nejde tedy o rychlonabíječku, jaké jsou k vidění třeba na pumpách. Idea je taková, aby zařízení sloužilo rezidentům, kteří nemají k dispozici garáž se zásuvkou,“ říká starosta Prahy 16 Karel Hanzlík.

Podle představitelů PRE, kteří včera dobíjecí stojan v Radotíně prezentovali, se další podobné otevíračky nových stojanů chystají ve dvanácté městské části. Do konce roku má firma vytipována místa pro další stovku takovýchto stojanů.

„Jejich používání je jednoduché. Buďto pro aktivaci dobíjení použijete čip, který vám na vaši žádost zašleme či si jej vyzvednete na naší pobočce, nebo použijete QR kód. Ten získáte přes mobilní aplikaci, kde je i platební brána,“ vysvětlil pro Metro na místě jeden z techniků.

Sloupy na Vinohradech
V rámci společného projektu obnovy kabelové sítě pražského veřejného osvětlení letos vzniklo na Vinohradech 47 nových stožárů veřejného osvětlení. Z nich celkem 13 nyní čeká na osazení nabíjecím zařízením. Podle radního Jana Chabra je hlavní výhodou projektu společností PRE, Technologie hlavního města Prahy a magistrátu bezpochyby rychlost.

„Lampy vznikly v řádu půl roku. To v Praze není úplně obvyklé, vzhledem k tomu, že se jedná o stavební činnost,“ uvedl radní a dodal, že za šest let by mělo v hlavním městě vzniknout tři až šest tisíc podobných nabíjecích míst. „Je jasné, že to nebude jediný způsob nabíjení e-mobility v Praze, jeho velkou výhodou je ale možnost masového pokrytí v relativně krátkém čase,“ doplňuje Chabr.

Zástupci společnosti Technologie hl. města Prahy si před pár dny pochvalovali, že pokud by síť během zmíněných šesti let stavěla bez spolupráce s Pražskou energetikou, náklady by se vyšplhaly až na 1,3 miliardy korun.

„Díky synergii došlo k výrazné úspoře, konkrétně až o 500 milionů. Nákladná část rozšíření nabíjecích míst se totiž nenachází jen na stožáru, ale především pod povrchem,“ popsal předseda představenstva Technologií Tomáš Jílek.

Náklady ve výši zhruba 800 milionů nezahrnují jen výdaje na pořízení nabíječek. Je v nich zahrnuta i kompletní modernizace dotčeného veřejného osvětlení, výměna kabelové sítě nebo třeba obnova komunikace.

„Kromě toho, že jsou nové stožáry připraveny pro elektromobilitu, dochází u nich i k výměně sodíkových svítidel za ledková. Ta jsou moderní a mají nižší spotřebu. V dotčených ulicích tak budeme umět například snižovat intenzitu osvětlení v závislosti na vnějších podmínkách nebo v méně exponovaných časech,“ upřesňuje Chabr.

První čtvrtí, která v Praze spustila pilotní projekt smartifikace veřejného osvětlení, byl Karlín. Před dvěma lety tu magistrát instaloval více než 90 chytrých lamp, a to konkrétně na Karlínském náměstí. Sloupy se zkoušely také ve Vršovicích, Holešovicích a parcích Prahy 2.

„Smartifikace veřejného osvětlení předpokládá, že Pražská energetika takové sloupy vybaví optickými kabely. Díky nim se dají usměrnit zmatky v parkování, se kterými se obyvatelé potýkají téměř ve všech městských částech, což je krůček k instalaci kamer, které umí zanalyzovat prostor před nimi z hlediska dopravní vytíženosti. Včetně monitoringu volných kapacit na parkování,“ upřesňuje Chabr.

350 dalších stožárů
Podle Jílka z Technologií by mělo v Praze v příštím roce vzniknout až 350 dalších stožárů připravených na osázení nabíječkami.

„V dalších letech bude jejich množství růst tak, abychom celkový plán naplnili. Vycházíme i z počtu předpokládaných elektromobilů podle Národního akčního plánu a lokality koordinujeme s dalšími městskými subjekty. Je pro nás důležité, aby lampy byly na místech, která dávají smysl,“ míní Jílek.

Pro příští rok probíhá projektová příprava pro osm dalších lokalit. Jde o Lhotku, Veleslavín, Černý Most, Háje, Kamýk, Velká Ohrada, Chodovec a Kobylisy.

Komentáře

Hlavní zprávy

První den oprav na Barranďáku? Auta stála jen na Strakonické

vydáno 16. května 2022  15:30

Ostře sledovaná oprava Barrandovského mostu započala. Na očekávaný dopravní kolaps nedošlo.  celý článek

Na svou exkluzivní trať z Královky na Zvonařku se vrací nostalgická linka číslo 23

vydáno 16. května 2022  12:20

Nostalgická linka jezdí po stejné trase jako před přerušením provozu v březnu 2020.  celý článek

Vadí nám zmatené přípravy, říká k opravě Barrandovského mostu starosta Prahy 13 Vodrážka

vydáno 16. května 2022  4:06

Jedna z nejsledovanějších a zároveň nejdůležitějších oprav v historii hlavního města – Barrandovského mostu dnes započala. Vedení magistrátu je v...  celý článek

Komerční sdělení

Snapbacks liga amerického fotbalu se vrací na Bazaly

vydáno 16. května 2022

ISMM Ostrava Steelers v rámci 3. kola Snapbacks ligy amerického fotbalu přivítají na Bazalech Brno Alligators. Dohrávku kola nejvyšší ligy odvysílá 22....  celý článek