V Bohumíně na Karvinsku začíná přestavba veřejné plochy u východní části nádražní budovy v blízkosti ocelové lávky. Město nechá zrekultivovat zanedbaný prostor o rozloze téměř 800 metrů čtverečních, který loni odkoupilo od Českých drah. Za stavební práce a mobiliář zaplatí zhruba šest milionů korun. Novinářům to dnes sdělila mluvčí radnice Jana Končítková.
Plocha se nachází v blízkosti pěší lávky přes kolejiště, která je technickou památkou. Renovace, která začne v tomto týdnu, bude trvat čtyři měsíce. "Při plánování rekonstrukce jsme chtěli docílit toho, aby nový vzhled prostranství korespondoval se současným pojetím dopravního terminálu, který jsme před železniční budovou vystavěli v roce 2021. Zároveň jsme pracovali s myšlenkou na oživení historie vlakové dopravy, která je pro naše město zásadní. Vznikl projekt, který kombinuje moderní architekturu s dobovými prvky," uvedl místostarosta Lumír Macura (SOCDEM)
Stavbaři využijí jako hlavní materiál žulovou dlažbu. Do ní zasadí plakety z leštěné mosazi s historickými daty o nádraží. "Posezení cestujících zajistí lavičky pojaté jako robustní betonové bloky symbolizující vlaky. Z boční strany dostanou označení historických názvů tratí s daty jejich zprovoznění. Projekt počítá i s novou zelení a odpadkovými koši," uvedla mluvčí.
Veřejný prostor doplní několik atypických prvků. "Dominantou oddechové zóny se stane repasované mechanické návěstidlo symbolizující význam bohumínského železničního uzlu. Podařilo se nám jej získat z depozitáře Železničního muzea moravskoslezského za symbolickou částku. Návěstidlo je nyní v rukou nadšenců pro historii dopravy v čele s Matějem Němečkem, ti se postarají o jeho repasi," řekl Macura. Součástí prostoru bude informační dotykové místo s LED obrazovkami.
Plochu radnice po dlouholetém jednání s Českými dráhami odkoupila loni za 250.000 korun. "Jde o poslední část dopravního terminálu, která ještě neprošla revitalizací. Přitom jde o frekventované místo, které lidé využívají jako spojnici směrem k Lidické a Tovární ulici a průmyslovému areálu. Opravou plochy scelíme přednádražní prostor do jednotné podoby a poskytneme lidem příjemné místo k čekání na vlakový či autobusový spoj," doplnil Macura.
Stavební práce by měly trvat do konce srpna a řidiče čekají menší omezení v dopravě. Z kruhového objezdu u nádraží nebude možné odbočit směrem na parkoviště u kolejiště, které využívají zaměstnanci drah. Pro pěší zůstal zachovaný přístup k ocelové lávce.