Vysoké Mýto na Orlickoústecku se připravuje na situaci, kdy dálnice D35 v roce 2026 odvede z města tranzitní dopravu. Současný přetížený průtah, který Mýto rozděluje na dvě poloviny a tvoří bariéru pro chodce, se změní ze silnice první třídy na krajskou. Radnice si pro budoucí využití komunikace nechává zpracovat takzvané transformační urbanisticko-dopravní plány, řekl dnes novinářům starosta František Jiraský (Nestraníci) před zahájením třídenní konference Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska na téma dopravy v historických centrech.
"Až bude zprovozněna dálnice, tak stávající průtah přejde do majetku Pardubického kraje. My bychom toho chtěli využít a ten průjezd městem zkrášlit a začlenit do městského organismu nejen z hlediska dopravy, ale i z hlediska zeleně nebo dalších možností. Máme na to tři studentské práce z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze," uvedl Jiraský.
Vedoucí ateliéru vysoké školy Roman Brychta se studenty uskutečnil ve městě sociologické šetření, které zjišťovalo názory obyvatel na to, co by na silnici mělo být, jak ji upravit a jak vnímají některé proluky. Město také o budoucnosti silnice jedná se státem a Pardubickým krajem. Podle předsedy dopravní komise rady města Jiřího Čápa bude ale nutné zachovat průjezd městem s určitými parametry i kvůli přepravě nadrozměrných nákladů.
Podobnými úvahami se zabývá Litomyšl, kterou také za několik let díky dálnici D35 opustí tranzitní doprava. Ze čtyř pruhů by mohl zůstat dvoupruh, zbylý prostor se využije pro cyklisty, zeleň a někde pro parkování. Silnice vede poblíž náměstí, pěšky lze za dvě minuty dojít do centra. Další úlevu městu a odklon části dopravy přinese v budoucnu přivaděč na D35 od Chocně, jehož výstavbu plánuje Pardubický kraj.
Vysoké Mýto se snaží také regulovat parkování prostřednictvím zpoplatněných zón se zvýhodněním krátkodobého stání a rezidentů. Inspiraci vidí například ve Svitavách, které zavedly odstupňované poplatky za parkování na náměstí Míru a v přilehlých ulicích. Lidé si nemusí čas příjezdu nikde označovat, obstarají to kamery rozpoznávající registrační značky na vjezdu na náměstí.
Změny v dopravě zavedl nedávno po dokončení části obchvatu také například Havlíčkův Brod. "Máme asi nejdražší parkování v Čechách, u nás se platí 90 korun na hodinu v centru. Ale mohli jsme to udělat až tehdy, když byl dokončen obchvat, na který jsme 25 let čekali, a když jsme mohli udělat náhradní parkování pro stovky aut v bezprostřední vzdálenosti od centra," řekl dnes místostarosta Havlíčkova Brodu Libor Honzárek (TOP 09). Z parkoviště je střed města pěšky dostupný za několik minut. Podle Honzárka byly z vysokých poplatků za parkování obavy, ale dnes to všichni vítají, náměstí je volné a spokojeni jsou i majitelé provozoven v centru.