metro.cz

Počasí v Praze

16 °C / 20 °C

Úterý 17. května 2022. Svátek má Aneta

Dalších 5 fotografií v galerii
Tramvaj Tatra T3R.P | foto: DPPMetro.cz

Legenda pokračuje. Dopravní podnik modernizuje tramvaje

  17:21
Londýn má své dvoupatrové autobusy, Praha tramvaje T3.

Dopravní podnik oslavil dvoustou dodanou novou tramvaj 15T a příští rok se ve vozovně objeví i ta poslední, dvousetpadesátá. Tím ale obnova vozů nekončí. Kromě velkých souprav, jež nejsou vždy a všude vhodné, bude dopravce potřebovat i jednovozové tramvaje. Překvapivě to ale nebudou úplně nové stroje, ale dopravní podnik pomalu rozjíždí další modernizaci novějších typů legendárních tramvají Tatra T3.

Fotogalerie

Obnova vozového parku je totiž extrémně drahá a dopravnímu podniku zůstane příští rok mnohasetmilionový závazek za nové tramvaje, který bude splácet do roku 2022. Představenstvo proto rozhodlo, že dopravce zkusí zmodernizovat už před lety vylepšené modely vozů T3.

Zcela nové tramvaje by stály kolem 20 milionů, a ­tak se dostanou ke slovu opět šikovné ruce zaměstnanců v podnikových dílnách a rekonstrukce starých vozů přijde odhadem na polovinu.

Ještě jedna přestavba

Tatra T3R.P je typ tramvaje, který vznikl modernizací legendární československé tramvaje Tatra T3. Modernizace probíhala postupně od roku 2000.

Přestože se vnější vzhled vozů změnil jen málo, v interiéru došlo k velkým změnám.

Klasické laminátové sedačky byly nahrazeny čalouněnými, ve vozech je i nová protiskluzová podlaha.

Zlepšil se i servis pro cestující, uvnitř vozů jsou moderní informační panely.

Modernizace prodloužila životnost tramvaje minimálně o dalších patnáct let.

„První modernizovaná tramvaj by se ­mohla objevit v ulicích zhruba za dva měsíce,“ vysvětluje technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský. Po roce 2000 se staré tramvaje T3 modernizovaly, teď je čekají další úpravy. Nově by se měla střední část vozu změnit v nízkopodlažní. „Pokud by se modernizace povedla, pak bude mít smysl předělat hned několik desítek takových vozů, aby se pokryly večery, noci, víkendy, kdy cestuje méně lidí,“ vysvětluje ředitel.

Podle něj nemá smysl kupovat nové jednovozové tramvaje, protože přestavba má i ­řadu dalších výhod. „Pokud bude potřeba, můžeme k zrekonstruovanému vozu připřáhnout i normální vůz. To by při nákupu jiného typu možné nebylo,“ popisuje Šurovský. Navíc dopravní podnik ušetří náklady na servis, dodávky náhradních dílů nebo školení řidičů.

Podle Šurovského dopravní podnik řeší i potřebu obousměrných tramvají. Zatím jej vyřešil úpravou a nákupem starších souprav KT8D5 z ­Maďarska. Do konce roku bude po metropoli jezdit zhruba padesátka souprav, které dopravce využívá například při výlukách, jaké jsou nyní v Nuslích a na Spořilově.

Dopravní podnik od dubna využije také původní vozy T3, které­ budou jezdit na speciální turistické lince číslo 23. Ta má v centru posílit linku číslo 22.

Komentáře

Hlavní zprávy

První den oprav na Barranďáku? Auta stála jen na Strakonické

vydáno 16. května 2022  15:30

Ostře sledovaná oprava Barrandovského mostu započala. Na očekávaný dopravní kolaps nedošlo.  celý článek

Na svou exkluzivní trať z Královky na Zvonařku se vrací nostalgická linka číslo 23

vydáno 16. května 2022  12:20

Nostalgická linka jezdí po stejné trase jako před přerušením provozu v březnu 2020.  celý článek

Vadí nám zmatené přípravy, říká k opravě Barrandovského mostu starosta Prahy 13 Vodrážka

vydáno 16. května 2022  4:06

Jedna z nejsledovanějších a zároveň nejdůležitějších oprav v historii hlavního města – Barrandovského mostu dnes započala. Vedení magistrátu je v...  celý článek

Komerční sdělení

Snapbacks liga amerického fotbalu se vrací na Bazaly

vydáno 16. května 2022

ISMM Ostrava Steelers v rámci 3. kola Snapbacks ligy amerického fotbalu přivítají na Bazalech Brno Alligators. Dohrávku kola nejvyšší ligy odvysílá 22....  celý článek