metro.cz

Počasí v Praze

6 °C / 26 °C

Neděle, 9. května 2021. Svátek má Ctibor.

Větší foto
Dobová fotografie tramvaje T3 pochází ze sbírky Libora Hinčici. | foto: ROPID

Legenda slaví šedesátiny

  16:39
V listopadu 1960 převzal pražský dopravní podnik prototyp tramvaje T3. Dodnes ji milují také čtenáři Metra.

Ať už se vyznáte v prostředcích hromadné dopravy, nebo vám láska k MHD nic neříká, určitě tuhle krásku znáte. Tramvaj T3 vozí Pražany neuvěřitelných šedesát let. „V listopadu 1960 Dopravní podnik hlavního města Prahy administrativně převzal k provádění zkušebního programu výrobce prototyp tramvaje T3, tehdy ještě označovaný jako T III, budoucího čísla 6101. Udál se tím jeden z významných střípků na cestě nové tramvaje k pražským cestujícím i její pozdější slávě. Prototyp T III byl zkonstruován v roce 1959 a vyroben v prvních osmi měsících roku 1960,“ říká pro deník Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

„Té trojka“

  • Tramvajová legenda slaví malé, ale ne nedůležité výročí.
  • S „té trojkou“ se setkáváme dosud, ať už v modernizovaných verzích, nebo v podobě v současnosti již historických vozů.
  • Autorem nesmrtelného designu, který každý pozná na první pohled, je František Kardaus. Šéfkonstruktérem vozidla byl Antonín Honzík.
  • Přípravy na vývoj vozidla začaly již ve druhé polovině 50. let 20. století.

V září 1960 byl pak tento model vystaven na Mezinárodním veletrhu Brno 1960, kde jej poprvé spatřila širší veřejnost. „Od listopadu probíhal jeho zkušební program v pražských ulicích. První cestující svezl prototyp dne 21. 6. 1961 a po dokončení zkušebního programu a částečném sjednocení se sériovými vozy zůstal v běžném provozu až do roku 1984, kdy byl vyřazen a v následujícím roce sešrotován,“ vzpomíná Řehková a dodává, že rok nato navázala sériová výroba, která probíhala až do roku 1989. Celkem bylo podle ní vyrobeno něco pod čtrnáct tisíc vozů.

„Té trojky“ mají v oblibě i čtenáři Metra. Dokonce tak, že nás na šedesáté narozeniny legendární tramvaje sami upozorňovali. O spoustu zajímavostí se s deníkem Metro podělili třeba řidič autobusu Roman Kirsch, zdravotník Emil Pavlík i bývalý mechanik tramvají T3 Zdeněk Jeřábek. „Této jedinečné tramvaje se vyrobilo přesně 13 945 kusů. Já sám jsem se na nich vyučil a pracoval od roku 1974 do roku 1981,“ vysvětluje Jeřábek.

Komentáře

Hlavní zprávy

Oceňovat matky je důležité nejen druhou neděli v květnu

vydáno 9. května 2021  7:57

Druhou květnovou neděli se ve většině zemí Evropy včetně České republiky každoročně oslavují matky. Výjimkou jsou například Španělsko či Maďarsko, ve...  celý článek

Osvobození v květnu 1945 přineslo i výbuchy násilí

vydáno 8. května 2021  5:30

Šeříky kvetly zkraje května 1945 obzvlášť opojně. Německá šestiletá okupace českých zemí se uzavírala. Ale co všechno pro osvobozený národ začínalo? Na...  celý článek

Chytrá řešení i přírodní materiál. To jsou netradiční domy v Česku

vydáno 7. května 2021  14:46

Paneláky a řadovky bývají ohrané. Nadšenci vymýšlejí jiný styl bydlení.  celý článek

Trnopuk nebo traven neuspěly, nakonec máme květen od Jungmanna

vydáno 7. května 2021  14:02

Snaha odlišit se od zbytku Evropy? Kdepak, šlo hlavně o projev purismu typického pro národní obrození.  celý článek

Vaše fotky z Prahy