metro.cz

Počasí v Praze

-1 °C / 8 °C

Středa, 3. března 2021. Svátek má Kamil.
Dobová fotografie tramvaje T3 pochází ze sbírky Libora Hinčici.
Větší foto
Dobová fotografie tramvaje T3 pochází ze sbírky Libora Hinčici. | foto: ROPID

Legenda slaví šedesátiny

8. listopadu 2020  16:39 Filip Jaroševský Metro.cz
V listopadu 1960 převzal pražský dopravní podnik prototyp tramvaje T3. Dodnes ji milují také čtenáři Metra.

Ať už se vyznáte v prostředcích hromadné dopravy, nebo vám láska k MHD nic neříká, určitě tuhle krásku znáte. Tramvaj T3 vozí Pražany neuvěřitelných šedesát let. „V listopadu 1960 Dopravní podnik hlavního města Prahy administrativně převzal k provádění zkušebního programu výrobce prototyp tramvaje T3, tehdy ještě označovaný jako T III, budoucího čísla 6101. Udál se tím jeden z významných střípků na cestě nové tramvaje k pražským cestujícím i její pozdější slávě. Prototyp T III byl zkonstruován v roce 1959 a vyroben v prvních osmi měsících roku 1960,“ říká pro deník Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

„Té trojka“

  • Tramvajová legenda slaví malé, ale ne nedůležité výročí.
  • S „té trojkou“ se setkáváme dosud, ať už v modernizovaných verzích, nebo v podobě v současnosti již historických vozů.
  • Autorem nesmrtelného designu, který každý pozná na první pohled, je František Kardaus. Šéfkonstruktérem vozidla byl Antonín Honzík.
  • Přípravy na vývoj vozidla začaly již ve druhé polovině 50. let 20. století.

V září 1960 byl pak tento model vystaven na Mezinárodním veletrhu Brno 1960, kde jej poprvé spatřila širší veřejnost. „Od listopadu probíhal jeho zkušební program v pražských ulicích. První cestující svezl prototyp dne 21. 6. 1961 a po dokončení zkušebního programu a částečném sjednocení se sériovými vozy zůstal v běžném provozu až do roku 1984, kdy byl vyřazen a v následujícím roce sešrotován,“ vzpomíná Řehková a dodává, že rok nato navázala sériová výroba, která probíhala až do roku 1989. Celkem bylo podle ní vyrobeno něco pod čtrnáct tisíc vozů.

„Té trojky“ mají v oblibě i čtenáři Metra. Dokonce tak, že nás na šedesáté narozeniny legendární tramvaje sami upozorňovali. O spoustu zajímavostí se s deníkem Metro podělili třeba řidič autobusu Roman Kirsch, zdravotník Emil Pavlík i bývalý mechanik tramvají T3 Zdeněk Jeřábek. „Této jedinečné tramvaje se vyrobilo přesně 13 945 kusů. Já sám jsem se na nich vyučil a pracoval od roku 1974 do roku 1981,“ vysvětluje Jeřábek.

Komentáře

Hlavní zprávy

Komerční sdělení

Opusťme dobu „pokřídovou” a vstupme do éry interaktivního vzdělávání

Je potřeba opustit dobu „pokřídovou” a vstoupit do éry skutečně interaktivního...
vydáno 3. března 2021  11:57

Po uplynulém roce, kdy byli žáci, studenti i učitelé nuceni přejít na distanční výuku a naučit se pracovat s novými nástroji, by se mohlo zdát, že...  celý článek

Zikmundova vila se otevře všem

Zikmund ve vile při natáčení filmu Století Miroslava Zikmunda
vydáno 3. března 2021  10:58

Těžko uvěřitelných 102 let oslavil 14. února spisovatel a cestovatel Miroslav Zikmund. U té příležitosti vznikl nadační fond, který zajistí rekonstrukci...  celý článek

Kamaráda má v Kuřimi, brzy získá i nové ruce

Sochy skateboardistů z Kuřimi a z pražské Folimanky
vydáno 3. března 2021  9:55

Tahle sbírka nemá obdoby. V létě ji spustil Pavel Friš, který provozuje web Vyšehradskej.cz. Bylo mu líto, že z Folimanky zmizela socha skateboardisty....  celý článek

Komerční sdělení

Opusťme dobu „pokřídovou” a vstupme do éry interaktivního vzdělávání

Je potřeba opustit dobu „pokřídovou” a vstoupit do éry skutečně interaktivního...
vydáno 3. března 2021

Po uplynulém roce, kdy byli žáci, studenti i učitelé nuceni přejít na distanční výuku a naučit se pracovat s novými nástroji, by se mohlo zdát, že...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám