metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 15 °C

Pátek 26. dubna 2024. Svátek má Oto

Legenda slaví šedesátiny

  16:39
V listopadu 1960 převzal pražský dopravní podnik prototyp tramvaje T3. Dodnes ji milují také čtenáři Metra.
Dobová fotografie tramvaje T3 pochází ze sbírky Libora Hinčici. | foto: ROPID

Ať už se vyznáte v prostředcích hromadné dopravy, nebo vám láska k MHD nic neříká, určitě tuhle krásku znáte. Tramvaj T3 vozí Pražany neuvěřitelných šedesát let. „V listopadu 1960 Dopravní podnik hlavního města Prahy administrativně převzal k provádění zkušebního programu výrobce prototyp tramvaje T3, tehdy ještě označovaný jako T III, budoucího čísla 6101. Udál se tím jeden z významných střípků na cestě nové tramvaje k pražským cestujícím i její pozdější slávě. Prototyp T III byl zkonstruován v roce 1959 a vyroben v prvních osmi měsících roku 1960,“ říká pro deník Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

„Té trojka“

  • Tramvajová legenda slaví malé, ale ne nedůležité výročí.
  • S „té trojkou“ se setkáváme dosud, ať už v modernizovaných verzích, nebo v podobě v současnosti již historických vozů.
  • Autorem nesmrtelného designu, který každý pozná na první pohled, je František Kardaus. Šéfkonstruktérem vozidla byl Antonín Honzík.
  • Přípravy na vývoj vozidla začaly již ve druhé polovině 50. let 20. století.

V září 1960 byl pak tento model vystaven na Mezinárodním veletrhu Brno 1960, kde jej poprvé spatřila širší veřejnost. „Od listopadu probíhal jeho zkušební program v pražských ulicích. První cestující svezl prototyp dne 21. 6. 1961 a po dokončení zkušebního programu a částečném sjednocení se sériovými vozy zůstal v běžném provozu až do roku 1984, kdy byl vyřazen a v následujícím roce sešrotován,“ vzpomíná Řehková a dodává, že rok nato navázala sériová výroba, která probíhala až do roku 1989. Celkem bylo podle ní vyrobeno něco pod čtrnáct tisíc vozů.

„Té trojky“ mají v oblibě i čtenáři Metra. Dokonce tak, že nás na šedesáté narozeniny legendární tramvaje sami upozorňovali. O spoustu zajímavostí se s deníkem Metro podělili třeba řidič autobusu Roman Kirsch, zdravotník Emil Pavlík i bývalý mechanik tramvají T3 Zdeněk Jeřábek. „Této jedinečné tramvaje se vyrobilo přesně 13 945 kusů. Já sám jsem se na nich vyučil a pracoval od roku 1974 do roku 1981,“ vysvětluje Jeřábek.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Bizár nabírá nové rozměry. Ve vzduchu je touha po pozornosti a dobrovolné ponižování

Strážce streamu
vydáno 26. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Streamovací platforma Voyo má ve svém hledáčku několik pořádných bizárů. Naši redaktorku Terezu Šimurdovou v těchto dnech zaujala reality show s názvem...  celý článek

Co jste dělali Prvního máje roku 1986? Z Černobylu k nám doputoval radioaktivní mrak

vydáno 26. dubna 2024  5:16

Přenesme se o 38 let nazpět, na sever sovětské Ukrajiny, do Černobylu. Máme po půlnoci, technici jaderné elektrárny spouští rutinní test nouzového...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

„Nauč se pískat.“ Zaplněné pardubické náměstí se těšilo na oslavy, přišlo zklamání

vydáno 26. dubna 2024  15:12,  aktualizováno  19:47

Pardubické Pernštýnské náměstí dnes mohlo zažít velkou hokejovou noc - oslavu titulu. Po porážce Dynama v Třinci 1:4 je však jasné, že o letošním mistrovi...  celý článek