metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 11 °C

Pátek, 22. ledna 2021. Svátek má Slavomír.
Dobová fotografie tramvaje T3 pochází ze sbírky Libora Hinčici.
Větší foto
Dobová fotografie tramvaje T3 pochází ze sbírky Libora Hinčici. | foto: ROPID

Legenda slaví šedesátiny

8. listopadu 2020  16:39 Filip Jaroševský Metro.cz
V listopadu 1960 převzal pražský dopravní podnik prototyp tramvaje T3. Dodnes ji milují také čtenáři Metra.

Ať už se vyznáte v prostředcích hromadné dopravy, nebo vám láska k MHD nic neříká, určitě tuhle krásku znáte. Tramvaj T3 vozí Pražany neuvěřitelných šedesát let. „V listopadu 1960 Dopravní podnik hlavního města Prahy administrativně převzal k provádění zkušebního programu výrobce prototyp tramvaje T3, tehdy ještě označovaný jako T III, budoucího čísla 6101. Udál se tím jeden z významných střípků na cestě nové tramvaje k pražským cestujícím i její pozdější slávě. Prototyp T III byl zkonstruován v roce 1959 a vyroben v prvních osmi měsících roku 1960,“ říká pro deník Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

„Té trojka“

  • Tramvajová legenda slaví malé, ale ne nedůležité výročí.
  • S „té trojkou“ se setkáváme dosud, ať už v modernizovaných verzích, nebo v podobě v současnosti již historických vozů.
  • Autorem nesmrtelného designu, který každý pozná na první pohled, je František Kardaus. Šéfkonstruktérem vozidla byl Antonín Honzík.
  • Přípravy na vývoj vozidla začaly již ve druhé polovině 50. let 20. století.

V září 1960 byl pak tento model vystaven na Mezinárodním veletrhu Brno 1960, kde jej poprvé spatřila širší veřejnost. „Od listopadu probíhal jeho zkušební program v pražských ulicích. První cestující svezl prototyp dne 21. 6. 1961 a po dokončení zkušebního programu a částečném sjednocení se sériovými vozy zůstal v běžném provozu až do roku 1984, kdy byl vyřazen a v následujícím roce sešrotován,“ vzpomíná Řehková a dodává, že rok nato navázala sériová výroba, která probíhala až do roku 1989. Celkem bylo podle ní vyrobeno něco pod čtrnáct tisíc vozů.

„Té trojky“ mají v oblibě i čtenáři Metra. Dokonce tak, že nás na šedesáté narozeniny legendární tramvaje sami upozorňovali. O spoustu zajímavostí se s deníkem Metro podělili třeba řidič autobusu Roman Kirsch, zdravotník Emil Pavlík i bývalý mechanik tramvají T3 Zdeněk Jeřábek. „Této jedinečné tramvaje se vyrobilo přesně 13 945 kusů. Já sám jsem se na nich vyučil a pracoval od roku 1974 do roku 1981,“ vysvětluje Jeřábek.

Komentáře

Hlavní zprávy

Pastrami. Vyzkoušejte další chutě street foodu

Zleva Vlastimil Pavlica a Martin Zvěřina v jednom ze svých bister
vydáno 22. ledna 2021  6:00

Bistro Meat Vandals rozšiřuje obzory, že jíst narychlo může znamenat i chutně.  celý článek

Kvůli opravě jely pražské retro tramvaje až do Ostravy

Tramvaj ev.č. 7269 se po opravě z Ostravy vrátila v prosinci 2020. Na snímku je...
vydáno 21. ledna 2021  17:30

Vozy, které prošly omlazovací kúrou, se do ulic vydají už v únoru. Na východě republiky absolvovat testovací jízdy nemohly.   celý článek

Postavil dům z kontejnerů. Teď chce know-how předat dál

Kontejnerový dům v Hranicích na Moravě při dokončování fasády.
vydáno 21. ledna 2021  7:24

Když začal loni v březnu stavět Marek Popálený v Hranicích na Moravě dům z kontejnerů, začali se u něj stavovat místní, ale i další, kteří projížděli....  celý článek

Vyzkoušeli jsme si každodenní patálie pražských řidičů. Místo na sídlišti jsme hledali vážně dlouho

V Novodvorské ulici se parkuji i „v druhé řadě“.
vydáno 20. ledna 2021  17:38

Kroužíme po sídlišti. Je šest večer a my už pět minut hledáme místo. Vytipovali jsme si vchod v Novodvorské v Praze 4, který je v tuto chvíli naším...  celý článek

Vaše fotky z Prahy