metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 14 °C

Úterý 27. září 2022. Svátek má Jonáš

Dalších 9 fotografií v galerii
Nová podoba orientačního a informačního systému v Praze | foto: PID

Metropole vyfasuje nový navigační systém. U kratších vzdáleností má lákat k chůzi

  15:48
Zamotat se v ulicích hlavního města může být snadné i pro rodilého Pražana, natož pro turistu. Magistrát proto před pěti lety uložil organizátorovi dopravy – společnosti Ropid – přezkoumání současné nepřehledné situace. Hledání podoby jednotného informačního systému pro veřejnou dopravu a prostranství hlavního města je nyní u konce. Odborná porota v anonymním hlasování rozhodla o vítězném návrhu. Jak bude vypadat?

Nová podoba a funkčnost systému Čitelná Praha, jehož autorem je český tým tvořený grafickým studiem Side2, ateliérem A69 architekti a typografickým studiem Superior Type, se budou nejprve testovat přímo na Pražanech. První instalace nového systému proběhne v létě, a to hned na dvou místech – na zastávkách a ve stanici metra Palmovka a Háje. Objeví se tu například takzvané totemy, obelisky, směrovky nebo nová grafika tabulí v metru. Chybět nebudou ani nové mapy. Ty budou vždy zobrazovat okolí, zhruba pět minut chůze od daného místa na kteroukoliv stranu.

„Chtěl bych, aby každý vždy a snadno nalezl informace o své cestě, a tím pádem zbytečně nebloudil. To se třeba děje při hledání správného východu z metra na komplikovaných přestupních bodech, zastávkách navazujících spojů i při chůzi městem,“ říká náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr a dodává: „Současná podoba navigačního systému pochází z minulého století.“

Stávající systém je podle Scheinherra roztříštěný a jeho prvky mají na starosti různí správci. Plánované sjednocení proto také zlevní správu údržby celého informačního systému.

Nová podoba orientačního a informačního systému v Praze

Pražané se s novým městským orientačním systémem začnou setkávat od roku 2023. K výměně dojde postupně. „Nemáme v úmyslu všechny současné prvky nahradit najednou a plýtvat přitom prostředky,“ vysvětluje primátor Zdeněk Hřib. Podle jeho slov se nový systém nasadí vždy ve chvíli, kdy v nějakém místě dojde k rekonstrukci nebo když původní prvky doslouží technologicky.

Změny budou viditelné na úplně každém kroku. Město totiž upraví také roky zažitý grafický pohled na trasy metra. „Určující barevností jsou tmavé pozadí a bílé informace. V metru jsou doplněny lineárním akcentem v tradičních barvách linek, nově i s modrou linkou D. Pro pěší navigaci pak užíváme akcentů v barvě oranžové,“ komentuje společný návrh grafických studií ředitel studia Side2 Tomáš Machek.

Nová podoba orientačního a informačního systému v Praze

Od umístění nových map si zástupci města slibují nárůst obliby pěší chůze oproti jízdám hromadnou dopravou na kratší vzdálenosti.

Pro popisy tabulí bude sloužit nově navržené písmo Prague Citizen. „Designem jednotného informačního systému se vracíme k otcům zakladatelům, v tomto případě Rostislavu Vaňkovi a Jiřímu Rathouskému, autorovi jednotného vizuálního stylu pražského metra i legendárního písma Metron, které si řada cestujících pamatuje z dob před ničivými záplavami,“ doplňuje generální ředitel dopravního podniku Petr Witowski.

Komentáře

Hlavní zprávy

Spustila povolební tancovačka. Křeslo primátora se hned neobsadí

vydáno 26. září 2022  18:55

Praha sobě v nové pražské koalici? To je zbytečné, stačí nám Starostové a Piráti, tvrdí vítězné Spolu.  celý článek

Zábradlí mizí z Náměstí Míru. Dejte pozor, zatím jenom po kouskách

vydáno 26. září 2022  5:11

Konec přebytečných klandrů započal. Překážky mizí i tam, kde to místní celkem dost překvapuje.  celý článek

Famózní premiéra v pražských Arkádách: unikátní Peugeot e-Legend poprvé v Česku!

vydáno 25. září 2022  18:32

V OC Arkády Pankrác se udála nevídaná věc. Ukázal se zde koncepční vůz, který nemá obdoby. Je autonomní, což znamená, že dokáže řídit zcela sám (i když...  celý článek

Až do prosince bez tramvají. Na nábřeží opraví také koleje či vodovod

vydáno 25. září 2022  18:30

Na Bubenském nábřeží od pondělí nepojedou tramvaje. Důvodem výluky mezi Vltavskou a Dělnickou je oprava kolejí, kanalizace, vodovodu, chodníků a vozovky....  celý článek